شناسهٔ خبر: 12795 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی اسکان بشر:

توسعه فضاهای عمومی شهر به همبستگی اجتماعی می‌انجامد/ معرفی چند پروژه موفق جهانی توسعه فضای عمومی شهر

سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بررسی ارتباط میان بازآفرینی شهری و ارتقای فضای عمومی نشان می‌دهد که ارتقای فضاهای عمومی تا چه حد در بازآفرینی شهری اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی اسکان بشر که دوشنبه ۱۳ مهر با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حامد مظاهریان، محمدجعفر علیزاده، سیدمحمد پژمان و پیروز حناچی معاونان وی و نیز سفیر ایران در کنیا به عنوان کشور محل استقرار ستاد روز جهانی اسکان بشر (هبیتات) در محل سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد گفت: بررسی ارتباط میان بازآفرینی شهری و ارتقای فضای عمومی نشان می‌دهد که ارتقای فضاهای عمومی تا چه حد در بازآفرینی شهری اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: سیاست بازآفرینی شهری امروزه به طور همزمان بحث‌های «اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و کالبدی» را در برمی‌گیرد و ما موفق شدیم این دیدگاه را بعد از سال‌ها تک‌بعدی‌نگری به بحث بازآفرینی شهری که همان توجه صرف به بعد کالبدی شهر بود جا بیندازیم که همه این چهار مبحث باید به صورت همزمان با هم به پیش بروند.

وی با بیان اینکه عرصه‌های عمومی می‌تواند همبستگی اجتماعی، سلامت و رفاه شهروندان را تقویت کرده و سرمایه‌گذاری پایدار شهری و اقتصاد شهر را توسعه دهد، اظهار کرد: قلمروهای عمومی، فعالیت‌های خرد را منسجم کرده و به همبستگی سازمان فضایی شهر و تولید سرمایه اجتماعی می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توجه به فضاهای عمومی شهر یک رکن جدی بازآفرینی شهری قلمداد می‌شود، به چند مورد موفق جهانی از توجه مدیریت شهری به فضای عمومی اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بخشی از شهر منچستر در یک بمب‌گذاری در دهه ۹۰ تخریب شد ولی در بازسازی آن منطقه تأکید بر فضای عمومی بیشتر از بازسازی ساختمان‌ها بود که سبب ایجاد یک منطقه عمومی جذاب برای توریست‌ها شد.

وی نمونه دیگر را شهر تاریخی یورک برشمرد و گفت: استخوان‌بندی بافت تاریخی این شهر انگلیسی بر توسعه قلمروی عمومی بنا نهاده شده است؛ به گونه‌ای که در ساختار آن، تأکید بر همگن بودن و درهم‌آمیختگی فضاهای عمومی با بافت تاریخی است.

ایزدی با اشاره به فضای عمومی میدان «سمیر قصیر» بیروت که برای حفظ دو درخت قدیمی زیتون داخل این میدان و نماد لبنان ایجاد شده و نیز شهر نیکوزیای قبرس ادامه داد:‌ در وسط این شهر که نیمی از آن به ترکیه و نیمی دیگر به قبرس تعلق دارد، سیم خاردار کشیده شده بود ولی با ساخت فضای عمومی به جای سیم خاردار، توریست‌ها می‌توانند به راحتی میان این دو کشور تردد کنند.

وی سپس بر اهمیت ساخت فضاهای عمومی برای ایجاد جریان اجتماعی در شهر تأکید و بیان کرد: مثلا در ادینبرو یک ماه جشن برگزار می‌شود و کل شهر و اقتصاد آن درگیر و وابسته به این جشن شهری است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری تاکید کرد: امروزه به یک موضوع در ساخت فضاها و قلمروی عمومی توجه می‌شود و آن این است که اگر یک فضای عمومی ویژگی‌هایی داشته باشد که اثرگذار باشد، می‌تواند در تقویت بافت پیرامونی خود نیز مؤثر باشد و به عنوان کاتالیست برای احیای بافت‌های پیرامونی خود عمل کند؛ به این پروژه‌های بازآفرینی شهری موفق، بافت سریع، کوچک، ارزان ولی دارای آثار بزرگ می‌گویند./

نظر شما