شناسهٔ خبر: 1306 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی تاکید کرد:

آخرین بازمانده کارخانه‌های صنعتی – تاریخی اصفهان حفظ و احیا می‌شود

ریسباف مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی گفت: کارخانه «ریسباف» آخرین بازمانده کارخانه‌های تاریخی - صنعتی اصفهان است که باید حفظ و احیا شود. حفظ و احیای میراث صنعتی اصفهان اولویت اصلی سازمان عمران و بهسازی در سال جاری است.

دکتر محمد سعید ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره کارخانه ریسباف اصفهان گفت: تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است تا کارخانه ریسباف به عنوان آخرین اثر بازمانده کارخانه‌های تاریخی اصفهان حفظ و احیا شود. متاسفانه شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی تصمیم به تخریب و تفکیک این بنای تاریخی داشت که اولین اقدام ما برای جلوگیری از این موضوع، تشکیل جلسه‌ای با حضور استاندار اصفهان،معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ، دکتر پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و بنده بود که در آن جلسه مقرر شد تا هیچ اقدامی برای تخریب و واگذاری این بنا برای ساخت و ساز انجام نشود.

ایزدی خاطرنشان کرد: در آن جلسه مطرح شد که عمران و بهسازی آمادگی دارد تا این کارخانه را از بانک ملی خریداری کند. در ادامه این موضوع دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی با مدیرعامل بانک ملی و بنده با مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بانک ملی وارد مذاکره شدیم که بر اساس این مذاکرات مقرر شد بانک ملی پس از انجام کارشناسی لازم درباره قیمت زمین، مبلغ را اعلام کند.

وی ادامه داد: البته هنوز تفاهم نامه‌ای انجام نشده است اما پی‌گیری این موضوع به محمود محمودزاده مدیر کل راه وشهرسازی استان اصفهان به عنوان نماینده وزارتخانه واگذار شد. چندی پیشنیز هماهنگی لازم با وی انجام و در نهایت تصمیم گرفته شد از چه منابعی برای معاوضه با ملک کارخانه استفاده شود.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی افزود: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حال حاضر پیگیر این موضوع است تا پس از انجام کارشناسی‌های مورد نظر، صورتجلسه نهایی ابلاغ شود.

ایزدی افزود: در صورت توافق با بانک ملی بخشی از قیمت کارخانه نقدی و بخشی دیگر نیز به صورت معاوضه با اراضی و املاک پرداخت خواهد شد.

وی با بیان این‌که پروژه کارخانه ریسباف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با برگزاری مسابقه و فراخوان عمومی از ایده مردم برای تغییر کاربری این کارخانه استفاده کنیم، افزود: پس از خرید این کارخانه از شرکت سرمایه گذاری بانک ملی این کارخانه با امکان‌سنجی و نظرسنجی مردمی طبق نیاز شهروندان به مکانی با کاربری فرهنگی، هنری، آموزشی تبدیل خواهد شد. ضمن اینکه اصالت و هویت تاریخی و ملی آن حفظ خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی یادآور شد: کارخانه ریسباف در واقع میراث صنعتی ملی ایران  است که حفظ و حراست از آن نیازمند ایده‌هایی در مقیاس ملی است به همین دلیل باید از ایده هنرمندان و همه شهروندان در ساخت و احیای این میراث صنعتی ملی استفاده کرد.

این مقام مسوول وزارت راه اضافه کرد: اگر دستگاه‌های دولتی به این اعتقاد برسند که هر فعالیتی که انجام می‌دهند باید در راستای ارتقای کیفیت شهر باشد، دیگر تنها به منافع شخصی خود توجه نمی‌کنند و به وظیفه و رسالت خود در قبال شهر عمل خواهند کرد. خرید و احیای کارخانه ریسباف اصفهان در اولویت کاری سازمان عمران و بهسازی قرار گرفته است، امیدوارم تا پایان سال جاری بتوانیم کارخانه را خریداری کرده و طرح آن را نهایی کنیم.

نظر شما