شناسهٔ خبر: 13053 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق بازآفرینی در سه محله تهران/ بررسی بافت‌های ناکارآمد سیستان و بلوچستان در ستاد ملی بازآفرینی

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که جلسه بعدی ستاد به بررسی وضعیت بافت‌های نابه‌سامان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد گفت: صندوق بازآفرینی شهر تهران به منظور تشکیل یک نهاد مالی مستقل و به صورت پایلوت در محلات فرحزاد، باغ آذری و سیروس راه‌اندازی می‌شود.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که جلسه آتی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ۲۸ مهرماه امسال با محوریت وضعیت بافت‌های ناکارآمد استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود اظهار کرد: در این نشست گزارش مرکز رصد اجتماعی کشور توسط معاونت اجتماعی ـ فرهنگی وزارت کشور ارائه می‌شود. ضمن این‌که مسئولان استان سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت بافت‌های نابسامان و عملکرد ستاد استانی و شهرستانی را در این نشست گزارش خواهند کرد.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: طبق برنامه گزارشی از طرح‌ها و پروژه‌های تامین مالی خرد و توان‌افزایی زنان در محلات هدف بازآفرینی شهری شامل سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده شهر زاهدان توسط موسسات غیر دولتی تاک و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و خانواده ارائه می‌شود.

وی درباره شکل‌گیری ستاد بازآفرینی شهر تهران که در جلسه مشترک دیروز دولت، مجلس و شورای شهر تهران تصویب شد توضیح داد: پیرو ابلاغیه ۱۲ بهمن‌ماه وزیر راه و شهرسازی به شهردار تهران به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی قرار شد کارگروه‌های ستاد بازآفرینی شهر تهران تشکیل شود. با توجه به عضویت آقای قالیباف شهردار تهران در ستاد ملی بازآفرینی شهری مقرر شد هر چه سریعتر ستاد مذکور به ریاست شهردار تهران و به دبیری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تشکیل و راه‌اندازی شود. در این راستا پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه فعالیت ستاد مذکور و کارگروه‌های چهارگانه آن توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تهیه شد.

مصطفایی درباره این کارگروه‌ها گفت: این ستاد در استان تهران شامل «کارگروه‌های توانمندسازی اجتماعی – فرهنگی»، «توانمندسازی اقتصادی و مشارکتهای مردمی»، «خدمات، زیرساخت‌ها و کالبدی» و «حقوقی و پیش‌نگری از گسترش بافت‌ها» می‌شود. پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه فعالیت ستاد مذکور که توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تهیه شده است در اختیار سازمان نوسازی شهر تهران برای اعمال اصلاحات و تصویب در اولین جلسه بازآفرینی کلانشهر تهران قرار گرفت.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفزینی شهری پایدار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران درباره صندوق بازآفرینی شهر تهران که به منظور تشکیل یک نهاد مالی مستقل برای تامین منابع مالی، طرح‌ها و برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری، تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان و استفاده از دارایی‌های دستگاه‌های مرتبط راه‌اندازی می‌شود نیز اظهار کرد: در تهران سه محله فرحزاد، باغ آذری و سیروس را به عنوان پایلوت راه‌اندازی این صندوق‌ها انتخاب کرده‌ایم که البته جزئیات این موضوع در جلسه بعدی ستاد بررسی خواهد شد. 

وی افزود: صندوق بازآفرینی شهر تهران به طور مشترک بین شهرداری، دولت، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود تا به کمک آن بتوانیم اقدامات مرتبط با بهسازی محلات ناکارآمد شهری را انجام دهیم. این ستاد برای ایجاد هماهنگی و تعاملات بین بخشی، هم‌افزایی و یکپارچگی برنامه‌ها و استمرار فعالیت‌های مشترک در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران تشکیل می‌شود و به کمک آن می‌کوشیم اهداف، راهبردها و سیاست‌های سند ملی راهبردی احیاء بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را محقق کنیم./

نظر شما