شناسهٔ خبر: 124815 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی آذربایجان شرقی مطرح شد؛

سریع ترین و بی ضرر ترین کار تامین مسکن در بافت‌های فرسوده است

فرسوده سی و دومین جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار با حضور معاون وزیر و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، هئیت مدیره و مدیران کل شرکت بازآفرینی شهری ایران، استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار تبریز، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی و کارشناسان حوزه باز آفرینی شهری پایدار در سالن عمارت استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان شرقی) سی و دومین جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار با حضور سید محمد آیینی معاون وزیر و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، امیر بخشی زاده مدیرکل راه و شهرسازی، یعقوب هوشیار شهردار تبریز،مهدی اسحقی نژاد معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی و کارشناسان حوزه باز آفرینی شهری پایدار در سالن عمارت استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

امیر بخشی زاده در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم گویی به معاون وزیر و استاندار و دیگر حاضران جلسه گفت تعریف بازآفرینی شهری بهسازی، توانمند سازی، نوسازی و روان بخشی است و فرایندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضای کالبدی و فعالیتی منجر می شود. در این اقدام فضای شهری جدید حاصل می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم ، تفاوت های معنایی را با فضای قدیم به نمایش می گذارد . به عبارت دیگر بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایدار اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و محیطی خواهد انجامید.

وی در ادامه ضمن پخش پاورپوینت اقدامات جامع ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استان، عملکرد جامعی را

در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک مربوط به پروژه های بازآفرینی در محدوده محلات هدف سکونتگاه های غیررسمی ، شامل اجرای مسیر گشایی ها، اجرای کاربری های عمومی مانند سالن های ورزشی ، درمانگاه، مجتمع های آموزشی و ارتقاءسرانه خدمات زیربنایی و روبنایی در این محلات و احداث مسکن با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و به نمایندگی از شرکت بازآفرینی، شهرداری ها و سایر دستگاه های خدمات رسان و عضو ستاد بازآفرینی استان ارائه دادند.

یعقوب هوشیار شهردا تبریز نیز در ادامه گزارشی در خصوص شناسایی محدوده ها و محلات هدف و همچنین اقدامات ستاد شهرستان و صدور پروانه ساختمانی در بافت های ناکارآمد و میزان افزایش آن در ماههای اخیر را ارائه نمودند.

فرمانداران شهرستان های اهر و بناب نیز از طریق ویدئو کنفرانس آخرین وضعیت بافت های ناکارآمد را از طریق ویدئو کنفرانس ارائه نمودند.

سید محمد آیینی در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد مجموعه راه و شهرسازی و مسئولین استانی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان آذربایجان شرقی گفتند در جلسات نشست بم که وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشتند رویکرد به شهرداری ها را علاوه بر اعضای ستاد بازآفرینی شهری به عنوان شرکای راهبردی و اصلی این کار دانستند و از این جهت  فصل نوینی از همکاری های گسترده تر شهرداری ها با وزارت راه و شهرسازی را شاهد خواهیم بود و البته از همان ابتدا هم ایشان حمایت ویژه و جدی را از نوسازی بافت فرسوده  و به نوعی تامین بخشی از مسکن مورد نیاز کشور را که در قالب طرح نهضت ملی مسکن تامین می شود را اعلام کردند و در گام اول 50 هزار واحد اضافه شد که به 200 هزار واحد رسید که البته در ستاد اقتصادی دولت تا 400 هزار واحد نیز در این بخش پیش بینی کردند که از محل ذخیره ظرفیت هایی که در بافت های فرسوده و ناکارآمد هست استفاده شود و البته به نظر بیشتر کارشناسان این حوزه بهترین کار، بی ضرر ترین کار و سریع ترین کار تامین مسکن در داخل این بافت هاست به دلیل اینکه هم جان هموطنانی که در این واحد ها در خطر هست حفظ می شود و هم ظرفیت جدیدی برای تامین مسکن شکل می گیرد. و همینکه در کنار آن شاهد بهبود فضای شهری هم خواهیم بودو از طرف دیگر هم خدماتی همچون برق، گاز و آب و دیگر زیر ساخت ها هم موجود هستند و نیازی به هزینه بیشتر نیست.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ضمن تشکر از مسئولین این ستاد از رشد نوسازی قابل توجهی که در استان هست ابراز خوشنودی کرد و گفت طبق آماری که ارائه گردید تبریز بیشترین رشد را در این حوزه داشته است و این قابل تقدیر است و ما این عملکرد را در سطح ملی اعلام خواهیم کرد و امیدوارم این امار را از شهرهای دیگر استان های کشور هم شاهد باشیم.

ایشان در ادامه گفتند متاسفانه بیش از 5 درصد بناهای ناپایدار در کشور در این استان هست که بیش از 130 هزار واحد ناپایدار است که از هیچ سازه ای برخوردار نیستند که تقریبا 82 هزار واحد آن در بافت های فرسوده است و قریب 42 هزار واحد آن هم در حاشیه های شهر و 5500 واحد آن هم در بیافت تاریخی استان است و این نیازمند یک همت جدی است که برابر متوسط کشور که تبریز خیلی بیشتر از آن است اما طبق آمار ارائه شده که نشان می دهد تراکم خوبی در استان در حال انجام شدن است اگر همین 130 هزار واحد نوسازی بشود ما سه برابر آن یعنی 390 هزار واحد در استان فقط در بافت های ناکارآمد و فرسوده ساخته ایم که همین نیاز مسکن استان را می تواند پاسخگو باشد اما باید بستر های لازم را هم برای این کار فراهم کنیم که مهمترین آن اعمال تشویقات و حمایت های لازم برای سازندگان مسکن است مثلا صدور پروانه رایگان در این بافت ها که البته قانون هم همین اجازه آن را داده است و البته این برای شهرداری ها هزینه نیست بلکه سرمایه محسوب میشود.

آیینی در خصوص مساله مطرح شده در خصوص بافت های تاریخی هم گفت کارگروهی با میراث فرهنگی، بانک مرکزی و معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در حال تشکیل است که به زودی برای رفع موانع و مشکلات این بافت ها نیز تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز ضمن خیر مقدم به اعضای ستاد بازآفرینی شهری پایدار و مهمانان ارجمند جلسه گفت: امروز مهم ‌ترین کار در این حوزه، جلوگیری از افزایش بافت‌های ناکارآمد و در کنار آن تلاش برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد موجود است.

وی با تاکید بر استفاده از بسته‌های تشویقی دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، از دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان خواست تا عملکرد شهرداری‌ها در استفاده از این مشوق‌ها را رصد و گزارش کند.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار افزایش اختیارات استان در حوزه بازآفرینی شهری شد و گفت: به‌صورت جدی به دنبال نوسازی بافت‌های فرسوده و احیای بافت‌های تاریخی هستیم و امیدواریم با حمایت وزارت راه و شهرسازی، همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و استفاده از امتیازهای طرح نهضت ملی مسکن و مشوق‌ های قانونی، به گشایش‌های خوبی در این زمینه برسیم.