شناسهٔ خبر: 13739 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه‌آبادی در پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی خبر داد:

تبدیل فرودگاه‌ها به شرکت‌های مجازی/ وصول مطالبات فرودگاه‌ها غیرمتمرکز می‌شود/ استفاده از ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های اعلام کرد: میزان استهلاک یک رادار حداکثر ۱۰ سال است و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه خرید یک رادار جدید است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه ۷ آبان) برگزار شد، از تبدیل فرودگاه‌های کشور به شرکت‌های مجازی خبر داد و گفت: بر اساس سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی با تبدیل فرودگاه‌های کشور به شرکت‌های مجازی هر فرودگاه وظیفه وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها را خواهد داشت که در این زمینه روز گذشته طی مکاتباتی به شرکت‌های هواپیمایی به آنها اعلام کردیم که نظام وصول مطالبات غیر متمرکز می‌شود.

وی با تاکید بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: اجرای این طرح می‌تواند توان اقتصادی ایرلاین‌ها را افزایش دهد تا ایرلاین‌ها بدهی‌های خود را سریع‌تر بپردازند. اگر شرکت‌های هواپیمایی در وصول بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها اقدام نکنند از ابزارهای قانونی استفاده می‌کنیم که در این راستا پیشنهادات خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دادیم که با تشکیل کمیته‌ای در این سازمان در صورت عدم وصول مطالبات ایرلاین‌ها تصمیم منصفانه گرفته شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در صنعت فرودگاهی نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است افزود: علاوه بر این استهلاک تجهیزات فرودگاهی نیز بسیار بالاست؛ به طوری که میزان استهلاک یک رادار حداکثر ۱۰ سال است و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه آن است.

مه‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر میانگین درآمد شرکت فرودگاه‌ها در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و ما تنها رقم هزینه‌های جاری‌مان به بیشتر از ۸۵۰ میلیارد تومان می‌رسد اگر در کنار این رقم پروژه‌های گسترده فرودگاهی و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری در این عرصه را جمع کنیم، متوجه وضعیت دشوار شرکت‌ فرودگاه‌ها خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بالا بودن میزان خدمات تکلیفی شرکت فرودگاه‌ها در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: ما مجبور شده‌ایم در بعضی از مسیرها به ایرلاین‌های داخلی تخفیفی ۸۰ درصدی بدهیم. در کنار آن با دستور دولت ۳۵ درصد از تعرفه خدمات شرکت فرودگاه‌ها نیز کاهش یافته است. برای مدیریت این شرایط قطعا نیاز به تخفیف منابع اعتباری جدید خواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش این شرکت برای کنترل میزان بدهی ایرلاین‌ها در طول ماه‌های گذشته، تاکید کرد: ایرلاین‌های بدهکار را به ۳ دسته طبقه‌بندی کرده‌ایم. یک دسته که ایران‌ایر نیز جزء آنهاست با توجه به سطح بالای خدمات تکلیفی و همچنین فشار تحریم‌ها، خود تحت فشار زیادی هستند. یک دسته نیز ایرلاین‌هایی هستند که در وضعیت اقتصادی نسبتا مطلوبی قرار داشته و امیدواریم از شرایط آنها نهایت استفاده را ببریم. اما مهم‌ترین مشکل ما شرکت‌های هواپیمایی هستند که از یک سو به ما بدهی دارند و از سوی دیگر سرمایه‌هایشان را در حوزه‌های دیگر وارد می‌کنند./

نظر شما