شناسهٔ خبر: 124787 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از زمین لرزه با بزرگی ۵.۴ آذربایجان‌غربی اعلام شد؛

ثبت شتاب زلزله در ۸ ایستگاه شتاب‌نگاری مستقر در استان آذربایجان‌غربی/ یک پس لرزه با بزرگی ۴ گزارش شد

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه شتاب زلزله با بزرگی ۵.۴ در حوالی خوی در ۸ ایستگاه شتاب‌نگاری مستقر در استان آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده است از وقوع یک پس‌لرزه با بزرگای ۴ در استان خبر داد.

اسماعیل فرزانگان رییس شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی جزئیاتی از زلزله امروز ۲۸ دیماه که با بزرگی ۵.۴ در حوالی خوی استان آذربایجان‌غربی رخ داد را اعلام کرد و گفت: این زمین لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری در ساعت ۱۳:۳۸ رخ داد که ۸ ایستگاه لرزه نگاری مرکز تحقیقات مستقر در استان آذربایجان غربی این زمین لرزه را ثبت کردند.

رییس شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: نزدیک‌ترین ایستگاه شتاب‌نگار در حوالی خوی شتاب این زلزله با میزان ۱۷۰ سانتیمر بر مجذور ثانیه ثبت کرد که این شتاب احتمال تخریب برخی از واحدهای مسکونی روستایی را افزایش داده است.

فرزانگان بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها تاکید کرد و توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود خسارت‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای بر برخی واحدهای مسکونی روستایی که حوالی رومرکز زمین لرزه بوده اند رخ داده باشد. ترک های روی دیوارها، ریزش برخی دیوارها با شتاب ایجاد شده توسط این زمین‌لرزه و پس‌لرزه رخداده دور از ذهن نیست.

وی افزود: برای این زمین لرزه، پس لرزه با بزرگای ۴ ثبت شده که احتمال می‌دهیم پس‌لرزه های بیشتری نیز از این زمین‌لرزه اصلی به ثبت برسد.

گفتنی است، بنا بر آخرین آمارها ۳۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ روستا خسارت دیده و تعدادی از هموطنان در مناطق روستایی دچار مصدومیت‌ شده‌اند.