شناسهٔ خبر: 129795 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام کرد؛

پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا در ۲۵ کشور با سامانه بومی و دانش بنیان خدمات هواشناسی پژوهشگاه

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از امکان پیش‌بینی نقطه ای وضع هوا و پارامترهایی نظیر گردوخاک و اشعه ماوراء بنفش (UV) در ۲۵ کشور نزدیک ایران توسط سامانه بومی و دانش بنیان خدمات هواشناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو خبر داد.

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی نقطه‌ای را موضوع بسیار مهم در علم هواشناسی دانست و گفت: عدم وجود چنین سامانه‌ای در کشور به عنوان یک معضل سال‌ها در مجموعه سازمان هواشناسی مطرح بوده و برای مدیران و تصمیم گیرندگانی که با اطلاعات هواشناسی سر و کار دارند، همیشه مورد نیاز و درخواست بود.

رهنما خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی یک ساله در پژوهشگاه هواشناسی به سمت بسط و گسترش پیش‌بینی هواشناسی از مدل پیش بینی شهری و ایستگاهی به پیش بینی نقطه‌ای حرکت کردیم و با استفاده از یک تیم دانش بنیان، به بررسی اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های سایر کشورها پرداختیم.

وی افزود: در نهایت با طراحی و توسعه یک سامانه کاملا بومی پیش بینی نقطه‌ای با قدرت تفکیک مکانی دو کیلومتر در دو کیلومتر و قدرت تفکیک زمانی ساعتی، روزانه و هفتگی امکان پیش‌بینی بیش از ۱۰ پارامتر هواشناسی در هر نقطه از این شبکه فراهم شد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای  وضع هوا که در دو قالب ژئوپورتال و اپلیکیشن به بهره‌برداری رسید، در محدوده سرزمینی ایران پارامترهای بارش، دما، فشار، سرعت، جهت باد و .... را پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود: این سامانه به صورت کاملا دانش بنیان طراحی شده و در آینده نزدیک برای کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، عراق، عربستان، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، کویت، قطر، امارات، عمان، افغانستان، پاکستان ،آذربایجان و ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان و ... پیش‌بینی نقطه‌ای در پارامترهای گرد و خاک، دما و ...به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی رونمایی می‌شود. 

رهنما خاطر نشان کرد: در جام جهانی قطر نیز اپلیکیشن پیش‌بینی وضع هوای کشور قطر به صورت نقطه‌ای و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی شد.