شناسهٔ خبر: 12790 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گزارش خانه ملت از نظرات نمايندگان درباره استیضاح وزير راه و شهرسازي

واکاوی استیضاح آخوندي در گزارش خبرگزاري مجلس: استیضاح وزيرراه پایه‌های سیاسی دارد

نماينده طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۳ امضا از سوی هیأت رییسه مجلس اعلام وصول شد، این در حالی است که جمع كثيري از نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی نه تنها استیضاح در حوزه اقتصادی در شرایط پساتحریم را به صلاح جامعه نمی‌دانند، بلکه از عملکرد آخوندي نیز با وجود مشکل کمبود اعتبارات حمایت می‌کنند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فردا سه شنبه (۱۴ مهرماه) نخستین دستور کار مجلس شورای اسلامی رسیدگی به طرح استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. در این زمینه مخالفان استیضاح این موضوع را سیاسی عنوان می کنند اما موافقان استیضاح آخوندی نداشتن برنامه و مشکلات موجود در حوزه های مرتبط با این وزیر را به عنوان محورهای این طرح اعلام می کنند.

جلیل سرقلعه: استیضاح آخوندی پایه‌های سیاسی دارد

مجید جلیل سرقلعه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مطرح شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی و بررسی آن در جلسه فردا سه شنبه ۱۴ مهرماه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به شدت با این استیضاح که پایه های سیاسی دارد مخالفم.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در مقطع کنونی کشور استیضاح به ضرر مملکت است، افزود: اخوندی وزیری توانمند و با برنامه ای بوده که در حوزه های مختلف مرتبط با بخش های مختلف کاری خود با برنامه های منسجم به بهبود اوضاع کمک کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: باید به وزیر راه و شهرسازی فرصت داد تا اقدامات موثری در راستای بهببود فضای عمرانی کشور انجام دهد.

جلیل سرقلعه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی نامناسب کشور فرصت خدمتگذاری را از آخوندی صلب کره است تصریح کرد: ما نباید فرصت را از وی بگیریم چرا که استیضاح و برکناری این وزیر لایق این وزارتخانه را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: به نظرم در مطرح شدن استیضاح آخوندی مقداری غرض شخصی و سیاسی وجود دارد که به لطف خدا از این مقطع عبور خواهیم کرد.

چهاردولی: توفیق آخوندی بیش از امکانات موجود در وزارت راه وشهرسازی بوده است

علی نعمت چهاردولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی فردا در صحن علنی مجلس گفت: استیضاح آخوندی به صلاح کشور نبوده و به طور حتم عملیاتی شدن این استیضاح مشکلات بسیاری را برای حوزه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه موضوعات مطرح شده به عنوان محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ ربطی به وی ندارد افزود: به طور مثال مطرح شدن موضوعاتی چون بی توجهی به مسکن مهر نمی تواند محوری برای استیضاح این وزیر لایق باشد چرا که آخوندی با وجود مشکلات بسیاری چون کمبود اعتبار موفقیت های بسیاری در حوزه کاری خود داشته است.

وی با اشاره به توفیق وزارت راه و شهرسازی در توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور افزود: با توجه به دامنه وسیع فعالیت های وزارت راه و شهرسازی و کمبود بودجه چشم گیر آن آخوندی تا کنون موفقیت های بسیاری را موجب شده که نباید از آنها غافل شویم.

چهاردولی با تأکید بر اینکه دلیل منطقی به عنوان ضرورت بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی وجود ندارد گفت: آخوندی تا کنون با انجام وظایف محوله خود توانسته توسعه نسبی را برای کشور به ارمغان آورد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به نزدیک شدن به زمان تدوین لایحه بودجه سال ۹۵ گفت: به هیچ وجه به صلاح نیست در شرایط کنونی وزیری که کار خود را بلد است به علت غرایض شخصی و سیاسی استیضاح شود.

