شناسهٔ خبر: 13525 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر انرژی روسیه مطرح شد؛

آمادگی روسیه برای برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون/ تمایل روسیه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه و شهرسازی ایران

کنفرانس خبری وزیر راه و شهرسازی و وزیر انرژی روسیه وزیر انرژی روسیه در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران آمادگی کشور خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه و شهرسازی ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و هیأت همراه امروز پنجشنبه ۳۰ مهر در جریان سفر به ایران با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با دکتر عباس آخوندی ملاقات کردند. طرفین بعد از مذاکرات دوجانبه در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

نوواک با اشاره به اینکه در جلسه با وزیر راه و شهرسازی ایران درباره پروژه‌های مشترک مذاکره شد گفت: امیدواریم در حوزه حمل و نقل و شهرسازی بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی افزود: شرکت‌های روسی علاقمند هستند در پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل٬ راه‌آهن٬ بنادر٬ صدور انواع تجهیزات خاص و ماشین‌آلات تعمیر زیرساخت‌ها مشارکت کنند.

وزیر انرژی روسیه گفت: یکسری موضوعات درباره مسائل فنی و همچنین روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها در جلسه مشترک با وزیر راه و شهرسازی ایران مطرح شد که به ما امکان اجرایی شدن پروژه‌ها را می‌دهد.

وی با بیان اینکه در چارچوب توافق با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مقرر شد اسنادی امضا شود و مسئولیتی برای اجرای پروژه‌ها ایجاد کند که بر این اساس روسیه خط اعتباری مشخص برای حمایت از این پروژه‌ها در نظر می‌گیرد.

نوواک یادآور شد: همچنین آقای آخوندی در نشست مشترک جزئیاتی از ۱۲۱ پروژه قابل سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل٬ مسکن و شهرسازی به ارزش ۲۵ میلیارد یورو در اختیار ما قرار دادند که شرکت‌های روسی در این زمینه آماده همکاری با ایران هستند.

در ادامه این نشست خبری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: در مذاکرات دوجانبه نکته مهم این بود که علاوه بر روابط جاری دو کشور٬ روسیه اظهار علاقمندی کرد تا در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در ایران ورود پیدا کند و به همین دلیل ۱۲۱ پروژه قابل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل٬ مسکن و شهرسازی را به وزیر انرژی روسیه معرفی کردیم.

وی افزود: همچنین روسیه اعلام آمادگی کرد خط اعتباری در اختیار جمهوری اسلامی ایران برای اجرای پروژه برقی سازی گرمسار-اینچه‌برون به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو قرار دهد که البته در گذشته یادداشت تفاهم آن انجام شد و در این مذاکره نمایندگانی از دو طرف برای نهایی کردن اجرای این پروژه و همچنین پیگیری تأمین مالی آن معرفی شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرای برقی سازی پروژه گرمسار-اینچه برون را در سال میلادی جدید نهایی کنیم.

آخوندی با بیان اینکه یک فضای جدید همکاری بین دو طرف ایجاد شده است گفت: روسیه یک کشور مهم در منطقه است و علاقه‌مندیم ارتباط حمل و نقلی خود با این کشور را توسعه دهیم.

نظر شما