شناسهٔ خبر: 12419 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسید آقایی خبر داد:

تعریف ۵۵ هزار میلیارد تومان پروژه ریلی برای توسعه شبکه ریلی/ کاهش دریافت حق دسترسی از بخش خصوصی در حمل بار/ تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم ایمن ATC تا پایان سال ۹۵

نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با هیات مدیره شرکت راه آهن مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار میلیارد تومان پروژه ریلی برای توسعه شبکه ریلی و استفاده بیشتر از شبکه موجود تعریف شده است، گفت: پیش بینی می شود سهم راه‌آهن از حمل مسافر تا سال ۱۴۰۰ به ۲۴ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی در جریان دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با هیأت مدیره و معاونان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به توسعه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در ملاقاتی که اعضای هیأت دولت با رهبری داشتند ایشان بنده را صدا زدند و در خصوص میزان سهم باربری حمل و نقل ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای انتقاد داشتند و تاکید کردند حمل و نقل ریلی باید سهم بیشتری از بار بنادر را حمل کند. پس از فرمایشات ایشان با اقداماتی که صورت گرفت در اردیبهشت سال ۹۳ میزان سهم حمل بار ریلی در بنادر از ۴.۵ درصد به ۱۱ درصد افزایش یافت. البته این میزان حمل بار ریلی در بنادر کافی نیست و این رقم باید به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی یادآور شد: دولت همواره سعی داشته یکی از یادگاری‌های ‌خود را توسعه حمل و نقل ثبت کند و شکوفایی در این عرصه را دنبال کرده است به طوریکه رئیس جمهور اخیرا اعلام کرده است یکی از سه یادگار اخیر دولت توسعه حمل و نقل ریلی باشد.

وی افزود: بر همین مبنا برنامه‌ای برای توسعه حمل و نقل ریلی تعریف شد که بر اساس آن سهم راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش باری از ۲۲ میلیون تن به ۹۳ میلیون تن برسد. همچنین باید بر اساس قانون، حمل بار ۳۰ درصد در اختیار راه‌آهن و ۷۰ درصد در اختیار بخش جاده‌ای باشد. در بخش مسافر نیز طبق قانون باید به حمل ۱۸ درصد برسیم در حالی که با توجه به تاکید ویژه دولت به حمل و نقل حومه‌ای پیش‌بینی می‌شود سهم راه‌آهن از بخش مسافری تا سال ۱۴۰۰ به ۲۴ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش باری نیز باید ۶۱۸ لکوموتیو خریداری شود که دارایی راه‌آهن در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو و دارایی بخش خصوصی نیز ۷۰ دستگاه لکوموتیو است. علاوه بر این خرید ۲۸ دستگاه واگن باری و ۱۵۰۰ واگن مسافری در بخش خصوصی نیز برنامه ریزی شده است که باید با ورود بخش خصوصی این نیاز تامین شود. البته خرید لکوموتیو به دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد باید در اختیار دولت باشد ضمن اینکه دولت باید در بخش‌های توسعه قطارهای سریع، برقی و حومه ای سرمایه گذاری‌های جداگانه داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه ۳۰۶۹ کیلومتر از خطوط ریلی کشور باید دو خطه شوند ادامه داد: خطوط تهران - مشهد، تهران - قم و بافق - بندرعباس در حال حاضر دو خطه هستند و ما باید بسیاری از مسیرهای دیگر را که در برنامه داریم دو خطه کنیم تا ظرفیت بیشتری را در حمل بار و مسافر به بخش ریلی منتقل شود.

پورسید آقایی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راه آهن را تراک بندی ایستگاه و الکترونیکی کردن خطوط عنوان و اظهار کرد: با این اقدام هر ۵ کیلومتر یک ایستگاه الکترونیکی بدون وجود فیزیک ایستگاه و هزینه‌های ساختمان ایجاد می شود که این اقدام ایمنی و ظرفیت خطوط را راه آهن را ارتقا می‌دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد: با هزینه ای بسیار کم راه آهن تهران - مشهد مجهز به سیستم ATC (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) و تراک بندی شد که این اقدام ظرفیت این خط ریلی را به ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش داد.

