شناسهٔ خبر: 13510 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر ساخت وتوسعه راه‌های اداره‌کل راه وشهرسازی گیلان اعلام کرد؛

بهره‌برداری از محور سراوان -سنگر -سیاهکل در اوایل سال‌۹۵ / هزینه ساخت محور کلاچای -قزوین -رحیم‌آباد ۴۰۰میلیون ریال

سنگر سیاهکل به گفته مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان، عملیات ساخت راه اصلی سراوان- سنگر- سیاهکل در حالی تا پایان نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که اعتبار مورد نیاز برای پایان پروژه دیگر استان "کلاچای -رحیم آباد-قزوین" ، ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

محمدرضا نازک‌کار، در گفتگو با پایگاه‌خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات بیشتر این خبر گفت: طول کل این مسیر ۲۲ کیلومتر است که از این میزان ۱۸ کیلومتر آن تقریبا آماده بهره‌برداری است و ۴ کیلومتر باقی‌مانده نیز از محل اعتبارات سال‌گذشته در حال‌ ساخت است.

نازک‌کار در ادامه با طرح این موضوع که در حال‌حاضر آماده برگزاری مناقصه برای ساخت ۴ کیلومتر باقی‌مانده این پروژه هستیم، افزود: البته بحث آزادسازی اراضی این محور نیز وجود دارد که تاکنون توانسته‌ایم عملیات آزادسازی قسمت کمی از مسیر را به‌پایان برسانیم.

وی با اظهار امیدواری از پایان ساخت این محور در اوایل سال آینده اضافه کرد: از آنجا که پروژه ساخت محور سراوان- سنگر- سیاهکل از سال ۸۵ تاکنون به دلیل محدودیت اعتبار به پایان نرسیده است سعی می‌کنیم از یک‌سال گذشته به این طرف آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنیم و ساخت هر کدام از این قطعات را به یک پیمانکار واگذار کنیم.

اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پروژه ۳۵۰ میلیون ریال برآورد شده است که تا پایان سال مالی ۹۳، بیش از ۳۴۰ میلیون ریال برای ساخت آن هزینه شده است.

همچنین براساس گفته مدیر توسعه و ساخت راههای استان ،در صورت بهره‌برداری از این پروژه حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر کاهش مسیر خواهیم داشت.

بهسازی بهتر از احداث

این مدیر اداره راه و شهرسازی استان گیلان درباره پروژه محور کلاچای-رحیم آباد -قزوین نیز گفت: طول این محور ۷۶ کیلومتر است که تنها ۴ کیلومتر از این مسیر در محدوده شهر رحیم‌آباد به عنوان کنارگذر شهر به صورت احداثی بوده و مابقی مسیر به صورت بهسازی است، در حالی که در استان قزوین تمامی راه به صورت احداثی است. تاکنون نیز فقط ۳ کیلومتر از کل مسیر بهسازی شده است. طول قطعه واریانت سد پلرود در این منطقه نیز ۹ کیلومتر است که ۷ کیلومتر آن در حال بهسازی است.

نازک‌کار درباره اعتبار هزینه شده این پروژه نیز گفت: ۱۶ میلیارد ریال تاکنون برای این پروژه هزینه شده است. اعتبار مورد نیاز برای پایان این پروژه نیز ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی درباره چگونگی عملیات بهسازی این محور نیز گفت: از ابتدا قرار بود جاده‌ای جدید در این مسیر احداث شود اما از آنجا در اثر ساخت جاده جدید امکان تخریب مناطق قدیمی این محدوده وجود داشت، سازمان میراث گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین سازمان محیط زیست با این کار مخالفت کردند. دلیل این مخالفت نیز وجود گورستان‌های قدیمی و جنگل اعلام شدکه البته مخالفت بجایی هم بود. از این رو وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت این مسیر را بهسازی کرده و جاده فرعی موجود را پس از ارتقاء به جاده اصلی تبدیل کند./

نظر شما