شناسهٔ خبر: 13404 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

صدای سوت قطار در آستارا به صدا درمی‌آید؛

آثار مثبت اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان/ افزایش ۱۰ برابری حجم مبادلات تجاری دو کشور

نشست روسای کمیسیون ایران آذربایجان طرح اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به راه‌آهن ایران موسوم به آستارا-آستارا که قرار است سال آینده به بهره‌برداری برسد و بر همین اساس آستارا نخستین شهری در گیلان خواهد بود که صدای سوت قطار را در آن شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ توافق‌نامه اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان که به امضای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان رسید.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نیز عهده دارد، اظهار امیدواری کرد که این اقدامات ریلی سال آینده به سرانجام برسد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۵۰۰ میلیون دلار است که با اتصال شبکه ریلی ایران و آذربایجان این حجم مبادلات به ۲ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مقرر شد که عملیات اجرایی پل آستارا که خطوط ریلی دو کشور از این طریق به هم متصل می‌شوند با هزینه مشترک دو کشور بر عهده طرف آذربایجانی باشد.

این خط ریلی که از اهمیت بالایی برخوردار است از مسیر قزوین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی کشور آذربایجان متصل می‌شود و یک خط ریلی بین المللی به شمار می‌آید چرا که با اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان در مسیر مذکور راه‌آهن ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی به هم وصل می‌شوند و این خط یک خط ریلی بین‌المللی به شمار می‌آید. به تبع آن با این اتصال٬ حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و راه نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه می‌شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی است.

فاصله خطوط ریلی آذربایجان تا مرز ایران هشت کیلومتر است که قرار شد در این فاصله مسیر ریلی ایجاد کند همچنین دو کیلومتر داخل ایران نیز توسط شرکت راه‌آهن کشورمان ساخته‌ می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اتصال راه‌آهن و ساخت پایانه با ظرفیت جابه‌جایی ۵میلیون تن کالا از اتفاق‌های خوبی است که در یک سال آینده شاهد آن خواهیم بود، گفت: امیدواریم در آستارا ترکیبی از راه‌آهن، بندر و حمل و نقل جاده‌ای داشته باشیم و همین حمل و نقل ترکیبی، فرصتی برای تسهیل انتقال کالا به آذربایجان و روسیه از مبدا خلیج‌فارس خواهد شد.

براساس این توافق‌نامه آستارا پیش از آنکه از طریق خط آهن رشت-قزوین به خطوط ریلی کشور متصل شود به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان وصل می‌شود ضمن آنکه سرعت و شتاب اجرای پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت با سرعت بیشتری توسط شرکت ساخت٬ توسعه و زیربناهای حمل و نقل در حال اجراست و این خط ریلی در دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خطوط ریلی آذربایجان به اروپا و آسیای مرکزی متصل است و اتصال خط آهن قروین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی آذربایجان برای توسعه تجاری ایران در بخش ریلی اهمیت بسیاری دارد. وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت این مسئله اعلام کرد: طرح راه‌آهن قزوین - رشت پیشرفت ۸۰ درصدی دارد اما مشکلات مالی گریبانگیر احداث خط ریلی رشت-آستارا است که در این مذاکرات، بررسی‌های لازم برای این موضوع انجام شد. پس از اتمام راه‌آهن کریدور شمال - جنوب، هزینه حمل و نقل بار کاهش می‌یابد که این به نفع دو کشور است و ایران سعی دارد هرچه زودتر این خط ریلی را به سرانجام برساند.

طبق گفته مصطفی‌اف٬ اتمام مرحله نخست این طرح منجر به افزایش ۱۰ برابری حمل و نقل کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان خواهد شد، همچنین اگر حجم مبادلات کالا بین دو کشور حدود ۵۰۰ هزار تن است، با اتصال راه‌آهن دو کشور حجم مبادلات به ۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

در ماه دسامبر پیش رو کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ایران تشکیل می‌شود که یکی از موضوعات اصلی آن، طرح اتصال راه‌آهن خواهد بود، این در حالی است که فعال کردن گمرک آستارا، ارتقای سرعت آن و رد و بدل کردن دیتاها و هوشمند شدن از دیگر موارد مذاکرات دو روزه کمیسیون همکاری‌های ایران و آذربایجان بود و تمامی موارد به توافق رسید در تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی در نهایت منجر به رونق کسب و کار در کشور و شهرهای مرزی خواهد شد.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مقرر شد در آینده نزدیک با تشکیل کمیته‌ای در آستارا برای اقدامات بعدی تصمیم‌های اساسی اتخاذ خواهد شد./

نظر شما