شناسهٔ خبر: 1317 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

رویه دولت در ساماندهی حاشیه‌نشینی تغییر می‌کند/ مدیریت جزیره‌ای از مهمترین عوامل گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آشفتگی در نظام مدیریت محلی و جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌های مسئول در حوزه ساماندهی حاشیه‌نشینی را از مهمترین عوامل گسترده‌تر شدن این معضل در شهر مشهد دانست.

محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی طرح بهسازی وضعیت حاشیه‌نشینی در مشهد و به ویژه بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) در مدت سه سال و دلایل عملیاتی نشدن طرحی که برای نوسازی و ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده بود توضیح داد: اکنون در برهه‌ای از زمان هستیم که می‌توانیم از تجربه‌های گذشته بهره ببریم. اگر در طرح‌های گذشته توفیقی به دست نیامد یا اینکه در فعالیت‌ها سرعت مناسبی نداشتیم به این دلیل بود که پروژه محور عمل کردیم اما مدتی است رویه کار تغییر کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در توضیح ویژگی‌های رویه جدید دولت برای فعالیت در بافت فرسوده گفت: معتقدیم لازم نیست دولت در تمام عرصه‌های بافت فرسوده وارد عمل شود. وظیفه دولت تامین زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی است و می‌توان سایر فعالیت‌ها را به بخش‌های غیر دولتی سپرد. البته نباید فراموش کرد که این فرایند کوتاه مدت نیست و باید امیدوار باشیم در میان مدت بتوانیم با سرعت مناسب و به طور مستمر در این حوزه فعالیت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات احتمالی حضور بخش خصوصی در فرایند نوسازی و بهسازی گفت: بیش از ۷۰ درصد زائران حرم امام رضا (ع) اقشار کم درآمد هستند اما در گذشته ساخت‌وسازها برای گروه مخاطبانی اجرا شده که مورد هدف ما نبودند. به همین دلیل است که اکنون در اطراف حرم می‌توان اقامتگاه‌ها و هتل‌های گرانقیمت زیادی را مشاده کرد که اقشار کم درآمد نمی‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. در مشهد امکانات و زیرساخت‌های متناسب با حجم بالای این زائران وجود ندارد و بخش خصوصی هم معمولا در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که منفعت مالی داشته باشد.

ایزدی مشارکت خیرین و نهادهای غیر دولتی مختلف را راه حلی برای برطرف شدن این مشکل دانست و گفت: خوشبختانه نهادهای مردمی از فعالیت در اطراف حرم استقبال زیادی می‌کنند و ما نیز باید از این فرصت استفاده کرده و با تامین مالی و ارائه بسته‌های تشویقی از فعالیت‌های بنیادهای مردم نهاد حمایت کنیم.

وی پیشگیری از توسعه بافت فرسوده را امری ضروری دانست و گفت: مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در جلسه هیئت دولت در مشهد تاکید زیادی بر مسئله پیشگیری داشتند و این در حالی است که اغلب فعالیت‌ها معطوف به درمان بوده است. برای رسیدن به این هدف به نظام مدیریتی طرح‌های توسعه عمران نیازمندیم تا بر اساس آن بتوانیم بعد از اصلاح ضعف‌های نظام موجود از گسترش حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده جلوگیری کنیم.

آشفتگی در نظام مدیریت محلی موضوع دیگری بود که ایزدی از آن به عنوان یکی از عوامل گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی نام برد و اظهار کرد: در مشهد ۶۶ محله با سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که تعدادی از آن‌ها در حریم شهری هستند اما شهرداری خود را مسئول رسیدگی به آن‌ها نمی‌داند. برخی از این سکونتگاه‌ها نیز در بیرون شهر واقع شده‌اند که متولی آن‌ها مشخص نیست.

وی هم‌افزایی دستگاه‌های متعدد را تنها راه به حداقل رساندن مشکلات حاشیه‌نشینی دانست و افزود: اقدام‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده فقط کالبدی نیست و سازمان‌های مختلفی مانند بهزیستی، وزارت کار و نیروی انتظامی نیز باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، در حالی‌که پیش از این هر یک از نهادهای مسئول به طور جزیره‌ای به فعالیت مشغول بودند. از سوی دیگر توانمندسازی ساکنان مناطق امری حیاتی است و باید بکوشیم با آموزش مهارت‌های پایه‌ای ایجاد شغل کنیم تا ساکنان وارد فرایند نوسازی و بهسازی شوند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۳:۳۷علیرضا 0 2

    امیدواریم هر چه زودتر ساماندهی مورد نظر محقق شود.
                                

نظر شما