شناسهٔ خبر: 12410 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

مدل‌ تامین مالی پروژه‌ها تا ۱۰ سال باید از طریق ظرفیت‌ سرمایه‌گذاری باشد/ تبدیل پروژه‌های راه و شهرسازی به پروژه‌های سرمایه‌پذیر/ نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برمی‌داریم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداقل در ۱۰ سال آینده مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری باشد گفت: عمده پروژه‌ها در بخش‌های زیرساخت و تأمین ناوگان "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی" را به پروژه‌های سرمایه‌پذیر تبدیل کردیم.

عباس آخوندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی در ۱۱ و ۱۲ مهرماه اظهار کرد: با توجه به تنگناهای مالی و فضای بسیار خوبی که بعد از مذاکرات هسته‌ای فراهم شده در نظر داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه وزارت راه و شهرسازی را به عرضه عموم بگذاریم.

وی ادامه داد: عمده پروژه‌ها در بخش‌های زیرساخت و تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی و حوزه‌های مسکن و شهرسازی را به پروژه‌های سرمایه‌پذیر تبدیل کردیم که در همایش‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عرضه می‌شوند.

آخوندی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی با اجرا شدن توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه عملیاتی و اجرایی در چارچوب این سیاست‌های کلی پیش‌قدم شده تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی بردارد. به همین دلیل نخستین کنفرانس جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: ۱۲۱ پروژه با ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو در هشت محور حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند.

آخوندی افزود: از تمام کشورهای مختلف که شرایط سرمایه‌گذارای در پروژه‌ها را دارند اعم از کشورهای آسیای جنوب شرقی، اروپایی و همچنین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران در سطح مقامات دولتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجمن‌های فعال در حوزه ساخت و ساز، شرکت‌های حمل و نقلی، بانک‌ها، اتاق‌های بازرگانی و سایر نهادهای اقتصادی برای حضور در این همایش دعوت شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم این همایش سرمایه‌گذاری یک همایش بسیار خوب در جهت اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی در ایران باشد گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم مقدمات جذب سرمایه‌های خارجی را در کشور فراهم کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه حجم پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در ایران بسیار زیاد است به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای این همایش یکسری پروژه‌های مشخص و استراتژیک تعیین شده و در همین راستا از مرکز مطالعات اقتصادی درخواست کردم تا برای هر یک از پروژه‌ها امکان‌سنجی اقتصادی انجام دهد و میزان تامین مالی هر یک از پروژه‌ها را مشخص کند تا سرمایه‌گذاران با دانش کامل از وضعیت پروژه، میزان سرمایه‌گذاری و تامین مالی نسبت به اجرای پروژه اقدام کنند.

آخوندی ادامه داد: قاعدتا این همایش از دو منظر برای جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ نخست آنکه تمام پروژه‌ها در زمینه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی از طریق مناقصات بین‌المللی اجرا می‌شود و دوم اینکه سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش روش‌های تامین مالی خود را برای اجرای پروژه‌ها معرفی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گشایش فضای سرمایه‌گذاری داخلی، سرمایه‌گذاری خارجی و ترکیب این دو٬ اقدامی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه  قرار گیرد گفت: با توجه به کمبود منابع مالی دولتی٬ حداقل در ۱۰ سال آینده مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری باشد.

آخوندی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود. به طوری‌که تنها در حوزه زیربنایی، حمل و نقل و شهرسازی حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است حال آنکه این میزان با احتساب سایر حوزه‌ها مانند نفت، پتروشیمی و سایر بخش ها چند صد میلیارد دلار برآورد می‌شود.

همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی ۱۱ و ۱۲ مهرماه ۱۳۹۴ (۳ و ۴ اكتبر ۲۰۱۵) با حضور ۱۵۰ نفر شركت كننده خارجي و ۸۰۰ نفر شرکت‌کننده داخلي در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار خواهد شد./

نظر شما