شناسهٔ خبر: 12438 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برزگر در نشست خبری:

افزایش وام ساخت مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان / دغدغه آخوندی تامین مسکن مورد نیاز جامعه است/ به دنبال یک نظام مهندسی پاسخگو هستیم

جمشید برزگر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور از مراحل نهایی توافق این کانون با بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به تولید مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جمشید برزگر ظهر امروز دوشنبه ۶ مهرماه در نشست خبری اظهار کرد:‌ طبق جلسات شورای برنامه‌ریزی مسکن و ساختمان در برنامه ششم توسعه برنامه‌هایی را به دولت، وزارت راه و شهرسازی و مجلس ارائه کردیم و قرار شده که وام ساخت مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد البته پیشنهاد ما ۱۲۰ میلیون است اما توافق با پرداخت ۱۰۰ میلیون در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی افزود: این تسهیلات به تولید داده می‌شود و قابل انتقال به خریداران است. اعضای انجمن‌های انبوه‌سازان استان‌ها که پروانه صلاحیت دارند این تسهیلات را دریافت می‌کنند و تا خانه‌هایی را برای اقشار جامعه بسازند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: این یک استیضاح سیاسی است. آقای آخوندی دغدغه‌اش تامین مسکن مورد نیاز جامعه است و تمام هم و غم خود را برای این منظور گذاشته تا بتواند اقشار جامعه را در قالب تسهیلات کم بهره صاحب خانه کند که انشاء‌الله حتما هم اجرایی می‌شود.

برزگر ادامه داد: در این وضعیت که وزیر می‌خواهد امسال مسکن مهر را جمع و جور کند از نمایندگان می‌خواهیم که به استیضاح رای ندهند تا کمکی باشد به حوزه مسکن، انصافا اداره کردن وزارت راه و شهرسازی کار بسیار بزرگی است که امیدواریم این استیضاح با "نه" نمایندگان مواجه شود.

وی با بیان این که هفته آینده همایش سالانه انبوه‌سازان در ۱۳ مهر ماه، روز جهانی اسکان بشر برگزار می‌شود، گفت: محورهای این همایش به بررسی نقش صنعت ساختمان در برنامه ششم توسعه و همچنین طرح جامع مسکن می‌پردازد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با انتقاد از اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم گفت: قانون مالیات‌ها با توجه به فشارهایی که به بخش ساخت و ساز وارد می‌کند اگر این قانون اجرا شود برای تمام حوزه‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

برزگر همچنین به انتخابات سازمان نظام مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: نقاط ضعف و قوت قانون نظام مهندسی باید بررسی شود لازم است تا در مقابل هر پرداختی یک بسته خدمتی ارائه شود و مراحل مشخصی در قالب خدمات پرداخت شود در حال حاضر همه ناراضی هستند از مردم گرفته تا دولت و به بسیاری از افراد دلسوز در نظام مهندسی. ما به دنبال یک نظام مهندسی پاسخگو هستیم.

وی با بیان این که جایگاه تمام تشکل‌های صنفی باید دیده شود، گفت: باید آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ نوشته و ابلاغ شود تا با اجرای این ماده کلیه‌ی صنف‌های مسکن و ساختمان ضمن نظارت بر مجموعه تحت نظر خود، به تولیدات خودشان پاسخگو باشند. وزیر قول داده‌اند که آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ اجرایی شود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: صنعت ساختمان باید توسط افراد حرفه‌ای و دارای صلاحیت ساخته شود هم اکنون در تمام کلان شهرها می‌بینیم که ساخت و ساز نه متولی نه سازنده و نه ناظر مشخصی دارد. در مقطع رونق همه می‌شوند هم سازنده و در مقطع رکود هیچ نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

برزگر در خصوص وام ۱۰۰ میلیون تومانی گفت: این تسهیلات به پروژه‌های بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص می‌یابد بانک وام را به انبوه‌ساز می‌دهد که قابل انتقال به خریداران است . سود آن ۱۴ درصد و مدت بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

وی پیشنهاد کانون انبوه‌سازان در خصوص مالیات را ۲۰ درصد از سود حاصله دانست و گفت: در اقتصاد هر کسی باید مالیات بدهد اما مالیات صنعت ساختمان به عنوان یک صنعت پیشرو باید شفاف باشد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور آمار خانه‌های نیمه کاره در سطح کشور را حدود ۴۰۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت:‌این ۴۰۰ هزار واحد بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند که برای اتمام نیاز به حمایت دارند پیشنهاد ما این است که از محل ۵۰هزار میلیارد تومان منابع برگشتی مسکن مهر برای اتمام این پروژه‌ها استفاده شود.

نظر شما