شناسهٔ خبر: 12868 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اسلامی بیدگلی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌اندازی صندوق‌‌های نیکوکاری برای مرمت بناهای تاریخی/ اختصاص سود سپرده‌ها به مرمت سه بنای تاریخی

سعید اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام خبر راه‌اندازی صندوق‌ نیکوکاری برای مرمت سه بنای تاریخی در کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حساب این صندوق‌ها به صورت قرض‌الحسنه باشد یعنی سود چهار درصد به سپرده‌گذاران تعلق بگیرد و مابقی سود به مرمت بناهای تاریخی اختصاص یابد.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این که در دولت یازدهم تلاش شده است تا منابع مردمی به سمت برنامه‌های بهسازی و نوسازی آورده شود گفت: مهمترین اتفاقی که باید بیفتد این است که جریان نوسازی از طرف مردم دنبال شود. از جمله کارهایی که در گذشته در این رابطه انجام شد ارائه تسهیلات به مردم بود زیرا پرداخت تسهیلات سبب می‌شد مردم نیز منابع خود را وارد این کار کنند ولی معمولا این روند به بناهای خاصی می‌رسید که خود مردم از آن استفاده می‌کنند و به جریان شهری تبدیل نمی‌شد هر چند نمی‌توانیم بگوییم این فرایند ناموفق بوده است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که مشارکت مردم در قالب دریافت تسهیلات از بسیاری از برنامه‌هایی که دولت مجری آن بود موفقیت بیشتری به دست آورد افزود: از جمله پیش‌بینی‌هایی که در تبصره ۲ ماده ۷ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری شد استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود یعنی به طور کلی یکی از بخش‌هایی که در این تبصره به آن توجه می‌کنیم بازار سرمایه کشور است که البته در حال حاضر بازار سرمایه در حال استفاده از منابع عمومی کشور است و سازمان بورس و اوراق بهادار ناظر این فرایند محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که این صندوق مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت خواهد کرد افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان که می‌توانند در بافت‌های هدف مورد استفاده قرار بگیرند از جمله این صندوق‌ها هستند. ضمن این‌که صندوق‌های تنظیم مجدد زمین که در این قانون پیش‌بینی‌شده‌اند نوع دیگری از این صندوق‌ها به شمار می‌آیند. ضمن این‌که صندوق‌های نیکوکاری هم به زودی راه‌اندازی خواهند شد تا ساختمان‌های تاریخی بعد از احیا بتوانند در فرایندهای بهسازی و نوسازی مورد استفاده عموم قرار بگیرند.

اسلامی بیدگلی درباره نحوه فعالیت صندوق‌های نیکوکاری در بافت‌های هدف گفت: از این صندوق‌ها برای مرمت ابنیه تاریخی در محلات هدف استفاده می‌شود و دولت تعهد می‌کند برای مدت طولانی آن بنا را در اختیار استفاده عمومی قرار دهد. صندوق‌های نیکوکاری که در بورس و اوراق بهادار تعریف شده‌اند انواع مختلفی دارند. برخی صندوق‌هایی هستند که اصل و فرع پول به صورت نیکوکاری استفاده می‌شود. در بعضی صندوق‌ها فقط فرع پول و در برخی صندوق‌ها فقط بخشی از فرع پول به صورت نیکوکاری است. این موارد آن‌چیزی است که سازمان بورس و اوراق بهادار باید به عنوان امیدنامه بپذیرد و این جزئیات را بعد از نهایی شدن به مردم اعلام کند.

این اقتصاددان ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که برای صندوق‌هایی که اعلام می‌کنیم حساب صندوق به صورت قرض‌الحسنه گذاشته شود یعنی سود چهار درصد به اصل پول تعلق بگیرد و مابقی سود به مرمت بناهای تاریخی اختصاص پیدا کند. بعد از مدت مرمت که در حال حاضر سه سال پیش بینی شده است اصل پول به خیرین سپرده‌گذار پرداخت می‌شود و در طول این مدت سود پولی که توسط مردم گذاشته شده است به مرمت بناهای تاریخی و بناهای مرمت شده اختصاص می یابد.

وی درباره پیش‌بینی میزان استقبال مردم از این صندوق‌ها به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: صندوق‌های نیکوکاری از ابزارهای اولیه‌ای هستند که به راه می‌افتند و ممکن است مردم شناخت کافی درباره آن نداشته باشند. جریان خیریه در کشور ما جریانی خصوصی است و مردم معمولا از طریق نهادهای دولتی به جز برخی نهادهای شناخته شده به امور خیریه نمی‌پردازند. با راه‌اندازی این صندوق که صندوقی کوچک است در گام نخست می‌کوشیم سه بنای تاریخی سودایی بوشهر، سیفی همدان و نائب‌الصدر سمنان را احیا کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

اسلامی بیدگلی با بیان این‌که دریافت موافقت اصولی راه‌اندازی این صندوق حداقل یک ماه و مجوز پذیره‌نویسی آن حداقل سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد ادامه داد: امیدواریم راه‌اندازی این صندوق به مرمت تعداد زیادی بنای تاریخی در کشور در پنج سال آینده منتهی شود./

نظر شما