شناسهٔ خبر: 13216 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گامی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه؛

سفر جهانگیری و آخوندی به ارمنستان / جزئیات برنامه سفر ۲ روزه

اسحاق جهانگیری - عباس آخوندي معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی ظهر چهارشنبه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی به ارمنستان سفر کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری را در این سفر دو روزه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمود چیت چیان وزیر نیرو و مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراهی می کنند.

دیدار رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس ارمنستان از جمله برنامه های جهانگیری در این سفر است، در این دیدارها راههای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف بررسی می شود.
شرکت در «همایش مشترک تجاری ایران و ارمنستان» و سخنرانی در جمع تجار و فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری در سفر به ارمنستان اعلام شده است.

همچنین جهانگیری به مسجد کبود ایروان به عنوان یک مسجد تاریخی خواهد رفت و در مراسم دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس این مسجد تاریخی شرکت خواهد کرد. سفر جهانگیری به دعوت هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان که در مهرماه سال گذشته به ایران سفر کرده بود، انجام می شود.

پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان که از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در یک حوزه تمدنی مشترک ایجاد شده، این دو کشور را به سمت برقراری روابط سیاسی و اقتصادی در سطح بالا سوق داده است.

بنا بر اظهارنظر گالوست ساهاکیان رییس مجلس شورای ملی ارمنستان، ایران نخستین کشوری بوده است که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت. به اعتقاد وی، ایران کمک کرد ارمنستان موفق شود آهنگ رشد و توسعه خود را حفظ کند و چون در یک مقطع خاص، روابط ارمنستان با جهان پیرامون، تنها ازطریق ایران امکان پذیر بود؛ از این رو کمک های ایران موجب شده که ارمنستان هویت ملی خود را حفظ کرده و بتواند تصویری بهتر از خود ارائه دهد و ارتباط خود را تقویت کند.

از سویی دیگر، ارمنستان عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را رسما در مجلس خود به تصویب رسانده است که می تواند فرصت خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو فراهم آورد.

تاکید سال گذشته اسحاق جهانگیری در دیدار آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان گواه بر این است که ارمنستان می تواند نقطه پرتاب و سکوی مناسبی برای صادرات کالای جمهوری اسلامی ایران به همه کشورهای همسود و حتی اروپا باشد.

علاوه بر آن، از نظر امنیت ملی، اقتصادی، سیاسی و منطقه ای، رابطه با جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان دارای اهمیت است. مرز کوتاه اما امنی که ارمنستان با ایران دارد همیشه به کمک مردم و دولت ارمنستان آمده است و در طول سالهای پیشین هیچگاه مانع و تهدید خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.

لذا اگر مساله کمبود زیر ساخت های مناسب به ویژه در حوزه حمل و نقل و مسائل گمرگی برطرف شود، سرعت افزایش حجم مبادلات که بر روی ۳۰۰ میلیون دلار ایستاده و اظهارات مقامات دو کشور نشان می دهد که از این وضعیت رضایت ندارند، با جهش بزرگ اقتصادی روبرو می شود؛ نکته ای که رییس مجلس ملی ارمنستان در بهمن ماه سال ۹۳ در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به آن اشاره کرد و گفت: مهم است که روابط اقتصادی دو کشور به سطح روابط سیاسی موجود برسد، بویژه آنکه از پتانسیل های موجود در روابط دو کشور به درستی استفاده نشده است.

به هر روی، از آنجا که مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز بر گسترش سطح تعاملات اقتصادی با این همسایه شمالی تاکید داشته و اظهار کرده اند که ایران هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط با ارمنستان ندارد و حتی آمادگی کامل دارد تا در زمینه رفع موانع موجود هر اقدامی که لازم است انجام دهد و در زمینه رفع موانع ترجیحی نیز باب گفت و گو را باز کند.

به نظر می رسد شرکت های ایرانی توانایی مناسبی در حوزه خدمات فنی، مهندسی و حتی فرهنگی و گردشگری داشته و آمادگی دارند در اجرای پروژه های مختلف در ارمنستان شرکت کنند که سفر معاون اول رییس جمهوری می تواند در ایجاد این فضا تسهیل کننده باشد.

نظر شما