شناسهٔ خبر: 13624 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد خبر داد:

وجود صدها پرونده شکایت از دریاخواران در دستگاه قضایی/ تایدواتر مشکلی برای بازگشت به بنادر ایران ندارد/ شرط ایران برای پهلوگیری لاینرهای خارجی در بنادر جنوبی

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح شرط ایران برای پهلوگیری لاینرهای خارجی در بنادر جنوبی گفت: این لاینرها در کنار حمل کالاهای ایرانی باید کالاهای ترانزیتی و بار مربوط به کشورهای همسایه و منطقه را نیز به بنادر ایران منتقل کنند.

محمد سعیدنژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پدیده دریاخواری در سواحل شمالی و جنوبی کشور گفت: هیچ کس حق ندارد بدون اجازه سازمان بنادر و دریانوردی تأسیساتی را در دریا ایجاد یا بدون اخذ مجوز نسبت به خشک کردن دریا اقدام کند؛ منظور از دریاخواری این است که برخی بخشی از دریا را خشک کرده و کار تجاری یا ساخت و ساز انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأیید وقوع چندین فقره دریاخواری در کشور گفت: ما در این سازمان، از همه افرادی که جرم دریاخواری را مرتکب شده‌اند به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ایم که تعداد این پرونده‌ها بسیار زیاد است. صدها پرونده شکایت از دریاخواران سواحل شمالی و جنوبی به دستگاه قضایی ارائه کرده‌ایم که به هیچ وجه از آنها صرف نظر نمی‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره رفع تحریم از بنادر کشور افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از لاینرهای بین‌المللی آماده ورود به بنادر کشور هستند و امیدواریم با آمدن این لاینرها و نیز تعداد زیادی از کشتی‌ها، ظرفیت‌های خالی بنادر ایران مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره زمان اجرایی شدن رفع تحریم‌های بنادر کشور خاطرنشان کرد: رفع تحریم‌های بنادر از همین حالا شروع شده است؛ ما در طول یک ماه گذشته نیز شاهد حضور خطوط کشتی‌رانی مختلف دنیا در بنادر ایران بوده‌ایم.

سعیدنژاد ادامه داد: در هیچ دوره‌ای هیچ یک از بنادر ایران تحریم نبوده‌اند و تنها برخی اپراتورهای ایرانی تحریم شدند؛ اما به دلیل احتیاط‌های که شرکت‌های کشتی‌رانی خارجی به خاطر ترس از روبه‌رو شدن با مجازات‌های بین‌المللی داشتند، به بندر شهید رجایی نمی‌آمدند. این شرایط تغییر کرده و الآن با موج حضور لاینرهای بین‌المللی و تقاضای پهلو گرفتن شناورهای بزرگ خارجی در بنادر ایران مواجهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه به این سادگی به شرکت‌های کشتی‌رانی خارجی امکان حضور در ایرانِ پسابرجام را نمی‌دهیم، گفت: شرط صدور مجوز پهلوگیریِ کشتی‌های خارجی و لاینرهای بین‌المللی در بنادر ایران این است که تنها کالاهای ایرانی را حمل نکنند؛ بلکه کالاهای ترانزیتی و بار مربوط به کشورهای همسایه و منطقه را نیز در کنار کالاهای ایران به بنادر کشورمان منتقل کنند؛ در غیر این صورت به آنها اجازه پهلو گرفتن در بنادر ایران را نمی‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت تایدواتر (شرکت اپراتور بندر شهید رجایی پیش از آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه ایران) گفت: تایدواتر رفع تحریم شده و مانند سایر شرکت‌های اپراتور بندری می‌تواند در بنادر ایران فعالیت کند و هیچ مشکلی از این نظر ندارد./

نظر شما