شناسهٔ خبر: 13204 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران:

فضاهای سبز سرقفلی کلانشهر تهران هستند/ بازآفرینی شهری مشکلات امروز شهرها را حل می‌کند

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری به جای انسان محور بودن خودرومدارانه اعمال می‌شود. مدیران ارشد شهری به جای توسعه زیرساخت‌ها و توجه به حمل و نقل عمومی و مهیا کردن شرایط مناسب آن در شهرها، به دنبال ساخت پل و بزرگراه هستند.

محمد حقانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری را عاملی موثر در ساماندهی شهرهای کشور دانست و گفت: واقعیت این است که شهر تهران شرایط زندگی مطلوب و حتی باکیفیت متوسط را ندارد و علت آن نیز عدم برنامه‌ریزی و عدم تمرکززدایی است. متاسفانه شرایطی که در حال حاضر در تهران وجود دارد فاقد استانداردهای لازم و بدون تامین زیرساخت‌هاست.

رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه زیرساخت‌های شهری به ویژه در شهر تهران برای زندگی مهیا نیست افزود: شهرهای فعلی با ویژگی انسان‌مدارانه مدیریت نمی‌شوند و می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که این شهر خارج از همه استانداردها به حیات خود ادامه می‌دهد.

حقانی ادامه داد: راهی که مدیریت‌شهری برای شهرها از جمله تهران رقم زده است سوق‌دادن آن به مسیری خارج از استانداردهاست. در دهه اخیر به رغم تاکید طرح‌های شهری از جمله طرح جامع، شاهد عدم انطباق این طرح‌ها با طرح‌های تفصیلی هستیم. همچنین شهرهایی که می‌بایست انسان‌مدارانه مدیریت می‌شدند خودرومدارانه به حیات خود ادامه دادند.

وی با اعلام حمایت از بازآفرینی شهری برای احیای شهرها و اعمال مدیریت انسان‌مدارانه در آنها این طرح و اجرای آن را یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت فعلی عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی شهرهای ما خودرو‌مدارانه مدیریت می‌شوند به این مفهوم که مدیران ارشد شهری به جای توسعه زیرساخت‌ها و توجه به حمل و نقل عمومی و مهیا کردن شرایط مناسب  آن در شهرها، به دنبال ساخت و توسعه پل‌ها و بزرگراه‌‌ها هستند.

رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهر به مفهوم امروزی با مولفه‌های پیچیده‌اش ماحصل نوع زندگی اجتماعی بشر امروزی است اما شهرهایمان اکنون فاقد گستره‌های باز و عمومی هستند. گستره‌های عمومی از جمله باغات و فضای سبز سرقفلی‌های شهر هستند و اینکه همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند تعریفی از عدالت اجتماعی است.

حقانی ادامه داد: شهرهای ما امروز تبدیل به آپارتمان شده‌اند، باغات و فضاهای عمومی آنها از بین رفته و جای آنها را آهن و سیمان گرفته است. به همین‌خاطر نیز باید تجدید نظر اساسی در طرح‌های اسناد بالادستی مانند طرح جامع و همچنین طرح تفصیلی داشته باشیم. بازآفرینی‌شهری فراهم‌کردن بستری برای یک زندگی بهتر در شهر است که لازمه آن عدم بارگذاری در شهر و توسعه کلانشهرهایی است که کیفیت زندگی در آنها از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی گفت: متاسفانه مجموعه مدیریت‌شهری در شهر تهران و کلانشهرها هنوز هم به دنبال درآمدزایی از شهر و طرح‌های تفصیلی است. در حال‌حاضر طرح‌های تفصیلی طرح پول‌پایه‌ای شده که به دنبال درآمدزایی ناپایدار است و به همین‌خاطر نیز بازآفرینی شهری ضرورت شهرهای امروزی است تا به گذشته بازگردیم.

رئیس کمیته محیط‌‌ زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: ایران در زمینه فرهنگ شهری در گذشته در دنیا صاحب سبک بود زیرا فرهنگ غنی و اصیل ایرانی - اسلامی از درون آن زاده شد و به تدریج در شهرها گسترش یافت. حالا جای تاسف دارد که شهرهای ما این چنین بدون‌هویت و بدون زیرساخت‌‌ شده‌اند. ما در  گذشته بازارهایی داشتیم که در آن بازارهای محله‌ای تمامی نیازهای مختلف مردم تعریف شده و به نوعی همه‌چیز محله‌محور بود. امیدواریم با اجرای طرح بازآفرینی شهری به گذشته افتخارآمیز خود بازگردیم. /

نظر شما