شناسهٔ خبر: 13442 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

قهر طبیعت و ناامنی دلایل اصلی ایجاد سکونتگاه‌های غیر‌رسمی‌ در سیستان وبلوچستان / احداث هشت شهر جدید در استان با هدف جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه برگزاری نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری عواملی چون توزیع نامناسب امکانات، گستردگی استان، قهر طبیعت و ناامنی را از جمله موارد تأثیرگذار در ایجاد سکونتگاه‌های غیر‌رسمی دانست و گفت: تا کنون با هدف جلوگیری از گسترش این سکونتگاه‌ها هشت شهر‌جدید در استان به وجود آمده‌است.

علی اوسط هاشمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص بیان کرد: گستردگی بیش از حد استان نسبت به سایر استان‌های کشور، ناامنی به دلیل وجود اشرار در سیستان و بلوچستان -که البته مدتی است امنیت برقرار شده و زمینه را برای توسعه پذیری هموار کرده- قهر طبیعت  و در آخر عدم توزیع امکانات بر پایه عدالت از جمله مشکلات استان سیستان و بلوچستان است که نیاز به بازنگری دقیق‌تری  دارد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات نام برده از یک ساختار و نظام درست جمعیتی برخوردار نیست گفت: این موارد معادلات منطقه را تقریبا از نظر آرایش جمعیتی بهم ریخته است به گونه‌ای که درحال حاضر با سرریزهای جمعیتی در چند نقطه محوری استان از جمله چابهار، زابل، ایرانشهر و زاهدان روبه رو هستیم.

به گفته وی هم اکنون ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت استان در مناطق توسعه نیافته ساکن هستند که خود نشان‌دهنده مشکلات فراوان در این زمینه و توسعه ناعادلانه امکانات خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان علاوه بر موارد گفته شده فقدان زمینه‌های شغلی را یکی دیگر از مشکلات موجود در استان و شکل‌گیری بافت‌های ناکارآمد و مهاجرت از روستا به شهر دانست و گفت: رقابت جدی بین ایل و طایفه‌های موجود در استان نیز می‌تواند در پیدایش این عامل تأثیرگذار باشد.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام شده در استان با هدف جلوگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد گفت: بدین منظور تاکنون هشت شهر جدید در سیستان و بلوچستان ایجاد کردیم که همراه با سایر مراکز شهرستان‌های استان هنوز به طور کامل تبدیل به شهر نشده و همچنان چهره شهر - روستا دارند.

هاشمی در پایان برگزاری نشست‌هایی چون ستاد ملی بازآفرینی شهری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نشست‌ها حداقل می‌تواند مسئولان را به یک درک مشترک سوق داده و نگرش‌ها را منطبق بر مطالبات برگرفته از دانش انسانی وسعت بخشد، چنین جلساتی همچنین قادر به ایجاد یک جریان همسویی است که می‌تواند تغییرات مثبتی را چه در رفتارهای مردم و چه مسئولان به وجود آورد./

نظر شما