شناسهٔ خبر: 12688 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری:

بیشترین مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی، تاسیسات بندری و فرودگاه‌ها است/ پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: برای انسجام و منظم کردن مشارکت‌ها در اجرای پروژه‌های بخش حمل و نقل به صورت PPP چاره‌ای جز تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی، امیر امینی امروز یکشنبه ۱۲ مهر در دومین روز همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشاره به اهمیت اقتصاد حمل و نقل گفت: ما در انجام پروژه‌های حمل ونقل و مسکن به دنبال اقتصادی کردن پروژه‌ها و افزایش سطح سرویس و خدمات هستیم که به افزایش جابه‌جایی کالا و مسافر منجر شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: پهنه سرزمین ایران از شمال کشور تا ترکمنستان، آذربایجان و دریای خزر در ارتباط است. در جنوب با خلیج فارس، اقیانوس هند و دریای عمان، در شرق با پاکستان، افغانستان و در غرب نیز با ترکیه و عراق همسایگی دارد.  همچنین با کریدورهای حمل و نقلی که ارتباط بین شرق آسیا و اروپا را برقرار می‌کند در ارتباط است.

وی ادامه داد: مزیت‌های موجود در داخل ایران فقط گذشتن کریدورهای شرقی غربی شمالی جنوبی از ایران نیستند بلکه ویژگی‌هایی در ایران وجود دارد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ارزش افزوده ایجاد کند و این ارزش افزوده با احداث پارک‌های لجستیک و بنادر خشک ایجاد می‌شود. ایران با ۱۵ کشور ارتباط مرزی دارد و تعدادی از این کشورها کشورهایی هستند که نیاز دارند برای توسعه روابط تجاری از ایران استفاده کنند. در حوزه شرق کشورهایی مثل ازبکستان و افغانستان و حتی چین برای دسترسی به آبهای آزاد نیاز به استفاده از کریدور سرخس- چابهار دارند بنابراین این منطقه نیازمند احداث بنادر خشک و لجستیک پارک‌ها است.

وی ادامه داد: ایران از طریق ۲۵ مرز زمینی و ۹ بندر فعال با ۱۵ کشور در ارتباط است که بنادر امام خمینی، بوشهر، خرمشهر باهنر و رجایی از جمله بنادر فعال ما هستند.

امینی با بیان اینکه تعداد ۹ بندر در خلیج فارس و ۳ بندر در دریای خزر فعالیت های بندری و تجاری دارند یادآور شد:  ۱۲۰ موافقت نامه دو جانبه با کشورهای مختلف امضا شده و ایران جزء ۷۰ کنوانسیون بین المللی است که نقش بسیار مهمی در یکپارچه‌سازی حمل و نقل در منطقه و جامعه بین المللی دارد.

وی تاکید کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار سال ۲۰۱۴ سهم حمل و نقل دریایی از صادرات ۵۸ درصد، سهم حمل و نقل جاده‌ای ۳۸ درصد و بقیه سهم حمل و نقل هوایی و ریلی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: جریان حمل و نقل در کشور نشان می‌دهد که لازم است کریدورهای شرقی و غربی و شمالی و جنوبی فعالتر شوند در حال حاضر تجارت ۷۳ میلیارد یورویی بین چین و اتحادیه اروپا فرصتی در اختیار ایران قرار داده است که به زیرساخت‌های کشور بیشتر پرداخته شود و راه‌هایی مثل مسیر چابهار- سرخس و توسعه بزرگراهی همین محور به سمت شمال بیش از پیش توسعه یابد.

امینی افزود: ایران ۹۴.۴ درصد سهم ترانزیت جاده‌ای و ۵.۶ درصد ترانزیت ریلی دارد که نیاز است میزان ترانزیت ریلی با سرمایه‌گذاری بیشتر افزایش یابد البته سال گذشته شاهد رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در کشور بوده‌ایم.

امینی با بیان اینکه حمل ونقل ۸ درصد اشتغال کشور را پس از کشاورزی، ساختمان و خدمات به خود اختصاص داده است گفت: طبق اعلام بانک جهانی٬ ایران به لحاظ طول راه‌ها در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۲۰، در حوزه ریلی با داشتن ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در بین ۸۳ کشور رتبه ۲۰ و در حوزه هوایی در میان ۱۳۴ کشور رتبه ۳۴ را دارد.

وی مشارکت بخش خصوصی در پروژه های حمل و نقلی را مناسب ندانست و افزود: مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه های حمل و نقلی ۱۶ درصد است در حالی که سهم دولت ۵۱ درصد، اوراق مشارکت ۱۴ درصد  و منابع داخلی دستگاه‌ها ۱۹ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: بیشترین مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی، تاسیسات بندری و فرودگاه‌ها است که پس از آن سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی قرار دارد.

وی افزود: برای انسجام و منظم کردن مشارکت‌ها در بخش حمل و نقل به صورت PPP چاره ای وجود ندارد جز اینکه به سراغ تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل برویم و هزینه‌های پراکنده را با مدیریت این صندوق هدایت کنیم.

امینی با تاکید بر اینکه در دو دهه احير سهم دولت در تامين مالي آزادراهها ۴۶ درصد بوده است که این مساله موجب می‌شود برخی پروژه ها ۷ تا ۱۶ سال طول بکشد گفت: چنانچه این صندوق تشکیل شود ارزش افزوده و تضمین سرمایه گذاری به نحو درستی محقق می شود و سرمایه ها در جهت درستی هزینه می شود./

نظر شما