شناسهٔ خبر: 125095 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

لزوم ارائه مشوق ها برای احیای بافت فرسوده و مرکزی قم

طرح نهضت ملی مسکن قم؛ دی ماه 1401 رئیس اداره اجرای ساختمانهای دولتی و عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: پرداخت تدریجی هزینه ساخت واحد آپارتمانی و تامین زمین رایگان در طرح نهضت ملی مسکن، فرصت مناسبی برای خانه دار شدن اقشار با درآمد پایین را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، صابر مصورزاده با اشاره به وجود سه نوع بافت در اراضی شهری قم از جمله بافت فرسوده مرکزی شهر قم، اراضی دولتی داخل و خارج از محدوده شهر و اراضی با مالکیت شخصی، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی سبد و سیاست های متنوعی برای تامین مسکن و تشویق مردم برای بازسازی و نوسازی شهری در این سه گونه بافت شهری در نظر گرفته است.

وی افزود: سیاست تشویقی دولت برای احیا و نوسازی در بافت فرسوده شهر قم، اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد مناسب و بازآفرینی محلات قدیمی شهر قم با اجرای طرح های عمرانی است.

مصور زاده تصریح کرد: در این راستا با همراهی و همکاری بانک های عامل و شهرداری قم فعالیت های نسبتا خوبی در بافت فرسوده شهر قم انجام شده ولی کافی نیست و باید با ارائه مشوق های کارساز و انگیزشی، به بافت مرکزی شهر قم و احیای آن توجه ویژه ای شود.

وی گفت: بخش دوم سیاست گذاری راه و شهرسازی استان قم تامین مسکن برای اقشار کم درآمد است که عموماً این طرح ها به دلیل نیاز به تامین زمین مناسب و رایگان در اراضی دولتی قابل اجرا است.

به گفته رئیس اداره اجرای ساختمانهای دولتی و عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در این بخش نیز مهمترین طرحی که در حال اجراست، طرح نهضت ملی مسکن است که اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه می توانند از مزایای آن از جمله ساخت واحد مسکونی با قیمت تمام شده و زمین رایگان و پرداخت تدریجی هزینه های آن بهره مند گردند.

مصور زاده افزود: البته در شهرهای کوچک استان و اراضی منفصل شهری که امکان تامین قطعات مناسب زمین برای ساخت مسکن ویلایی وجود دارد، در راستای تطبیق با ویژگی های سبک زندگی اسلامی، الگوی ساخت مسکن ویلایی جایگزین واحدهای آپارتمانی برنامه ریزی شده است که جزییات آن در مراحل نهایی خود قرار دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که هر دو سبک و الگوی ساخت مسکن آپارتمانی و ویلایی دارای ویژگی های مثبت و منفی بسیاری هستند خاطر نشان کرد: دولت موظف است در سبد تامین مسکن خود برای سلایق مختلف و نیازهای گوناگون مردم الگوهای مختلف زمین و مسکن را تامین کند.توجه ویژه به موضوع سبک زندگی اسلامی در طرح های توسعه شهری و تاثیر نوع ساخت و سازهای شهری در تقویت این موضوع امری است که در مراکز علمی دانشگاهی به اثبات رسیده و در صورت تامین زمین مناسب در اراضی دولتی، قابل تحقق است.