شناسهٔ خبر: 130044 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

نفوذ سامانه بارشی به کشور از امروز و کاهش نسبی دما/ لزوم پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال

باران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی به کشور خبر داد که موجب کاهش نسبی دما، وزش باد شدید و بارش برف و باران و تگرگ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی و هشدار سطح زرد صادر شده برای دو سامانه، سامانه بارشی از امروز تا روز چهارشنبه با بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف در آذربایجان غربی،  کردستان،  مرکزی،  کرمانشاه،  همدان،  قزوین،  زنجان،  اردبیل،  جنوب آذربایجان شرقی،  ارتفاعات استانهای چهارمحال و بختیاری،  تهران،  البرز، قم،  مرکزی،  همدان،  نیمه غربی اصفهان،  بوشهر،  فارس، گیلان، مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  خراسان رضوی،  خراسان جنوبی، سمنان،  یزد،  اصفهان،  قم،  مرکزی،  همدان،  کردستان،  فارس،  بوشهر و کرمان همراه خواهد شد. 

از مخاطرات این سامانه کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی شده و در نواحی کوهستانی به ویژه گردنه‌ها کولاک برف نیز رخ می‌دهد.

به دنبال این سامانه احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، به ویژه در مورد کاهش دما وجود دارد و سازمان هواشناسی به اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها توصیه کرده است.

همچنین احتیاط در سفرهای برون شهری و در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی ضروری است.

احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها انتقال نهاده های کشاورزی به مکانهای مسقف از دیگر نکاتی است که رعایت آن‌ها در این شرایط جوی لازم است.

وقوع باد شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد 

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که از فردا تا روز چهارشنبه موجب وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک خواهد شد و خوزستان،  ایلام،  کرمانشاه و شمال فارس، اصفهان، کرمان،  یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی،  آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین را در بر می‌گیرد.

این مناطق در صورت خیزش گردوخاک با پدیده‌های کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی  مواجه می‌شوند.

اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، تعطیل و حداقل محدود کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه شده است.