شناسهٔ خبر: 13549 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طالبیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

زیرساخت‌ها در نقاط تاریخی و معاصر شهرها عادلانه توزیع شود/ بازآفرینی شهری از هویت بافت‌های تاریخی شهرها حفاظت می‌کند

محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر حفاظت از هویت ابنیه تاریخی در بازآفرینی شهری گفت: مناطق تاریخی به هیچ‌عنوان جدا از سایر قسمت‌های شهر نیستند و بازآفرینی شهری نیز درنظر گرفتن تمهیداتی است که در آن زیرساخت‌ها به طور عادلانه بین همه قسمت‌های تاریخی و معاصر شهری توزیع شده‌اند.

محمدحسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری و چگونگی تحقق آن در شهرهای مختلف ایران را موضوعی قابل تامل دانست و اظهار کرد: در موضوع بازآفرینی شهری که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و  این روزها نیز به جد نیز دنبال می‌شود آنچه که بیش از هرچیزی مدنظر است تجدید حیات شهرها با رویکرد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در سیر تاریخی نیز می‌بینیم که موضوع حفاظت از ابنیه و بافت‌های تاریخی در معاهدات، منشورها و دستورالعمل‌های بین‌المللی با سیری تکاملی همراه بود، و مروری بر گذشته نشان می‌دهد که امروزه حفاظت از بافت‌های ارزشمند بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل تصور و ممکن نیست.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: سیر تاریخی حفاظت از ابنیه تاریخی و بافت‌های پیرامونی آن نشان می‌دهد این بخش به عنوان یک بخش اقتصادی باید همواره مورد توجه قرار بگیرد همانگونه که در حال حاضر نیز حفاظت از ابنیه تاریخی و بافت‌های آن به عنوان شاخه‌ای از اقتصاد فرهنگ شناخته می‌شود.

طالبیان ادامه داد: با تغییر رویکرد و نوع نگاه به ابنیه تاریخی و بافت پیرامونی آنها مفهوم بازآفرینی شکل می‌گیرد که البته این کار نیازمند همکاری و مشارکت حوزه‌های مختلف است و جزو وظایف یک سازمان به تنهایی به شمار نمی‌رود. با این دیدگاه شاهد هستیم که در موضوع ثبت‌ها به میراث طبیعی نیز توجه می‌شود و همه اینها حاکی از این مطلب است که احیای و نگهداری ابنیه‌تاریخی و بافت پیرامونی آن تنها وظیفه یک نهاد یا سازمان نیست و در همراهی و هماهنگی قابل تحقق است.

وی با اشاره به اینکه در سیما و منظر شهری نیز توجه به ابنیه تاریخی و حفاظت از آن‌ها به همراه بافت پیرامونی اهمیت دارد گفت: برای پرداختن به شهر باید با دیدگاهی همه‌جانبه به موضوعات نگریست در این حالت شهر تاریخی نیز بخشی جدانشدنی از شهر است و هرکاری که در آن انجام می‌گیرد بر سایر نقاط تاثیرگذار و همچنین از اجزای دیگر تاثیرپذیر خواهد بود.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها در نقاط تاریخی و بافت‌های معاصر شهری تاکید کرد: مناطق تاریخی به هیچ‌عنوان جدا از سایر قسمت‌های شهر دیده نمیشود و در همین راستا نیز بازآفرینی شهری درنظر گرفتن تمهیداتی است که در آن زیرساخت‌ها به طور عادلانه بین همه قسمت‌های تاریخی و معاصر توزیع شده‌اند.

طالبیان تاکید کرد: مناطق تاریخی در ضمن تجدید ناپذیر بودن به عنوان ثروت ملی شناخته می‌شوند و به همین دلیل هم هست که در مباحث تخصصی گردشگری که باعث جذب سرمایه‌گذاران برای رونق اقتصادی است شاهد سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و نقاط تاریخی شهرها هستیم و می‌بینیم که زیرساخت‌هایی همچون تخصیص اعتبارات، حمل و نقل، راه و تمامی مواردی که به عنوان ابزارهای توسعه شناخته می‌شوند به طور عادلانه به نقاط تاریخی و معاصر شهر تعلق گرفته است.

وی در پایان با انتقاد از وضعیت موجود در مناطق تاریخی شهرها گفت: در حال حاضر نقاط تاریخی شهرها به عنوان کم ارزش‌ترین نقاط شهری شناخته می‌شوند و بخشی از این دیدگاه نیز ناشی از نگاه سودجویانه است. بدین معنا که سودجویان کاملا عمدی با پایین آوردن قیمت زمین در مناطق تاریخی به دنبال تخریب هستند. /

نظر شما