شناسهٔ خبر: 13705 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی مطرح کرد:

شهروندمحوری یک اتفاق در نظام مدیریت است / طرح مشکلات از زبان شهروندان بزرگترین سرمایه مدیریت بهره‌وری است/ ۵۶۹ خدمت وزارت‌راه به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار می‌گیرد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی با تاکید بر حقوق شهروندی از اصلاح فرآیندها و دسترسی سریع شهروندان به اطلاعات تولید شده در تمامی حوزه‌های راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی امروز ۶ آبان با حضور دکتر عباس آخوندی و داوود کشاورزیان، حامد مظاهریان، محمدسعیدنژاد٬ سید سعید سیدعلایی، سید حسین میرشفیع، محسن نریمان، محمد جعفر علیزاده  و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان و تشکر از نمایندگان‌ مجلس گفت: آنچه در مجلس اتفاق افتاد به شخص وزیر مربوط نبود بلکه تاییدی بود بر عملکرد تمام همکاران ما (وزارت راه و شهرسازی) در تمامی نقاط ایران و این دیده شدن برای ما کمال افتخار را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر بهره‌وری در تمام حوزه‌های اقتصادی افزود: سرمایه‌های مادی و معنوی زیادی در ایران وجود دارد اما بحث مهم این است که ما چقدر از این سرمایه‌ها استفاده کرده‌ایم و به کدام حرف‌ها جامه‌عمل پوشانده‌ایم.

آخوندی ادامه داد:مردم خودشان بهتر می‌دانند که چه اتفاقاتی رخ داده است به همین خاطر علاوه بر بحث شفافیت باید به بهره‌وری نیز توجه کنیم و از تمام ثروتی که در اختیار داریم نهایت استفاده و خدمات‌رسانی به مردم را داشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مسائل شهروندی، حقوق شهروندی و آزادی اطلاعات را یادآور شد و گفت: تصویب قوانین شهروندی اگرچه بسیار مثبت است اما باید تحلیل کنیم که در عمل چه اتفاقی رخ داده است، بدین معنا که باید تمام فرآیند مدیریت را از چشمان شهروندان ارزیابی کنیم تا زمانی که از چشم سیاست‌مدار به موضوع نگاه می‌کنیم نگاه ما از بالا به پایین است. ما باید بتوانیم نگاه پایین به بالا نیز داشته باشیم.

وزیر را و شهرسازی گفت: اگر تمامی فرآیندها را در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی از آخر به اول ارزیابی کنیم آنوقت است که می‌فهمیم کجای کار مشکل دارد.

آخوندی با انتقاد از اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و آنچه که در ادارات رخ می‌دهد گفت: اجرای طرح تکریم ارباب رجوع تاکنون نشان داده که حوزه قدرت دست مسئولان است و این مسئله با حقوق شهروندی در تناقض است، به همین خاطر باید تمام اطلاعات تولید شده در وزارت راه وشهرسازی در اختیار مردم قرار گیرد زیرا متعلق به آنهاست.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران به لحاظ اجتماعی گسست های فراوانی دارد نمی توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی اطلاعات تولید‌شده را به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار داد اما تلاش وزارت راه و شهرسازی در این راستا برداشتن تمامی موانع و دسترسی آزاد همه مردم به اطلاعات است.

آخوندی تاکید کرد بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی تمامی مخاطرات کار را پذیرفته‌ام. وی با اشاره به اینکه اطلاعات تولید شده در این وزارتخانه در تمامی لحظات، مورد نیاز مردم است افزود: یکی از مفاهیم آزادی، دسترسی مردم به اطلاعات و این جزو حقوق شهروندی است و در صورت اجرایی شدن آن در وزارت راه و شهرسازی می‌توان مفهوم شهروندی را از یک حرف انتزاعی-سیاسی تبدیل به موضوع روز کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به بازدیدهای خود از مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: اطلاعات دوربین‌های جاده‌های مختلف کشور در انحصار سازمان راهداری نیست و باید همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

آخوندی با اعلام رسمی آغاز به کار سایت شهراه افزود: در بررسی‌های اخیر مشخص شد ۵۶۹خدمت در وزارت راه و شهرسازی انجام می شود که از فروش بلیت تا مباحث خرید هواپیما، ریل و شهرسازی متغیر است به همین خاطر برای اینکه مطمئن شویم خدمات ارائه شده کارایی دارد فرآیند ارائه خدمات را نیز بررسی کردیم که با بررسی‌، مشکلات مشخص شد و موارد به زودی اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی نه یک رابطه یک‌طرفه که رابطه ای دو طرفه است، افزود: مردم باید بتوانند نسبت به دریافت خدمات اظهار نظر کنند و در مباحث مدیریت وزارتخانه نقش کلان داشته باشند بدین معنا شهروند باید بتواند امکانات و مشکلات خدمتی را مطرح کند که این برای مدیریت بهره‌وری بزرگترین سرمایه است.

آخوندی گفت: درست کردن سیستم بازرسی و نظارت نمی‌تواند با کل جامعه ایران برابری کند بنابراین باید اصل دسترسی آزاد اطلاعات را با اصلاح فرآیندها اجرایی کنیم و پس از آن به شهروندان اجازه حضور دهیم. حضور مردم می‌تواند کارایی را افزایش دهد لذا حرف ما یک شعار نیست بلکه شهروند محوری یک اتفاق در نظام مدیریت است و میلیاردها تومان هزینه در صورت اصلاح فرآیند صرفه جویی خواهد‌شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مشارکت مردم در استفاده از اطلاعات تولید شده در وزارت راه و شهرسازی اگرچه کار سخت و زمانبری است اما تلاش بر این است تا به صورت کامل  به اجرا درآید به همین خاطر باید تمامی مدیران ارشد و دیگر مدیران با سیستم همراهی کنند و تغییر انگاره مدیریتی رخ دهد.

آخوندی افزود: از ۵۶۹ خدمت توانستیم ۳۷ خدمت را وارد کنیم که هنوز راه طولانی در پیش است و امیدواریم نقاط ضعف به زودی برطرف شود. همچنین با اجرایی شدن آن اصل بهره‌وری افزایش می‌یابد و بدین ترتیب بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش وزارت راه و شهرسازی در مبارزه با فساد گفت: دستگاه‌های مختلف اطلاعات زیادی در اختیار دارند. در تجربه جهانی اولین گام شفافیت اطلاعات است. تلاش می‌کنیم تمامی اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخش انجام پروژه‌های عمرانی در اختیار مردم قرارگیرد تا از امکان زد و بند و فساد جلوگیری کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه تمام اطلاعات ایمنی راه‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات راهداری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: تمامی حوادث و روند فعالیت‌های راهداران، وزارت راه و شهرسازی و پیگیری دستگاه‌های تابعه از طریق سامانه جامع اطلاعات راهداری ایران برای افزایش آگاهی مردم در رفتارهای حمل و نقلی و کارایی و بهره‌وری بیشتر قابل دسترسی است.

وی در پایان با اشاره اینکه پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی از منظر شهروندی طراحی و اجرا می‌شود گفت: تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی جزو ۵۶۹ خدمتی است که به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دارد./

نظر شما