شناسهٔ خبر: 123514 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

بارش شدید باران از فردا و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

باران کشاورزی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از بارش شدید باران طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خبر داد که منجر به خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه با بارش شدید فردا و پس فردا بارش موجب رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و احتمال تگرگ در مناطق جنوبی و بارش برف در مناطق سردسیر خواهد شد.

تمرکز این سامانه روز چهارشنبه در ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر و روز پنج‌شنبه در ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمانشاه و نیمه غربی اصفهان خواهد بود.

اثر مخاطره این خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی کشور به زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها و انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه توصیه کرده است.

همچنین کشاورزان باید نسبت به تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف (بخصوص صیفی جات)، حفاظت از مزارع و باغات در برابر تگرگ، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی توجه داشته باشند.

بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها برای مقابله با این سامانه ضروری است.

سازمان هواشناسی نسبت به عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و تغذیه کمکی کلنی‌ها، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش و عدم تردد ماشین آلات کشاورزی بر روی مزارع توصیه کرده است.