شناسهٔ خبر: 123719 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در  برنامه  فرامتن شبکه افق عنوان کرد:

چاره کار نوسازی در بافت‌های فرسوده‌، مردمی‌سازی است/ رشد نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ بسته تشویقی

آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه پایین بودن توان اقتصادی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری که عموما از دهک‌های کم‌درآمدی به شمار می‌آیند از عوامل کند بودن نوسازی این مناطق به شمار می‌آید، گفت: با توجه گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ بسته تشویقی به شهرداری‌، شاهد رشد در روند نوسازی محلات هدف بازآقرینی شهری بویژه در شهر تهران هستیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق سیما ضمن دعوت از سازندگان، توسعه‌گران و انبوه‌سازان در مشارکت با ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری برای کمک به دولت و شهرداری‌ها در نوسازی، اظهار کرد: از مجموعه سارندگان، توسعه‌گران،  انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که با استفاده از ظرفیت‎ها و پتانسیل‌های فنی‌، مالی و اجرایی در راستای نوسازی محلات هدف شهری با ساکنان و مالکان این مناطق شریک شوند.

چاره کار نوسازی در بافت فرسوده، مردمی‌سازی است

آئینی با اشاره به اینکه بدلیل وسعت و حجم بالای کار در بافت‌های فرسوده‌، دولت و شهرداری‌ها به تنهایی قادر به انجام کار نوسازی نیستند، گفت‌: چاره کار نوسازی در بافت‌های فرسوده‌، مردمی‌سازی است.

ارایه بسته‌های تشویی جامع به سازندگان و ساکنان  محلات هدف بازآفرینی شهری

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه راهبرد دولت سیزدهم در بافت‌های فرسوده حفظ جان ساکنان در محلات هدف و در مرحله بعد ایجاد ظرفیت جدید برای تولید مسکن در این بافت‌ها در جهت تعادل‌بخشی در عرضه و تقاضای مسکن و در نتیجه کاهش قیمت مسکن و تامین سرپناه برای اقشار مختلف جامعه است، اظهارکرد: دولت با ارائه بسته‌های تشویقی جامع به سازندگان و ساکنان در محلات هدف بازآفرینی شهری از موضوع مردمی‌سازی در بافت‌های فرسوده حمایت کامل دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های غیرساختمانی در بافت‌های فرسوده شامل بوروکراسی اداری، ارائه تخفیفات لازم در صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و انشعابات آب‌، برق و گاز به عنوان محور نخست بسته تشویقی شهرسازانه به شمار می‌آید، گفت: هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند که تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که در برخی موارد این تخفیف‌ها به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

 آئینی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداری‌ها همکاری خوبی داشته‌اند و به طور میانگین ۸۵ درصد تخفیف به متقاضیان ارایه شده است، تصریح کرد: در صورتی که تخفیف‌های ارائه شده به سازندگان و توسعه‌گران از سوی شهرداری‌های سراسر کشور کمتر از ۵۰ درصد باشد، یا زمان صدور پروانه ساخت طولانی شود و یا  بسته‌های تشویقی شهرسازانه مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران  از سوی شهرداری مورد توجه قرار نگرفت، متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس (www.udrc.ir) و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: متاسفانه به طور متوسط زمان صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران حدود ۸ ماه و در سایر شهرهای کشور۶ ماه  طول می‌کشد که باید این مدت کاهش پیدا کند. در شهرداری تهران عزم و اراده بر این است که در قالب قرارگاه جهادی مسکن، صدور پروانه ساختمانی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری به دو ماه کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بافت‌های فرسوده شامل محدوده‌هایی هستند که سه شاخصه اصلی نفوذناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی را دارا هستند، گفت: بافت‌های میانی شهرها به عنوان مستعدترین فضا برای بدترین فاجعه های انسانی و مالی در صورت وقوع زلزله هستند.

وی افزود: در محلات فرسوده بعضا شاهد معابر کمتر از دو متر هستیم که امکان تردد خودروی‌های امدادی و خدمات‌رسان در آنها  وجود ندارد، هدف این است با استفاده از بسته‌های تشویقی عرض این معابر به میزان لازم برای تردد خودروهای امدادرسان افزایش یافته و پارکینگ و خدمات شهری مناسب در این محلات ارایه شود.

آئینی با بیان اینکه  بسته تشویقی شهرسازنه می‌تواند سرعت بخشی لازم به نوسازی بافت‌های فرسوده را بدهد، اظهارکرد: در بسته تشویقی شهرسازانه موضوع  بن‌بستی برای دریافت صدور پروانه ساختمانی وجود ندارد بدین‌ترتیب که پلاک فرسوده یا با پلاک هم‌جوار خود امکان تجمیع دارند یا ندارند اگر امکان تجمیع نباشد و یا پلاک فرسوده از سه طرف به کاربری‌های عمومی نظیر درمانگاه ، مدرسه ، بانک و غیره متصل باشد این پلاک‌ها حتی کمتر از حد نصاب تفکیک‌( کمتر از ۵۰ متر)‌ باشند، می‌توانند پروانه ساخت دریافت کنند.

وی افزود: در بافت‌های فرسوده، پلاک‌هایی هستند که حد نصاب تفکیک را دارند یا پس از تجمیع با پلاک فرسوده مجاور به حدنصاب تفکیک همان شهر می‌رسند در این شرایط علاوه بر اینکه یک طبقه تراکم تشویقی به آنها تعلق می‌گیرد، این پلاک‌ها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردار می‌شوند. در این گروه بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

آئینی گفت: سازندگانی که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می کنند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان اظهار کرد: با توجه گذشت حدود دو ماه و نیم از ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه به شهرداری‌های سراسر کشور، شاهد  تحرکات و اتفاقات بسیار خوبی در روند نوسازی محلات هدف بازآقرینی شهری بویژه در شهر تهران هستیم، برای نمونه رشد صدور پروانه ساختمانی در محلات هدف در پائیز امسال بطور متوسط ۵۷ درصد و در بعضی از مناطق ۸۵ درصد در مناطق مختلف شهرداری تهران شاهد هستیم.