شناسهٔ خبر: 1337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در مشهد اعلام کرد:

آخرین تغییرات و برنامه‌های دولت برای وام مسکن / تاکید وزير راه بر اتمام مسکن مهر

همایش مدیران کل راه و شهرسازی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه آخوندی با روحانی برای افزایش 5 میلیون تومانی تسهیلات مسکن با همکاری بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نوشت: حامد مظاهریان در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور که صبح چهارشنبه 19 شهریور به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: این گردهمایی زمینه‌ساز همدلی بیشتر در امور کشور و آغازی بر فعالیت بیشتر در شش ماهه دوم امسال باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سخنانش در 3 محور نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان و مسکن و اقتصاد تدوین شده، افزود: در حوزه نظام مهندسی باید نگران این سازمان بود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال آینده، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این انتخابات، از جمله انتخابات‌های پرتنش بوده و شاهد مسائل چالشی در این حوزه در 3 سال آینده باشیم؛ ضمن اینکه انتظار می‌رفت مهندسان با افزایش کنترل در ساخت و سازها، ارتقای کیفیت را رقم بزنند اما انحرافاتی در این زمینه مشاهده شد و به جای پرداختن سازمان نظام مهندسی ساختمان بر مسائل مهندسان و کیفیت ساخت و ساز، بر روال اداری متمرکز شد.

مظاهریان با تأکید بر اینکه نقش مهندسان در جامعه کمرنگ است، افزود: مهندسان در اکثر استان‌ها گروه‌های مرجع نیستند به طوری که مردم در انتخابات‌های شوراهای شهر، ورزشکاران و سایر چهره‌های ورزشی را به مهندسان ترجیح دادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی در حال بازنگری است، گفت: البته این قانون همه مسائل مهندسی ساختمان را پوشش نمی دهد لذا به زودی لایحه‌ای در حوزه نظام مهندسی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود تا پاسخگوی همه مشکلات این بخش باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مشکل قانون نظام مهندسی ساختمان این است که در هر ماده آن از حالت خنثی به حالت کنترلی تغییر می کند، افزود: این پیچیدگی‌ها در قانون نظام مهندسی ساختمان وجود دارد.

مظاهریان ادامه داد: برای صیانت از صنعت ساختمان کشور باید از الآن توجه شود که افراد صاحب صلاحیت و شایسته‌تر در انتخابات نظام مهندسی شرکت کنند تا حق و حقوق مهندسی به دولت ادا شود.

وی با بیان اینکه به دنبال یکپارچه سازی نظام های ساخت و ساز هستیم، افزود: در این زمینه به دنبال یک سامانه یکپارچه برای مهندسان هستیم. ضمن اینکه بازنگری آیین نامه اجرایی و بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیز در دستور کار است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره انتخابات سازمان نظام کاردانی ساختمان نیز گفت: امسال این انتخابات برگزار می‌شود که در تلاشیم به صورت رایانه‌ای انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مقررات ملی ساختمان پرداخت و گفت: نظارت عالیه بر ساخت و ساز طبق قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است؛ اما این نظارت‌ها در حال حاضر برای 8 تا 10 درصد ساختمان‌ها وجود دارد و به دلیل کمبود اعتبارات لازم با پیچیدگی‌هایی در این زمینه مواجه هستیم که باید شرکت‌های صاحب صلاحیت این روند را انجام دهند.

مظاهریان با ورود به مسأله اقتصاد مسکن گفت: موضوع مسکن مهم‌ترین موضوعی است که در سطح جامعه مورد توجه است. دولت یازدهم با پروژه ناتمام مسکن مهر مواجه شد که علی‌رغم همه نکات مثبت و منفی‌اش، دولت متعهد به مردم است و باید با اتمام برسد. این موضوع در جلسات شورای هماهنگی مسکن مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اولین هدف ما در این مقطع، تکمیل پروژه مسکن مهر است، تصریح کرد: تا پایان امسال بخش عمده‌ای از این پروژه تکمیل شده و در سال آینده نیز تمام پروژه های مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسد.

مظاهریان ادامه داد: گرچه رسیدگی به مشکلات مربوط به تأسیسات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر سال‌ها ادامه دارد اما بسیاری از این مشکلات در سطح استان‌ها قابل رفع است و باید با کمک ادارات کل استان‌ها و وزارت راه و شهرسازی برطرف شود.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی توانسته به سختی تصمیمات مهمی برای حل مشکلات مسکن مهر بگیرد، گفت: یکی از موضوعاتی که مبتلابه مردم است، بحث اضافه پرداختی آنها در پروژه‌های مسکن مهر است که تصمیم گیری درباره آن بسیار مشکل است. پروژه ای که قرار بود با متری 300 هزار تومان ساخته شود، با تغییر نرخ ارز و افزایش ناگهانی تورم به چند برابر این رقم افزایش یافت و حالا باید هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه جامع مسکن گفت: این برنامه برای افق 1405 در نظر گرفته شده است به طوری که یک برنامه مدون و طولانی مدت فارغ از شعار و فلج کردن اقتصاد با تزریق پول پرقدرت به جامعه طراحی شده است.

مظاهریان با بیان اینکه آمار پروانه های ساختمانی در بهار امسال رشد منفی 53 درصدی در تهران و 28 درصدی در کل کشور داشته است، به آمار خانه‌های خالی اشاره و تصریح کرد: 1 میلیون و 600 هزار مسکن خلی در کشور داریم و تا زمانی که این خانه های خالی به فروش نرسد، سرمایه‌های بخش مسکن آزاد نمی شود.

وی با بیان اینکه با هر 25 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان، یک فرصت سرمایه گذاری ایجاد می‌شود گفت: این در حالی است که در صنعت پتروشیمی به ازای هر 300 میلیون تومان یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود بنابراین صنعت مناسب ترین راه برای خروج از رکود فعلی است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاخص دسترسی به مسکن در ایران به 12 سال افزایش یافته،‌ تصریح کرد: این شاخص در بسیاری از کشورها 3 تا 5 سال است و مردم در این مدت می‌توانند خانه دار شوند. البته این فاصله زمانی خانه‌دار شدن تا قبل از سال 84، 8/8 سال برای هر خانوار بود که تلاش می کنیم تا سال 1405 دوباره شاخص دسترسی مردم به خانه را به این بازه زمانی برگردانیم.

وی همچنین با بیان اینکه خروج مسکن از حالت سرمایه گذاری و سفته بازی را تا سال 1405 در دست انجام داریم، افزود: پیش‌بینی ما این است که متقاضیان خرید مسکن با سپرده 27 تا 28 میلیون تومان می‌توانند 80 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و اقساط آنها نیز میان 800 هزار تا 1 میلیون تومان و با نرخ سود 14 درصد باشد.

مظاهریان همچنین از مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با رئیس جمهور برای افزایش 5 میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن با همکاری بانک مرکزی خبر داد.

برچسب‌ها:

نظر شما