شناسهٔ خبر: 130162 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

انجام مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از آسیب‌های هیپنوتیزم جاده و پدیده باریک بینی در رانندگان

حسن کحال زاده اصفهان رئیس شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مطابق با هشدارهای پلیس‌راه استان اصفهان رانندگان مراقب‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب‌های هیپنوتیزم جاده و پدیده باریک بینی بعمل آورند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ حسن کحال‌زاده رئیس شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: مطابق با هشدارهای پلیس‌راه استان اصفهان، ضروری است رانندگان در مقابل آسیب‌های هیپنوتیزم جاده و پدیده باریک بینی مراقب‌های لازم را بعمل آورند.  

وی با بیان اینکه خوب دیدن، تشخیص دادن و دوری کردن از خطرات آن سه اصل اساسی در رانندگی است اذعان داشت: بنابر اعلام پلیس‌راه استان اصفهان، رانندگان ۹۰ درصد از اطلاعات محیط اطرافشان را از طریق چشمانشان بدست می‌آوردند.  

رئیس شورای هماهنگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه آسیب‌هایی همچون هیپنوتیزم جاده و پدیده باریک بینی می‌تواند دید رانندگان را دچار مشکل کند گفت: هیپنوتیزم جاده در راه‌های یکنواخت و خیلی خلوت اتفاق می افتد راه‌هایی که هیچ پیچ و پستی و بلندی وجود ندارد و در این حالت دید راننده از حالت طبیعی به یک نقطه متمرکز شده و نهایتا منجر به حادثه می‌شود.  

وی بیان داشت: در پدیده باریک بینی میزان دید تحت تاثیر سرعت خودرو قرار می‌گیرد بعبارتی هرچه سرعت خودرو بیشتر شود میزان دید کمتر می‌شود و در نهایت احتمال حادثه افزایش می‌یابد.  

کحال‌زاده با بیان اینکه دید طبیعی چشم انسان در صورت نداشتن عیب ۱۴۰ درجه است توضیح داد: در مواقعی که سرعت بیشتر می‌شود زاویه دید و تسلط راننده به اطراف کمتر شده و در نتیجه احتمال تصادف بیشتر می‌شود.  

وی توصیه کرد: رانندگان در زمان حرکت در راه‌های یکنواخت تلاش کنند چشمانشان را به اطراف حرکت دهند و تمرکز نکنند همچنین رعایت سرعت‌های مجاز برای جلوگیری از پدیده باریک بینی و کاهش زاویه دید توصیه می‌شود.