پورسید آقایی به عقب ماندگی راه‌آهن در بخش برقی و قطارهای سریع اشاره کرد و یادآور شد: ترکیه، عربستان و مصر از جمله کشورهایی هستند که در منطقه این تکنولوژی را دارند اما ایران هنوز در این مسیر گام عملی برنداشته است و فقط فاینانس خط تهران - قم - اصفهان به طول ۴۱۲ کیلومتر تامین و کار زیرسازی آن انجام شده است.

وی ادامه داد: چنانچه شبکه حمل و نقل عمومی کشور روبه استفاده بیشتر از سرعت نرود مردم سراغ استفاده از خودروهای شخصی می روند به طوریکه طبق آمار سالانه ۶ درصد از میزان استفاده از حمل و نقل عمومی  کاهش می‌یابد و انگیزه برای استفاده بیشتر از خودورهای شخصی افزایش می یابد و برای جلوگیری از این اقدام باید به سراغ توسعه شبکه سریع السیر ریلی برویم.

مدیرعامل راه آهن با تاکید بر این که در حال حاضر ۵۵ هزار میلیارد تومان پروژه ریلی برای توسعه شبکه ریلی و استفاده بیشتر از شبکه موجود تعریف شده است، گفت: هفت محور اقتصادی کردن فعالیت‌ ریلی برای بخش خصوصی٬ بهره‌برداری کامل از پتانسیل‌های موجود راه‌آهن٬ تغییر چهره‌ راه‌آهن٬ ایمن‌سازی بیشتر راه‌آهن٬ توسعه خطوط جدید٬ ایجاد منابع پایدار برای توسعه ریلی و رفع موانع مالی برای توسعه بخش ریلی در نظر گرفته‌ شده است.


وی یادآور شد: راه‌آهن برنامه‌ریزی دارد تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای شرکت‌های خصوصی کاهش یابد؛ تا پیش از این ۵۷ درصد درآمد حمل بار به راه آهن اختصاص می‌یافت اما در راستای توجیه اقتصادی مناسب بخش خصوصی رغم حق دسترسی را از ۵۷ درصد به ۳۱ درصد کاهش دادیم که این امر موجب شد ۶۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را در دو سال گذشته از دست بدهیم.

وی گفت: متاسفانه رقابت بین جاده و ریل در ایران عادلانه نیست؛ ما گازوییل لیتری ۲ هزار تومان را به کامیون‌داران لیتری ۵۰۰ تومان می‌دهیم ضمن آنکه حق دسترسی به شبکه جاده‌ای را هم از آنان نمی‌گیریم اما در شبکه ریلی حق دسترسی دریافت می‌شود و این موجب استقبال صاحبان کالا از حمل کامیونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط راه آهن تضمین می‌شود اظهار داشت: هر بخشی که واگن باری و مسافری وارد ناوگان کند سود آنها را تضمین می‌کنیم.

پورسید آقایی با بیان اینکه رشد بهره‌وری راه‌آهن در دستور کار دولت قرار داد گفت: راه‌آهن نماد صنعتی شدن ایران در گذشته بود و اکنون باید چهره سنتی خود را تغییر دهند. در این راستا برقی‌سازی خطوط ریلی، احداث خطوط سریع‌السیر و ایجاد سازمان قطار حومه‌ای در دستور کار قرار دارد.

تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم ایمن ATC تا پایان سال ۹۵

وی با تاکید بر اینکه ایمن سازی خطوط ریلی در دستور کار دولت است گفت: تا پایان سال ۹۵ همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.

پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور داریم ضمن آنکه ۱۰ هزار کیلومتر پروژه ریلی کلنگ زده و ۵ هزار پروژه ریلی در دست مطالعه است یعنی به همان اندازه شبکه ریلی داریم باید خط ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای فاینانس در پروژه ‌های ریلی مد نظر قرار دارد ادامه داد: در بخش فاینانس مشکلی که داریم باید ۱۵ درصد پیش‌پرداخت توسط ما پرداخت شود،یعنی برای احداث ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن ۶۰ هزار میلیارد تومان فاینانس لازم داریم که باید ۹ هزار میلیارد تومان آن در قالب پیش‌پرداخت، از سوی ما پرداخت شود.از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد این پیش‌پرداخت از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود./

نظر شما