شناسهٔ خبر: 13563 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديركل بازرگانی راه‌آهن مطرح کرد:

آثار مثبت رفع تحریم‌ها بر حمل‌ونقل ریلی/ رشد ترانزیت ریلی به جابه‌جایی ۲ میلیون تن کالا در سال

مرتضی علی احمدی مديركل بازرگانی و بازاريابی راه‌آهن با بیان اینکه با بهره‌برداری و فعال کردن مسیرهای ترانزیتی همزمان با لغو و برداشته شدن تحریم‌ها ایران به نقطه هاب ترانزیت منطقه مبدل می‌شود٬ گفت: پیش‌بینی می‌شود در حوزه ترانزیت ریلی تا پایان سال به رقم جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون تن کالا برسیم.

سيد مرتضی علی احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵  مصادف با ۲۳ تیر ۹۴ گفت: اجرای برجام در حوزه حمل و نقل بین‌المللی ریلی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به این دلیل که حمل و نقل ریلی و ترانزیت ریلی در کشور تابع ضوابط و مقررات بین‌المللی است برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد آمار ترانزیت بگذارد. علاوه بر رشد آماری ترانزیت٬ برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌‌های ترانزیت نیز تأثیر داشته باشد و چون شرایط نیز فراهم است ایران می‌تواند خیلی سریع خود را با شرایط منطقه و بین‌الملل وفق دهد.

مديركل بازرگانی و بازاريابی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأثیر دیگر برداشته شدن تحریم‌ها را در جذب سرمایه‌گذار خارجی موثر خواند و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در خط ریلی آستارا-آستارا به سمت جمهوری آذربایجان و خط شرقی-غربی سنگان-هرات که با مشارکت خارجی تا پایان سال به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید آمار ترانزیت ریلی ایران را افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۴ آمار ترانزیت کالا ۰.۵۹۱ میلیون بود و پیش‌بینی این است که در حوزه ترانزیت ریلی تا پایان سال این عدد به۲ میلیون تن کالا برسد٬ تأکید کرد: با تدابیر پیش‌بینی شده در خصوص رقابتی کردن مسیرها و اختصاص قطارهای برنامه‌ای با وجود تمام محدودیت‌های گذشته دست به دست هم می‌دهد تا ترانزیت کالا افزایش مناسبی داشته باشد.

وی مسیرهای ترانزیتی ریلی به سمت عراق را نیز مسیرهایی با ظرفیت مناسب خواند و یادآور شد: مسیرهای بصره-شلمچه و بالعکس بسیار فعال است و چنانچه احداث پل اروند واقع در این مسیر هرچه‌ زودتر انجام شود می‌تواند بر افزایش ترانزیت در مرزهای غربی کشور تأثیر بگذارد.

علی احمدی با اشاره به اتصال خط ریلی ایران به ترکمنستان از طریق راه‌آهن اینچه برون٬ اظهار کرد: در این مسیر علاقه داریم با حضور بخش خصوصی قطارها در سه کشور ایران٬‌ترکمنستان و قزاقستان به صورت برنامه‌ای در سیر و حرکت باشند و جابه‌جایی کالا در منطقه توجیه اقتصادی پیدا کند.

مديركل بازرگانی و بازاريابی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین مسیر ترانزیتی کشور را سرخس-بندرعباس دانست و گفت: با بهره‌برداری و فعال کردن مسیرهای یادشده ایران می‌تواند در حوزه ترانزیت به نقطه هاب منطقه‌ای مبدل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ بر اساس اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای ۱+۵ که در سایت وزارت امور خارجه ایران منتشر شده است، در نتیجه اجرای برجام تحریم های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپایی و آمریکا به بهانه برنامه هسته ای ایران در حوزه های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل، در ابتدای اجرای توافق به طور یک جا لغو می‌شوند./

نظر شما