وی با یادآوری پیگیری طرح مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم افزود: هر چه طرح مسکن مهر پیشنهاد دولت یازدهم نبود اما وزارت راه و شهرسازی این دولت تمام تلاش خود را برای به سرانجام رساندن آن انجام داد و حال این وزارتخانه مستحق چنین برخوردهایی نیست زیرا مشکلاتی که در پی ایجاد مسکن مهر از جمله شبکه آب و برق وجود دارد به این حوزه مرتبط نمی شود که بتوان با این بهانه وزیر را برکنار کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بسیاری از محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی خارج از حیطه وظایف وی بوده است.

حسینی: بلاتکلیفی چند ماهه وزارت راه و شهرسازی و تعطیلی زیرساخت‌های عمرانی کشور نتیجه استیضاح آخوندی

حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی و با به صلاح نخواندن این طرح در شرایط کنونی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی با اعتبارات محدود متولی عرصه‌های وسیعی از جمله هوایی، دریایی، مسکن، ریلی بوده و درنتیجه هر مسئولی در این شرایط بهتر از این نمی‌تواند کار کند؛ پس باید توجه داشت که کلید همه مشکلات عمرانی در دست عباس آخوندی نیست و با استیضاح میزان مشکلات کاهش نمی‌یابد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استیضاح وزیر راه وشهرسازی نتیجه‌ای به جز تعطیلی و بلاتکلیفی چند ماهه این وزارتخانه و تعطیلی زیرساخت‌های عمرانی کشور در پی‌نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه همه نمایندگان مجلس باید به مصالح کشور توجه داشته باشند افزود: آخوندی در حال حاضر در حوزه وزارت راه و شهرسازی موفق عمل کرده و به همین دلیل به صلاح نیست در شرایط کنونی کشور این موضوع مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه آخوندی در دوره فعالیت خود در وزارت راه و شهرسازی توفیقات بسیاری در حوزه حمل و نقل، مسکن و سایر حوزه های مرتبط داشته است افزود: تکمیل پروژه های مسکن مهر، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری، توسعه تأمین مالی مسکن، نگهداری شبکه راه ها و توسعه آن از توفیقاتی است که نباید از سوی نمایندگان مورد بی توجهی واقع شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم با وجود کمبوداعتبارات بسیار مثبت عمل کرده است گفت: نباید با مطرح کردن طرح استیضاح عملکرد مثبت یک وزیر را زیر سوال برد.

سقایی: آخوندی جلوی بسیاری از رانت‌های بزرگ در نظام مهندسی را گرفت

محمد سقایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی کشور و با توجه به عملکرد مثبت این وزیر به صلاح نیست.

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی با یادآروی توفیقات وزارت راه و شهرسازی در دوران وزارت عباس آخوندی افزود: در دوران وزارت آخوندی بسیاری از زیرساخت های ریلی، هوایی و زمینی کشور تقویت و توسعه یافته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی تا کنون به بسیاری از تأکیدات مقام معظم رهبری برای توسعه کشور توجه کرده است تصریح کرد: کاهش بار حمل و نقل زمینی و انتقال آن به شبکه حمل و نقل ریلی در جهت کاهش ترافیک ها یکی از اقدامات مثبتی است که وزارت راه و شهرسازی انجام داده است.

سقایی با بیان اینکه احداث و بهسازی پایانه های فرودگاهی در دوران وزارت عباس آخوندی با سرعت چشمگیری رخ داده است افزود: کاهش آلایندگی، کاهش هزینه های غیر ضرور، کم شدن تلفات جاده ای و کاهش ۱۰ درصدی سوانح دریایی شناور ایرانی از اقدامات مثبتی است که این وزارتخانه در دوران فعالیت خود داشته است.

