شناسهٔ خبر: 13158 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

تجهیز تمام جاده‌های کشور به دوربین‌های ثبت تخلف تا سال ۹۶

دوربین ثبت تخلفات معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: تا سال ۹۶ تمام شبکه شریانی جاده ای کشور به دوربین های ثبت تخلف شامل سرعت غیرمجاز، حرکت لاین به لاین و کنترل فاصله عمومی مجهز خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، شهرام آدم نژاد روز چهارشنبه در همایش ملی معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند، اظهار داشت: هم اکنون تعداد ۶۳۰ دستگاه دوبین نظارت تصویری در محورهای پرتردد کشور داریم و طی سال های گذشته سیستم این دوربین ها ارتقای قابل توجهی یافته است.

وی با اشاره به افزایش سطح ایمنی تردد در جاده های کشور طی هشت سال گذشته، گفت: آمار کشته شدگان تلفات جاده ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۸۴ حدود ۴۰ نفر بود که این تعداد در سال ۹۳ به ۲۱.۶ نفر کاهش یافته است.

آدم نژاد یادآور شد: تعداد کشته شدگان تلفات جاده ای به ازای هر ۱۰ هزار دستگاه خودرو نیز در سال ۸۴ حدود ۲۲.۶ نفر بود که در سال گذشته به ۶.۲ کاهش یافت.

وی با بیان آنکه یک سوم از کشته شدگان تصادفات جاده ای مربوط به درون شهرها و دو سوم مربوط به تصادفات جاده های برون شهری و راه های روستایی است، گفت: برای اولین بار شاهد هستیم که سرعت های غیرمجاز در بخشی از جاده های پرتردد کشور کنترل شده و نصب دوربین های نظارت تصویری در کاهش این جرائم بسیار موثر بوده است.

وی طول محورهای مورد نیاز به توسعه در کشور به تفکیک نوع راه ها را توضیح داد و افزود: براساس نیازسنجی های صورت گرفته باید ۱۸۸ کیلومتر آزادراه ، ۱۰۱۸ کیلومتر بزرگراه و ۶۴۷۵ کیلومتر راه اصلی جدید در کشور احداث کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد در سطح ۷۸۳۱ کیلومتر از جاده های کشور به سختی انجام می شود که این مشکل در جاده های منتهی به تهران خط شمالی کشور، تهران - بندرعباس، تهران - بندر امام خمینی و اهواز - بندر امام خمینی جدی تر است.

وی هشدار داد: چنانچه نسبت به وضعیت موجود حمل و نقل جاده ای در محورهای یادشده راهکاری اتخاذ نشود تا ۱۰ سال آینده باید محدودیت هایی مانند طرح زوج و فرد و یا محدودیت های ترافیکی دیگر در این محورها اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین حمل و نقل کالا و مسافر در ایران به صورت جاده ای و زمینی صورت می گیرد بر اهمیت استراتژیک حمل و نقل جاده ای و ضرورت تامین زیرساخت ها در این حوزه تاکید کرد.

معاون سازمان راهداری کشور به ارائه گزارش مقایسه ای از وضعیت حمل و نقل در اتحادیه اروپا و ایران پرداخت و گفت: در حالی که ۴۱ درصد از جابه جایی کالا و ۳۱ درصد جابه جایی مسافر در اتحادیه اروپا به صورت جاده ای انجام می شود این رقم در ایران به ترتیب ۹۴ و ۹۲ درصد است.

وی ادامه داد: حمل و نقل ریلی در اتحادیه اروپا مسوولیت جابجایی ۴۲ درصد کالا و ۴۰ درصد مسافر را برعهده دارد در حالی که سهم حمل و نقل ریلی ایران در جابه جایی کالا ۶ درصد و در حمل و نقل مسافر پنج درصد است.

آدم نژاد سهم حمل و نقل کالا به صورت هوایی در داخل کشور را بسیار ناچیز توصیف کرد و گفت: سه درصد از مسافران کشور به صورت هوایی جابه جا می شوند و در اتحادیه اروپا حمل و نقل هوایی، جابجایی ۲۹ درصد از مسافر و ۱۷ درصد کالا را عهده دار است.

وی پیشنهاد کرد: برای کاهش سوانح جاده ای، افزایش ایمنی راه های زمینی و کاهش هزینه ها، حمل و نقل بار در مسیرهایی که خطوط ریلی وجود دارد از کامیون ها گرفته شده و به قطارها واگذار شود.
همایش معماری سیستم های حمل و نقل هوشمند از امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش یافته و به همراه کارگاه آموزشی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

این همایش ملی در محورهای خدمات مدیریت ترافیک، خدمات ایمنی خودرو، خدمات مدیریت اضطراری، خدمات اطلاعات مسافر، خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات مدیریت داده های بایگانی شده، خدمات عملیات خودروهای تجاری و مدیریت ساخت، تعمیر و نگهداری تدارک یافته است.

نظر شما