شناسهٔ خبر: 13305 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

طراحی معماری بافت زندیه شیراز به مسابقه گذاشته شود نه حل مشکلات اجتماعی آن منطقه

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مشکل منطقه زندیه شیراز کالبدی نیست بلکه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است بنابراین شناختن و راه‌حل دادن به این مشکلات نباید موضوع مسابقه بازطراحی بافت زندیه باشد.

سیدمحمد حسینی بهشتی شیرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مسابقه طراحی بافت زندیه شیراز اظهار کرد: وقتی مسابقه‌ای در حوزه‌های هنری برگزار می‌شود آنچه موضوع مسابقه قرار می‌گیرد خلاقیت هنری است نه اینکه کارهایی که باید یا اقداماتی که نباید انجام شود را مورد مسابقه بگذاریم.

مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اینکه برای بازطراحی یک بافت تاریخی چه کارهایی می‌توان انجام داد را باید گروه‌های مطالعاتی بررسی کنند؛ ولی اگر قرار است مسابقه‌ای برگزار شود، آنچه موضوع مسابقه خواهد بود خلاقیت و ارائه یک طرح خاص برای بافت زندیه شیراز است. آنچه مورد سؤال است این است که بافت تاریخی چه ویژگی‌ای دارد که خلاقیت در آن لحاظ شود؟

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: یکی دیگر از مسائلی که در برگزاری مسابقه باید لحاظ شود باارزش بودن کل منطقه زندیه شیراز است. اگر نگاه تاریخی به این بافت داشته باشیم همه جای آن حتی کوچه‌ها نیز ارزش تاریخی و میراثی دارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقه بازطراحی بافت زندیه باید از وجود آثار و سابقه تاریخی فراوان در این بافت مطلع باشند، گفت: بافت‌های تاریخی شهرها بیماران بدحالی هستند که احیای ارزش‌های قدیمی در جریان بازسازی و نوسازی این بافت‌ها باید مهم‌ترین دستور کار برگزاری مسابقه باشد.

عضو ارشد شورای عالی معماری و شهرسازی بیان کرد: مشکل این منطقه کالبدی نیست بلکه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است بنابراین شناختن و راه‌حل دادن به این مشکلات نباید موضوع مسابقه بازطراحی بافت زندیه باشد.

بهشتی با تأکید بر لزوم حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بافت زندیه تا پیش از برگزاری مسابقه بازطراحی این بافت تاریخی شیراز افزود: آنچه باید به مسابقه گذاشته شود، طراحی معماری بافت جدید زندیه است./

نظر شما