وی با تأکید بر اینکه با روی کار آمدن عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی جلوی بسیاری از رانت های بزرگ در نظام مهندسی گرفته شده است تصریح کرد: با مدیریت کارآمد این وزیر لایق بسیاری از پروژه هایی که به علت کمبود اعتبار رو به تعطیلی بود دوباره احیا شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدوارم نمایندگان با لحاظ کردن اقدامات مثبت انجام شده در دوران وزارت عباس آخوندی با اعتماد مجدد به این وزیر زمینه بهبود شرایط عمرانی کشوررا فراهم کنند.

رحماندوست: بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به رعایت حقوق ایثارگران توجیه پذیر نیست

مجتبی رحماندوست در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره دلایل استیضاح وزیر راه و شهرسازی و اینکه خود وی نیز جزو امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر است گفت: فقط وفقط برای اجرای ماده ۴۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران این طرح را امضا کردم و اگر هم اکنون این مشکل حل شود امضای خود را از این طرح پس می گیرم.

رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: از آذرماه سال ۹۳ پیگیر اجرای این ماده قانونی بودم و در این باره در تاریخ ۶ اردیبهشت سال جاری در کمیسیون عمران مجلس علت اجرایی نشدن آن را از وزیر راه و شهرسازی جویا شدم اما اراده‌ای را برای اجرای این ماده که طبق آن تمامی ایرلاین‌های خصوصی و دولتی موظفند به جانبازان و ایثارگران بلیت هواپیمای نیم‌بهاء دهند اما این مسئله در خصوص ایرلاین‌های خصوصی تحقق نمی‌یابد، نیافتم لذا مجبور به امضای طرح استیضاح شدم.

هاشمی: مشکلات در بخش‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی و مسکن بسیار است

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس، از جمع‌آوری بالای ۳۰ امضا برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: موضوع استیضاح وزیر در حال گردش در مجلس است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که سئوال از وزیر راه و شهرسازی فراوان است، بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ امضا برای استیضاح جمع‌آوری شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشکلات در بخش‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی و مسکن و همچنین عدم تعامل با نمایندگان از محورهای استیضاح آخوندی است.

کوچکی نژاد: استیضاح وزیر راه به آبادانی کشور خسارت می زند/ استیضاح رأی نمی آورد

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به استیضاح وزیر راه و شهرسازی که در دستور کار فردای صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد گفت: معتقدیم این استیضاح رأی نخواهد آورد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عملکرد عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اشاره و بیان کرد: وزیر راه توانسته در حوزه اجرا امورات مختلف وزارتخانه متبوع خود را که جزء یکی از بزرگ ترین وزارتخانه هاست با هم هماهنگ کند.

وی افزود: راه های اصلی و رستایی کشور در وضعیت نابسامانی قرار داشت که وزارت راه و شهرسازی توانست در شرایط سخت اقتصادی کشور و نبود امکانات و منابع مالی، آسفالت و بهسازی راه ها را در اولویت کار خود قرار دهد.

کوچکی نژاد همچنین در خصوص برخی انتقادات که به وزارت راه وارد شده است، یادآور شد: احتمالا مشکلاتی که مد نظر برخی نمایندگان است در حوزه مسکن مهرمطرح می شود که با وجود مشکلات عدیده، آخوندی همت خود را روی حل مسائل و مشکلات این حوزه قرار داده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی خسارتی برای کابینه دولت و بخش آبادانی کشور است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که وزرای بسیار ضعیف تری در کابینه مشغول فعالیت هستند و توانایی هدایت وزارتخانه های خود را ندارند، نباید یک وزیر قدرتمند دولت روحانی در بخش اجرایی مورد استیضاح واقع شود چرا که این استیضاح به ضرر بخش آبادانی کشور خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛ طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۳ امضا از سوی هیأت رییسه مجلس اعلام وصول شد، این در حالی است که جمع كثيري از نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی نه تنها استیضاح در حوزه اقتصادی درشرایط پساتحریم را به صلاح جامعه نمی دانند، بلکه از عملکرد وزیر یادشده نیز با وجود مشکل کمبود اعتبارات حمایت می‌کنند.

نظر شما