شناسهٔ خبر: 12783 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایدنی خبر داد ؛

جابجایی ۳۱ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی در ۶ ماه گذشته

ابراهیم ایدنی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رشد ۹۸ درصدی ترانزیت و ۱۰ درصدی صادرات محموله‌های نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" ضمن اعلام این خبر گفت: در نیمه نخست سال جاری، در مجموع ۳۱ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۹۹ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۱۹ میلیون تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۲ میلیون تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

وی افزود: در ۶ ماه اخیر، ۵۶۷ هزار و ۱۷۱ تن انواع فرآورده‌های نفتی به وسیله این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که افزایش ۹۸ درصدی را در این زمینه شاهد بودیم.

به گفته ایدنی، در این مدت، دو میلیون و ۹۹۳ هزار و ۷۵۱ تن مواد نفتی به خارج از کشور صادر شد که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از واردات یک میلیون و ۳۰ هزار و ۱۴۳ تن انواع فرآورده‌های نفتی به وسیله بندر خلیج فارس به داخل کشور و کابوتاژ هفت میلیون و ۳۸۷ هزار و ۸۸۱ تن از اینگونه کالاها در سال جاری خبر داد.

ایدنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۱۰ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۳۰ تن عنوان کرد.

مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ آهن و صنایع دستی از جمله کالاهای غیرنفتی صادراتی است. این کالاهای غیرنفتی به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، هند و تایوان صادر شده است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت یاد شده، چهار میلیون و ۹۶۹ هزار و ۹۸ تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

ایدنی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ۶۱۲ هزار و ۵۹۶ تن کالای غیرنفتی نیز به وسیله خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر با هدف تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: در ۶ ماه اخیر، ترانزیت دو میلیون و ۱۴۲ هزار و ۸۶۰ تن کالاهای غیرنفتی به وسیله این بندر به انجام رسید.

نفت‌کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن‌آلات، روغن خوراکی، ریل ،گندم و گندله آهن از جمله مواد نفتی و غیر نفتی است که از آسیای میانه وارد می‌شود و با کشتی به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا ترانزیت می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری حدود دو هزار فروند انواع کشتی‌های اقیانوس پیما در این بندر سخن به میان آورد و گفت: در ۶ ماهه سال جاری، یکهزار و ۵۲۳ فروند شناور بزرگ بالای یکهزار تن و ۴۵۵ فروند شناور نیز زیر یکهزار تن در این بندر تردد کردند.

ایدنی گفت: در این مدت، تخلیه و بارگیری ۸۱۴ هزار و ۳۹۶ TEU کانتینر در پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید.

 بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است . این بندر با بهره‌مندی از ۴۰ پست اسکله و دو هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۹۰ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است.

این بندر با داشتن ۵۳ کیلومتر خط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و واقع شدن در کریدور شمال- جنوب یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود./

نظر شما