شناسهٔ خبر: 13438 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني:

تكريم فرودگاهيان از حجاج مصيبت‌ديده، همان مديريت ديني و جهادي است

نماینده ولی‌فقیه در امور حج نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني ضمن تقدير از عملكرد شركت فرودگاه هاي كشور در جريان نقل و انتقال حجاج به ويژه در زمان بازگشت به ايران گفت: شما در زمان بازگشت كه حجاج ما مصيبت‌ديده بودند، تمهيداتي انديشيديد كه باعث تكريم آنها شد. اين همان مديريت ديني و جهادي است كه هرچه بيشتر در انجام آن تلاش شود، نتايج بهتري به همراه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاه‌هاي كشور؛ حجت‌الاسلام والمسلين قاضي‌عسگر در ديدار با رحمت‌اله مه‌آبادي، رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور و چند تن از مشاوران و مديران ارشد اين شركت اظهار كرد: من صميمانه از شما و همكارانتان در تمامي فرودگاه‌هاي ايران تشكر مي‌كنم. خدماتي كه امسال شركت فرودگاه‌هاي كشور به زائران خانه خدا ارائه داد، مصداق بارز مديريت جهادي است كه مقام معظم رهبري بارها بر آن تاكيد كرده‌اند.

وي افزود: من شاهد بودم كه شما چگونه توانستيد ترمينال حج فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) را براي اعزام حجاج امسال آماده سازيد. اين در حالي بود كه برخي افراد مي‌گفتند امكان آماده‌سازي به موقع اين ترمينال وجود ندارد، اما شما و همكارانتان اين ترمينال را به موقع آماده كرديد؛ حتي بهتر از سال قبل. در زمان بازگشت هم كه حجاج ما مصيبت‌ديده بودند، تمهيداتي انديشيديد كه باعث تكريم آنها شد. اين همان مديريت ديني و جهادي است كه هرچه بيشتر در انجام آن تلاش شود، نتايج بهتري به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام قاضي‌عسگر با اشاره به كاهش تاخيرهاي پرواز در جريان نقل و انتقال حجاج در سال جاري، گفت: متاسفانه حجاج ما امسال مانند حجاج بسياري از كشورهاي ديگر در فاجعه منا مصيبت ديدند، اما در هنگام بازگشت، شما از آنها تكريم كرديد و بر اساس همان مديريت ديني و جهادي، به آنها احترام گذاشتيد و امكاناتي نظير هتل را در اختيار آنها قرار داديد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني ضمن تاكيد بر استفاده از «آمارهاي به دست‌آمده توسط كارشناسان شركت فرودگاه‌هاي كشور براي ارائه خدمات مناسب به حجاج در سال‌هاي آتي» از آمادگي سازمان حج و زيارت و همچنين سرپرستي حجاج ايراني براي استفاده از اين آمار براي توجيه كامل حجاج و مواردي نظير حضور به موقع آنان در فرودگاه‌ها خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي‌عسگر اظهار اميدواري کرد؛ با رفع تحريم‌هاي بين‌المللي از صنعت هوايي ايران، ايرلاين‌ها و  فرودگاه‌هاي كشورمان بتوانند خدمات بهتري را به تمامي مسافران به ويژه حجاج ارائه دهند.

وي گفت: من معتقدم كه شما توان ارائه خدمات باكيفيت‌تر را هم داريد و همان‌گونه كه با تلاش خستگي‌ناپذير به زائران خانه خدا خدمت كرديد، اميدوارم اجر بي‌حساب هم ببريد. به ويژه شخص مدیرعامل شرکت فرودگاه ها كه انگيره انقلابي در وجودش بسيار است. من در جريان پروازها از بسياري درباره خدمات ارائه شده پرسيدم و خداوند را شكر كه امسال مثل قبل، نارضايتي را از زبان آنها نشنيدم.

پيش از سخنان نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني، رحمت‌اله مه‌آبادي، رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور نيز طي سخناني گفت: قصد داريم از نتايج به دست‌آمده امسال براي اعزام مسافران سرزمين وحي در سال‌هاي آتي استفاده كنيم و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم.

