شناسهٔ خبر: 12502 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ترکان در همایش بزرگداشت روز جهانی دریانوردی:

بنادر جاسک و بوشهر منطقه آزاد می‌شوند/ پایانه دوم صادرات نفت و گاز کشور در بندر جاسک ایجاد می‌شود

اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه ۵ منطقه از ۷ منطقه آزاد تجاری ـ‌ صنعتی کشور بندری هستند گفت:‌ بنادر جاسک و بوشهر منطقه آزاد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اکبر ترکان در همایش بزرگداشت روز جهانی دریانوردی که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ مهر در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: امسال از نگاه سازمان جهانی دریانوردی، آموزش به عنوان یک موضوع محوری تعریف شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: هم اکنون ۸ مرکز دانشگاهی آموزش دریانوردی را در کشور انجام می‌دهند همچنین ۵۷ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در این حوزه فعالند که این موضوع نشان از توجه به موضوع دریانوردی دارد.

وی با بیان اینکه ۵ منطقه از ۷ منطقه آزاد کشور مناطق بندری و دریایی هستند، گفت: در هر حوزه که اقتصاد پر رونق باشد جمعیت نیز در آن منطقه جذب می‌شود این در حالی است که هیچ یک از ۲۰ شهر بزرگ کشور در سواحل جنوب کشور قرار ندارد. در واقع بنادر جنوبی کشور توسعه نیافته‌اند.

ترکان با بیان اینکه مناطق توسعه یافته در دنیا در حاشیه بنادر قرار دارند ادامه داد: ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی می‌کنند اما در ایران این موضوع مصداق ندارد و هیچ یک از شهرهای با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در سواحل کشور قرار ندارند حال آنکه اقتصاد کشور و نفت در جنوب کشور متمرکز شده‌اند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری جاسک و بوشهر دو ظرفیت جدید هستند که به ظرفیت اقتصادی جنوب کشور افزوده می‌شوند، افزود: ایجاد دو منطقه آزاد جاسک و بوشهر یکی از برنامه های مهم دولت برای سواحل مکران است و دولت درصدد است پایانه دوم صادرات نفت و گاز کشور در بندر جاسک ایجاد شود. 

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور ادامه داد: علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است مرکزی را برای صادرات نفت در دریای عمان احداث کند.

تركان افزود: در ارزیابی‌های به عمل آمده برای ایجاد مناطق آزاد در سال ۱۳۷۲ بندر بوشهر بالاترین امتیاز را به دست آورد و به همین منظور دولت تدبیر و امید درصدد است یک منطقه آزاد دیگری نیز در بوشهر ایجاد کند.

وی گفت: ایجاد این دو منطقه آزاد هم اکنون به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده تا با تصویب آن توسعه و پیشرفت سواحل مکران با سرعت بیشتری دنبال شود.

ترکان افزود: از طرفی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافته بیشتر توانمندی خود را در حوزه دریایی عمان متمرکز کند و این سبب شده که تجهیزات نیروی دریایی در مناطق جاسک، راس المیدان، کنارک و پسابندر متمرکز شود که این مساله نیز در توسعه مناطق جنوب کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

مشاور عالی رئیس جمهور با بیان اینکه در سواحل جنوب ایران تمدن‌هایی وجود داشته که بنا به گذر زمان از بین رفته است، اظهار کرد: در این راستا می‌توان به بندر سیراف اشاره کرد که در گذشته منطقه‌ای پررونق بود اما امروز حتی برخی نام این بندر را هم نمی‌شناسند. به هر حال ممکن است چنین مشکلی باز هم تکرار شود و تمدن‌های امروز در آینده دیگر فراموش شوند./

نظر شما