شناسهٔ خبر: 130212 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

۱۲۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبات راه وشهرسازی در دور اول سفرهای استانی

0 رئیس دولت سیزدهم در دور اول سفرهای استانی خود، ۶۰۵ مصوبه مربوط به حیطه کاری وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد که ۴۷ مصوبه آن در حوزه ریلی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید ابراهیم رئیسی رئیس کابینه سیزدهم طی بازه زمانی شهریورماه ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ در قالب دور اول سفرهای استانی خود به ۳۱ استان کشور سفر کرد.

استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، قزوین، تهران، البرز و هرمزگان میزبان رئیس جمهور و هیات همراه در دور اول سفرهای استانی دولت سیزدهم بودند.

سفرهای استانی رئیس جمهور ۶۰۵ مصوبه مربوط به وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن به همراه داشت که استان‌های کرمان، قم و گیلان به ترتیب با ۴۲، ۳۵ و ۳۰ مصوبه بیشترین تعداد مصوبات را در سفرهای استانی بدست آوردند.

۴۷ مصوبه از مجموع مصوبات سفرهای استانی مربوط به ساخت و بهره‌برداری در حوزه ریلی، ۳۱۵ مصوبه برای احداث راه و ۴۳ مصوبه برای احداث مسکن شهری و روستایی بود.

همچنین سفرهای استانی رئیس جمهور ۷۸ مصوبه در حوزه راهداری، ۲۱ مصوبه در حوزه راه روستایی، ۱۸ مصوبه برای بخش هوایی و فرودگاهی، ۱۷ مصوبه در حوزه بازآفرینی، ۱۰ مصوبه هواشناسی، ۹ مصوبه دریایی و ۴۷ مصوبه هم برای سایر موضوعات مرتبط به همراه داشت.

ارزش ریالی اعتبارات مصوب شده در سفرهای استانی رئیس جمهور برای وزارت راه و شهرسازی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به میزان ۱۲۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ریلی به منظور افزایش ترانزیت ریلی، بهسازی و نگهداری خطوط ریلی، افزایش سهم بار در حمل و نقل ریلی و کاهش هزینه حمل‌ونقل به منظور انتقال حمل بار از جاده به ریل و تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران- مشهد را در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی قرار داده است. 

همچنین استفاده از روش‌های جدید تامین مالی برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها به ویژه در حوزه مسکن، تکمیل پروژه فرودگاه امام خمینی(ره)، توجه به مناطق محروم و راه روستایی، نوسازی بافت فرسوده، جلوگیری از احتکار زمین، تسهیل در صدور مجوزها و استفاده از روش‌های نوین و فناوری در پروژه‌های عمرانی از دیگر اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی است.

به گفته بذرپاش، در سال ۱۴۰۱ تلاش شد با مشارکت و تکیه بر خرد جمعی، گام‌هایی در مسیر دستیابی وزارت راه و شهرسازی به جایگاه سزاوار خود به عنوان «پیشران پیشرفت کشور » هموار و چشم انداز تحقق «ایرانی قوی و آباد» ترسیم شود.

وی حمل و نقل را رکن اصلی زنجیره ارزش تولید می‌داند و معتقد است برای رونق و رشد تولید در کشور باید زیر ساخت‌های حمل و نقل به سرعت توسعه یابد. به همین منظور برای تکمیل کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، چه جاده‌ای و چه ریلی و نیز تکمیل کریدور ساحلی جنوب به سرعت اقدام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر ارتقا و افزایش ظرفیت بنادر به عنوان مقدمه‌ای لازم برای توسعه اقتصاد دریا محور تاکید کرده است.

به گفته بذرپاش نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور برای حداکثر سازی کمک به تولید، از نیازهای اساسی شبکه حمل‌ونقل است که به واسطه آن کیفیت و سرعت حمل کالا  ارتقا خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در بیان هدفگذاری‌های سال ۱۴۰۲ یکی از مسائل با اهمیت در سبک زندگی و کیفیت زندگی مردم را توجه ویژه به شهرسازی، معماری و تامین مسکن طبقات مختلف جامعه اعلام کرده و گفته است در این زمینه برنامه‌ریزی‌های منسجمی در حوزه  آماده سازی زمین، تهیه زیربناها و روبناهای مورد نیاز، تسهیل در صدور مجوزها توام با توجه به کیفیت ساخت، مدیریت قیمت تمام شده، تامین مالی و به کارگیری حداکثری کنشگران بخش عمومی، خصوصی و مردمی انجام شده است.

توجه ویژه به الگوهای شهرسازی و معماری برخاسته از تمدن ایرانی_ اسلامی، توجه به اقشار کم درآمد و بازآفرینی بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های قدیمی، استفاده ازروش‌ها وفناوری‌های نوین ساخت و نوآوری در مشارکت و تامین مالی از اهم سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

برداشتن موانع  از سر راه مردم، تقویت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای نقش آفرینی و ایجاد انسجام و هماهنگی در کلیه ارکان دولتی و بخش عمومی غیر دولتی خصوصا شهرداری‌ها برای شتابدهی به این حرکت مردمی و ملی در جهت رسیدن به ایران قوی وسرافراز از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در سال جاری است.