وي اظهار كرد: امسال سعي كرديم خدماتي متفاوت را به حجاج ارائه بدهيم و در واقع، نگاه زيربنايي و كيفي به مقوله حج داشته باشيم. لذا چگونگي ارائه خدمات باكيفيت از نقطه آغاز تا پايان را به خوبي تعريف و مشخص و با رويكردي كاملا علمي كارمان را شروع كرديم و به پايان برديم.

رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به اين‌كه «ما ابتدا تمركز را روي مقوله اطلاع‌رساني درباره اعزام حجاج با هدف كاهش استرس آنها قرار داديم» افزود: براي برنامه‌ريزي دقيق و ارائه خدمات با كيفيت به مسافران خانه خدا از مديراني كه قبلا در اين راستا تجربه داشتند، براي همكاري و همفكري دعوت كرديم و در ۱۹ فرودگاهي كه پروازهاي حج از آنها انجام شد، تشريك مساعي صورت گرفت كه نتايج قابل توجهي را نيز به همراه داشت.

مه‌آبادي سپس به راه‌اندازي يك صفحه ويژه حج در پرتال روابط عمومي شركت فرودگاه‌هاي كشور به نشاني اينترنتي WWW.AIRPORT.IR اشاره كرد كه مراجعه‌كننده بسيار زيادي داشت و عملا به سايت مرجع حج در اين راستا تبديل شد. ارائه توصيه‌هاي لازم سفر براي حجاج، اطلاع‌رساني به‌هنگام همراه با آخرين تغييرات درباره پروازهاي رفت و برگشت و هشدارهاي پليس و ساير نهادها براي رعايت قوانين سفر به عربستان، ارائه نقشه‌هاي فرودگاه‌يابي و چگونگي مسير تردد زائران در ترمينال‌هاي فرودگاهي، ارائه گزارش لحظه به لحظه از اخبار مرتبط فرودگاهي و هوايي حج، اطلاع‌رساني به تمامي روساي كاروان‌ها، حجاج، مستقبلان و مشايعان آنها از طريق پرتال‌هاي فرودگاهي، رسانه ملي و همچنين رسانه‌هاي محلي، داير كردن كشيك‌هاي ۲۴ ساعته در فرودگاه‌‌ها براي اطلاع‌رساني درباره حج و حضور حدود ۱۰۰ راهنماي آموزش‌ديده با پوشش‌هاي ويژه براي راهنمايي ميداني، از جمله مواردي بودند كه رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور از آنها به عنوان اقدامات انجام‌شده براي اطلاع‌رساني و راهنمايي در فرودگاه‌هاي كشور در دوران برگزاري مراسم حج ياد كرد.

وي همچنين از كاهش تاخير پروازهاي حج امسال نسبت به سال‌هاي قبل خبر داد و گفت: به عنوان مثال، در فرودگاه‌هاي پرترافيك نظير فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد نه تنها تاخير نداشتيم، بلكه تعجيل هم داشتيم، به نحوي كه اين موضوع براي مسئولان پروازهاي هواپيمايي سعودي جالب بود و مي‌توان گفت كه امسال در زمينه كاهش تاخيرها نسبت به سال‌هاي قبل ركوردشكني داشتيم.

«ايمني پروازها» مقوله ديگري بود كه مه‌آبادي به آن اشاره كرد و گفت: براي تامين هرچه بيشتر ايمني پروازهاي حج، برنامه‌ريزي لازم براي وارسي امكانات پروازي صورت گرفت و اين كار به طور كامل انجام شد.

وي ادامه داد: مناسب‌سازي ترمينال‌هاي فرودگاهي براي اعزام حجاج و پذيرش آنها در تمامي فرودگاه‌هاي نوزده‌گانه صورت گرفت و در فرودگاه امام خميني(ره) تهران نيز ۱۲۰۰ مترمربع به فضاي ترمينال حج افزوده شد تا حجاج، مشايعان و مستقبلان آنها با آرامش بيشتري در ترمينال‌ها حضور يابند.

رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور ضمن تجليل از همكاري تمامي نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هاي فعال در حوزه فرودگاهي به دليل همكاري مناسب در زمينه برگزاري برنامه‌هاي نقل و انتقال حجاج به ويژه پليس فرودگاه‌ها، از تلاش وافر براي ارائه خدمات به زائران خانه خدا در زمان بازگشت از عربستان به ايران سخن گفت و افزود: با توجه به مصيبتي كه حجاج ديده بودند، تمامي عوامل فرودگاهي سعي كردند هرآنچه را در توان دارند، به كار ببرند تا از آنها تكريم و به حجاج كمك كنند.

