شناسهٔ خبر: 125823 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به مناسبت دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره)؛

مقدم امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد گلباران شد

مهراباد امروز به مناسبت دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره) مقدم امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد گلباران شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز ۱۲ بهمن، چهل و چهارمین سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به میهن عزیزمان در سال ۱۳۵۷ است و به همین مناسبت مقدم ایشان در فرودگاه بین المللی مهرآباد گلباران شد.

چهل و چهار سال قبل وقتی شاپور بختیار از تصمیم خود برای بستن فرودگاه مهرآباد عقب نشینی کرد و خبر این عقب‌نشینی در نهمین شب بهمن ۱۳۵۷ از رادیو و تلویزیون پخش شد، کمیته استقبال از امام خمینی با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی به میهن در ساعت ۹ صبح روز ۱۲ بهمن داد.

اعضای شورای مرکزی کمیته‌ استقبال‌ از امام خمینی مشغول مذاکره با مدیران وقت سازمان‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ شدند تا باند فرود و محوطه داخلی فرودگاه‌ مهرآباد برای‌ پرواز هواپیمای‌ حامل امام خمینی‌ آماده شود.

 شرکت هواپیمایی هما پروازی را به نام «پرواز انقلاب» تعیین کرد تا با سفر به فرانسه امام را به وطن برگرداند اما با بسته شدن فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه‌های کشور  توسط شاپور بختیار و امرای ارتش شاهنشاهی امکان پروازهای خارجی و داخلی از بین رفت.

یاران امام خمینی سرانجام‌ سراغ شرکت‌ هواپیمایی ایرفرانس‌ رفتند و پرواز هواپیمای بویینگ ۷۴۷ این شرکت هواپیمایی از فرودگاه شارل دوگل فرانسه برای اعزام رهبر کبیر انقلاب در نظر گرفته شد و با وجود همه نگرانی هایی که وجود داشت، سرانجام این پرواز که قرار بود ساعت ۹ صبح روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد روی زمین بنشیند با تاخیر، ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه بر روی باند مهرآباد فرود آمد.

فرودگاه بین المللی مهرآباد به لحاظ ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در چنین روزی، به فرودگاه مهم و خاطره انگیز تبدیل شد، حتی ترمینال یک این فرودگاه قابلیت تبدیل شدن به موزه را نیز دارد.

امروز فرودگاه مهرآباد از ساعات اولیه صبح رنگ و بوی خاصی داشت و انگار بعد از چهل و چهار سال هنوز قرار است میزبان یک مهمان عزیز باشد، مهمانی که یک ایران انتظار ورودش را می کشد.

از کارکنان فرودگاه مهرآباد تا نیروهای نظامی و انتظامی، سربازان، کارکنان خدمات و حتی بازیگران عروسک پوشی که برای اجرای نمایش و اهدای گل بین مردم حاضر بودند، هیجان قابل توجهی داشتند به‌گونه ای که قرار است همین امروز در سال ۱۴۰۱، حضرت روح الله با وجود خط و نشان های شاپور بختیار وارد فرودگاه مهرآباد تهران شود و این جوانان دهه شصت و هفتادی قرار است پذیرای پدر معنوی ایران باشند.

از پیش از ساعت ۹، سالن ترمینال یک مملو از کسانی بود که هریک به سهم خود برای اینکه به چشم رهبر کبیر انقلاب بیایند، تلاش می کردند. گروهی برای آخرین بار وسایل آتش بازی را آزمایش می کردند. عده ای بنر و تصاویر مربوط به ورود امام را جانمایی می کردند و برخی نیز با حسی آمیخته از حسرت و خوشحالی لحظات ورود امام خمینی در سال ۱۳۵۷ را با یکدیگر مرور می کردند.

مرد میانسالی تعریف می کرد: آن روز با برادر شهیدم از محلات جنوب شهر تهران بعد از خواندن نماز صبح با موتور گازی به راه افتادیم و زودتر از بقیه مردم برای تماشای حضرت امام(ره) وارد فرودگاه مهرآباد شدیم.

یک پیرمرد دیگر، در حالی که صدای آهنگ ایران ایران را در داخل سالن می شنید به نفر کنار دستش گفت: خواننده این آهنگ آقای رویگری است که متاسفانه بیمار است. در همین حین وارد بحثشان شدم. در حال توضیح دادن در خصوص آخرین وضعیت حال جسمانی خواننده آهنگ ایران ایران به آن دو پیرمرد بودم که ناگهان دیدم یک پیرزن با سر و کله به غایت بزرگ در کنارم حاضر شد و شاخه ای گل از این عروسک بانمک هدیه گرفتم.

همانطور که به شاخه گل قرمز رنگ نگاه می کردم و در خیالات خودم به یاد جملات کتاب فارسی دوران دبستان افتادم که رنگ قرمز یعنی شهادت و دنبال نسبت این مفاهیم با امروز می گشتم، دست اندرکاران صنعت هوانوردی وارد ترمینال یک شدند.

حمیدرضا سیدی و محمد محمدی بخش به عنوان معاونان وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران کل و نیز سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور برای گرامیداشت ۱۲ بهمن و ورود تاریخی حضرت امام(ره)، به فرودگاه مهرآباد آمده بودند.

همگی مدیران صنعت هوانوردی و نیروهای نظامی و انتظامی، روبروی تمثال ورود رهبر کبیرانقلاب اسلامی صف کشیده بودند که همان پیرزن عروسکی برای اهدای گل به طرفشان رفت. در آن طرف تر، گروه سرودی از بین جمعیت وارد صحنه نمایش شد و جلوی تمثال ورود امام خمینی ایستاد.

نوجوانان دهه هشتاد و نودی که نه روح الله را دیده اند و نه در روزهای پرتلاطم انقلاب زندگی کرده اند، چنان با احساس و امید از واژه های ایران، انقلاب، شهید، پیر جماران و البته آینده دم می زدند که گویی در دهه هشتاد یکبار دیگر حضرت امام فرموده: سربازان من امروز در پر قنداق هستند تا سال های بعد در گام دوم انقلاب، این پرچم خوشرنگ را بدست بگیرند.

خردسالان و نوجوانان گروه سرود که برخی از آن ها به سختی لباس متحدالشکل گروه اندازه تن نحیفشان شده بود، آن چنان برای دشمن خط و نشان می کشیدند که انگار نه انگار دشمن خبیث سال ها برای اثرگذاری بر ذهن آن ها هزینه کرده و به خیال خام خود می خواست ایران دهه فجر امسال را نبیند.

بعد از اتمام کار گروه سرود و همخوانی سرود " ای ایران ای مرز پرگهر"، معاونان وزیر راه و شهرسازی به اتفاق هیات همراه تمثال ورود حضرت امام را گلباران و با رهبر کبیر انقلاب تجدید میثاق کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛خاتمه این مراسم، حضور خبرنگاران و پرس و جوی آنها در خصوص آخرین تحولات صنعت هوانوردی بود.