شناسهٔ خبر: 1243 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس:

طرح ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم پس از 20 سال تنها 40 درصد پیشرفت دارد/ دولت‌های گذشته به تعهدات خود عمل نکردند

نصراله پژمان‌فر- نماینده مجلس نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اظهار امیدواری از تحقق وعده‌های رییس جمهور درباره رفع معضل حاشیه‌نشینی مشهد گفت: طرح ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم 20 سال پیش کلید خورد 40درصد پیشرفت دارد.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مشهد را متفاوت از سایر کلانشهرهای کشور دانست و درباره تاکید رییس‌جمهور  درباره ضرورت توجه به معضل حاشیه‌نشینی در سفر استانی به این شهر گفت: مشهد خاستگاه جمعیتی است که علیرغم تمامی مشکلات خود را به مشهد می‌رسانند و طبق آمار سالانه ۲۵ میلیون زائر در این شهر رفت‌وآمد می‌کنند. در نتیجه مشهد تکالیف خاصی را به دوش می‌کشد و باید بتواند زیرساخت‌های لازم را برای این جمعیت که در حال افزایش نیز است فراهم آورد.

وی جمعیت زیاد زائران را فرصتی عالی برای نظام از جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی دانست و افزود: اگر برنامه‌ای برای مدیریت این جمعیت نداشته باشیم فرصت عالی موجود به تدریج به تهدیدی جدی تبدیل می‌شود و مشکلاتی را به کشور تحمیل می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تامین آسایش زائران گفت: همانطور که حاکمیت موظف است مقدماتی مانند برق، گاز،‌ آب و تلفن را فراهم کند باید زمینه‌ساز آرامش برای ساکنان و زائران حرم امام رضا (ع) باشد. متاسفانه بافت پیرامون حرم بافت فرسوده‌ای است که مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی در آن به چشم می‌خورد. در سال ۱۳۷۲ طرحی برای ساماندهی بافت پیرامونی حرم ارائه شد که افقی ۲۰ ساله برای تحقق آن پیش بینی شد اما با گذشت ۲۰ سال از آن، طرح مذکور تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ایجاد اقامتگاه‌ها و هتل‌های گرانقیمت را حاصل اجرای نادرست این طرح دانست و افزود: قرار بود این طرح اقامتگاهی برای افراد کم درآمد ایجاد کند و مشکلات کوچه‌های تنگ و شرایط نامناسب آن برطرف شود اما  اینگونه نشد زیرا دولت‌های گذشته به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و کار به بخش خصوصی واگذار شد. نتیجه این واگذاری ساخت اقامتگاه‌هایی گرانقیمت و ایجاد بافتی فرسوده و غیر قابل تغییر بود. در نتیجه افرادی که تمکن مالی لازم را ندارند نمی‌توانند از این اقامتگاه‌ها استفاده کنند و در نتیجه حاشیه‌نشینی و مشکلات فرهنگی در منطق افزایش می‌یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی مشهد را شهری ملی دانست و گفت: متاسفانه بیشترین حاشیه‌نشینی در مشهد شکل گرفته است و تقریبا ۳۰ درصد جمعیت مشهد در حاشیه این شهر هستند. حاشیه‌نشینی پدیده‌ای جهانی است و در آن مشکلات فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، درمانی و بحران‌هایی رشد می‌کند که قابل مدیریت کردن نیست.

وی اظهار امیدواری کرد وعده‌های رئیس جمهور درباره رفع معضل حاشیه‌نشینی در اطراف حرم امام رضا (ع) در قالب شعار باقی نماند و گفت: دولت برطرف کردن این مشکل را در اولویت قرار داده است و امیدواریم اقدامات عملی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

رئیس جمهور روز شنبه، ۱۵ شهریور ماه، در آغاز هشتمین سفر استانی خود به خراسان رضوی، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی را در کنار حمل و نقل، محیط زیست و تأمین آب از مهمترین معضلات استان خراسان رضوی دانست.

نظر شما