در اين راستا، انجام اقداماتي نظير تهيه وسيله نقليه براي بازگشت آنان از فرودگاه به منزل و بررسي وضعيت سلامتي آنها صورت گرفت و حتي براي برخي از حجاج كه شهر محل سكونتشان با فروگاه فاصله داشت، زمينه حضور در هتل نيز فراهم شد. همچنين اقدامات زيادي براي حمل اجساد حانباختگان فاجعه منا در فرودگاه‌ها به ويژه فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران صورت گرفت تا هيچگونه خللي در اين باره ايجاد نشود و تمامي اجساد با احترام و نظم كامل منتقل شوند.

كاهش چشمگير تاخير پروازها و اطلاع‌رساني به هنگام و جامع فرودگاهي

 در اين ديدار همچنين منوچهر سپاسي، سرپرست عمليات حج شركت فرودگاه‌هاي كشور، بهمن باقري، مدير پروژه نظارت بر خدمات فرودگاهي شركت فرودگاه‌هاي كشور و مجتبي رنجبر، معاون مديركل در امور نوسازي و فناوري اطلاعات شركت فرودگاه‌هاي كشور، گزارشاتي را درباره خدمات ارائه شده به حجاج در حوزه فرودگاهي ارائه دادند.

بر اساس گزارشات ارائه شده، اطلاع‌رساني‌هاي چهارگانه ويژه حج امسال بر مبناي چهار روش پرتال روابط عمومي شركت فرودگاه هاي كشور و تمامي فرودگاه‌هاي نوزده‌گانه، مراكز تماس تلفني هر فرودگاه، ارسال و دريافت پيام كوتاه و همچنين پيام‌هاي محاوره‌اي از طريق مديران ترمينال‌هاي فرودگاهي صورت مي‌گرفت.

انتشار به‌هنگام‌ترين اخبار در پرتال فرودگاه‌هاي كشور به شكلي بود كه رسانه های مکتوب، ديداري و شنيداري به اخبار حج پرتال شركت فرودگاه‌هاي كشور استناد می کردند و از ۷۰ خبر منتشر روي اين پرتال، ۲۱ هزار و ۴۹۹۹ نفر بازديد كردند.

تسهيل در جست‌وجوي پروازها و همچنين اطلاعات حجاج و كاروان‌ها با استفاده از كليدواژه‌هايي نظير نام حجاج، شماره و نام كاروان، كد ملي حجاج و... را مي‌توان اقدام برتر بخش اطلاع‌رساني حج در شركت فرودگاه‌هاي كشور نام نهاد كه باعث شد افراد زيادي به اين بخش مراجعه كنند.

امسال مسافران سرزمين نور با ۲۲ پرواز به عربستان منتقل شدند و ۴۴۹ پرواز نيز حجاج و همچنين اجساد جانباختگان فاجعه منا را به ايران بازگرداند.

امسال ميزان بار همراه مسافر حجاج در زمان بازگشت از حج نسبت به سال قبل با كاهش ۱۴ درصدي روبرو شد و بيشترين بار همراه حجاج براي حجاج گرگاني و كمترين براي حجاج كرماني بود.

امسال همچنين پروازهاي ايران اير با ۳۹ درصد و پروازهاي هواپيمايي سعودي با ۲۸ درصد كاهش تاخير روبرو بودند. اين در حالي بود كه امسال تعداد پروازها ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزايش داشت. از مجموع پروازهاي بازگشت حجاج، ۵۰ درصد توسط هواپيمايي سعودي، ۳۳ درصد هواپيمايي ماهان و ۱۷ درصد توسط هواپيمايي ايران اير انجام شد.

يكي از اقدامات انجام‌شده، كاهش زمان ايستايي مسافر در فرودگاه بود، به نحوي كه در فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) از زمان خروج مسافر از هواپيما تا زمان خارج شدن از ترمينال ۵۱ دقيقه بود كه اين كمترين زمان به حساب مي‌آيد. در اين زمان تمامي اقدامات مانند تحويل بار، آزمايش سلامتي و همچنين كارهاي گذرنامه و گمرك حجاج نيز انجام شد. سرعت در اقدامات انجام‌شده، رضايت حجاج را به همراه داشت.

نظر شما