شناسهٔ خبر: 13200 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

احیای بافت فرسوده هویت‌های محله‌ای را حفظ می‌کند / مسکن مهر انحراف معیار فرآیند تأمین مسکن شهری بود / احیای بافت فرسوده بسیار مقرون به‌صرفه‌ است

عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عدالت در دسترسی به خدمات و زیرساخت‌های شهری را از دیگر آثار بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده خواند و گفت: احیای این بافت‌ها باعث می‌شود هویت‌های محله‌ای از بین نرود و حس همسایگی و درک متقابل ساکنان از همدیگر حفظ شود.

عبدالکریم حسین زاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری گفت: بافت‌های فرسوده از بخش‌های ارگانیک شهری است که به لحاظ پایداری٬ کالبدی و فیزیکی وضعیت مناسبی ندارند و بهسازی٬ نوسازی و بازسازی آنها سیالیت خدمات شهری را برای ساکنان فراهم می‌آورد.

وی نفوذناپذیری٬ ریزدانگی و ناپایداری را از مشکلات عمده بافت فرسوده خواند و افزود: کسانی که در بافت‌های فرسوده شهری سکونت دارند در مواقع حوادث غیرمترقبه آسیب‌پذیرند بنابراین بهسازی٬ دسترسی به این بافت‌ها را در موقع بحران راحت‌تر می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک هویت اجتماعی در محله‌های بافت‌های فرسوده وجود دارد یادآور شد: احیای این بافت‌ها باعث می‌شود آن هویت‌های محله‌ای از بین نرود و حس همسایگی و درک متقابل ساکنان از همدیگر حفظ شود.

وی با اشاره به وجود محله‌ها٬ ساختمان‌ها و مسیرهای تاریخی در بافت‌های فرسوده افزود: اگر سرمایه‌گذاری‌های کلان و اساسی در این بافت‌ها شکل گیرد حفظ سرمایه‌های تاریخی و معماری شهری را در پی دارد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی عدالت در دسترسی به خدمات و زیرساخت‌های شهری را از دیگر آثار بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده خواند و بیان کرد: مسکن مهر انحراف معیار فرآیند تأمین مسکن شهری بود اگر دولت قبل به جای مسکن مهر در حوزه احیای بافت فرسوده٬ سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی سرمایه‌گذاری‌های می‌کرد هم به هدف تأمین مسکن برای شهروندان جامه عمل می‌پوشاند٬ هم هویت شهری و تاریخی حفظ می‌شد و هم دسترسی‌ها و محیط زیست شهری بهبود می‌یافت.

وی با بیان اینکه در بافت‌های فرسوده خدمات زیربنایی همچون آب٬ برق٬ گاز و تلفن و خدمات روبنایی همچون بیمارستان٬ مدرسه٬ مسجد و غیره وجود دارد ادامه داد: تأمین مسکن از طریق احیای بافت فرسوده بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است تا آنکه احداث طرح‌هایی همچون مسکن مهر و شهرهای جدید در دستورکار قرار گیرد.

حسین زاده تأکید کرد: هر چه دیرتر به بافت فرسوده پرداخته شود مشکلات این بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند. سال‌های متمادی است که در شهرهای زیادی طرح احیای بافت فرسوده تهیه شده متنها چون اجرایی نشد بافت‌ آن مناطق فرسوده‌تر و ناکارآمدتر شده‌اند و زیست شهری در وضعیت بسیار بدتری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید برای ساکنان بافت‌های فرسوده یارانه و مشوق‌های خاص درنظر گرفت تا آنها راغب به بهسازی محیط زندگی خود شوند افزود: مشکل اصلی بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده عدم سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات در این حوزه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به مسائل بومی-سرزمینی در استفاده از مدل‌های جهانی برای احیای بافت فرسوده یادآور شد: کشور ما چندفرهنگی است نوع شهرنشینی٬ فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مردم هر شهری ویژگی‌های خاص خود را دارد بر همین اساس مدل‌های تدوینی مناسب برای احیای بافت فرسوده از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است./

نظر شما