شناسهٔ خبر: 13225 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی در مراسم جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری:

مسئولان پاسخ مناسبی برای تمنای کیفیت شهروندان ندارند / چقدر خوب است که اهالی شهر به ناهنجار‌ی‌ها اعتراض می‌کنند

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که تمنای کیفیت همان علتی است که سبب می‌شود مردم برای زیباسازی نمای ساختمان هزینه کنند گفت: چقدر خوب است که اهالی شهر به صداهای نابه‌هنجار اعتراض می‌کنند و از دیدن آشفتگی در شهر ناراحت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمد بهشتی در جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری که صبح امروز پنجشنبه ۲۳ مهرماه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد با اشاره به تابلوهایی که در ماه‌های اخیر در نقاط مختلف شهر تهران از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران نصب شده بود گفت: بر روی این تابلوها نوشته شده بود «نمای ساختمان‌ها دیده می‌شود». این تبلیغ شاید در نگاه نخست ساده باشد اما حادثه بسیار مهمی است. در برخی دیگر از این تابلوها نوشته شده بود «شهر را بشنویم». این‌ها علامت‌های بسیار مهمی هستند که نباید آن‌ها را فراموش کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: مسابقه جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری را ترازویی برای سنجش کیفیت قرار داده‌ایم. کیفیت عطر و طعم است و به دلیل اهمیت‌ همین کیفیت است که در سال ۱۳۹۴ نخستین دوره این همایش برگزار شده است. برگزاری چنین همایش بر این موضوع دلالت دارد که به تدریج اتفاق‌های مثبتی در کشور در حوزه ساخت‌وساز در حال روی دادن است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: برای مردمی که چند دهه زیر سلطه کیفیت زندگی کرده‌اند مفهوم کیفیت دچار تحول معنایی شده است و کیفیت خوب نیز به معنای کمیت زیاد در نظر گرفته شده است. مثلا کوچه ۴ متری اگر بشود ۸ متر، ساختمان پنج طبقه اگر بشود ۱۰ طبقه یعنی کیفیت بالا رفته است.

بهشتی با بیان این‌که در فضای موجود کیفیت واقعی در حال موضوعیت پیدا کردن است گفت: در زمان طولانی سیطره کمیت حواسمان کار نمی‌کرد اما اخیرا چشم‌هایمان در حال دیدن است. پیش از این نمای ساختمان‌ها را نمی‌دیدیم به همین دلیل بالکن‌ ساختمان‌ها به پستوی ساختمان‌ها تبدیل شده زیرا ما نمای ساختمان را نمی‌دیدیم.

وی افزود: درک واقعی کیفیت منوط به این است که حواس و ذائقه‌مان فعال باشد وقتی این‌ها فعال نباشد یعنی ما کاری با کیفیت نداریم. در یک دوره طولانی جامعه شهری ما دچار قطع نخاع شده بود اما اکنون در حال بهتر شدن هستیم. در برابر بوی گند برخی نقاط شهر و تصاویر زشت موجود واکنش نشان می‌دهیم و این‌ها علامت‌های خوبی در حوزه معماری و شهرسازی است.

بهشتی با بیان این‌که در شهرهایمان تمنای کیفیت وجود دارد اظهار کرد: چقدر خوب است که در این سال‌ها اهالی شهر به صداهای نابه‌هنجار اعتراض می‌کنند و از دیدن آشفتگی در شهر ناراحت می‌شوند. تمنای کیفیت همان علتی است که سبب می‌شود مردم برای زیباسازی نمای ساختمان هزینه کنند.

وی با بیان این‌که برای پاسخ دادن به این تمنای کیفیت تمرین مناسب نداریم گفت: وقتی به تاریخ معماری ایران نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که سنگ جایگاه زیادی در آن نداشته است اما نماد معماری اروپایی بناهای سنگی است. حال جالب است که در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ایران رتبه نخست را در مصرف سنگ به دست آورده است. ما به عنوان مسئول هنوز آمادگی این را نداریم که به این تمنا پاسخ مناسب بدهیم و به همین دلیل معماری امروز ما دچار تحولات زیادی شده است.

نظر شما