شناسهٔ خبر: 13790 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی مطرح کرد:

اجرای فعالیت‌های توسعه‌ای حوزه حمل‌ونقل براساس طرح جامع/ دسترسی به بانک فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات از طریق سامانه «شهراه»/ مشارکت مهندسان در تدوین مقررات ملی ساختمان

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته از دسترسی آزاد کاربران به بانک فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات و مجموعه شتاب‌نگارها از طریق سایت شهراه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته امروز شنبه ۹ آبانماه اعلام کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دوره جدید وزارت دکتر عباس آخوندی به عنوان مرکز اندیشه و همچنین مرکزی تأثیرگذار در حوزه اجرایی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. در این دوره قرار شد فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی فراتر از فعالیت‌های کارشناسی همراه با بعد تحقیقاتی باشد و این تحقیقات توسعه را نیز با خود به همراه داشته باشد به این معنا که اگر قرار است توسعه‌ای صورت بگیرد مقدمات این توسعه تحقیقاتی علمی باشد.

وی  با بیان اینکه نوع گاه به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نگاهی بنیادی برای گسترش فعالیت‌های توسعه‌ای وزارتخانه است گفت: در حال حاضر فعالیت‌های مرکز تحقیقات در چهار حوزه ساختمان و ابنیه فنی٬ معماری و شهرسازی٬ حمل و نقل و مطالعات اجتماعی اقتصادی و مالی تعریف شده است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: دیدگاه غالب در مرکز تحقیقات این است که مجموعه فعالیت‌ها فراتر از یک نگاه مهندسی با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی٬ اقتصادی و مالی انجام گیرد. بدین منظور تاکنون اقداماتی را با هدف نهادسازی انجام داده‌ایم تا بتوانیم مرکز اندیشه‌ای را برای وزارت راه و شهرسازی ایجاد کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن موضوع اصلی پنجمین نمایشگاه «راه و شهرسازی و صنابع وابسته» را کارآمدی حقوق شهروندی دانست و اعلام کرد: برخی از فعالیت‌های انجام شده در مرکز تحقیقات که می‌تواند در افزایش بهره‌وری و ارتباط شهروندان با مزکز تأثیرگذار باشد دسترسی آزاد به بانک فعالیت‌های پژوهشی و شتاب‌نگارها است. هدف اصلی شکلگیری این مرکز را می‌توان انجام امور تحقیقاتی در سطح کشور دانست، به همین دلیل تمام پروژه‌های پژوهشی که در طول تاریخ مرکز انجام شده بود در یک بانک اطلاعاتی قرار گرفت که دسترسی به آن برای محققان و ذی‌نفعان از طریق سایت شهراه انجام شده است به طور مثال محققان و دست اندرکاران اجرایی در استان‌های کشور با استفاده از این بانک می‌‌توانند از فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در موضوعات مختلف در تمامی استان‌های کشور مطلع شوند.

وی  اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه شتاب‌نگارها به عنوان دومین اقدام مرکز تحقیقات در بحث دسترسی آزاد اطلاعات به شمار می‌آید که در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و سابقه ۴۰ سال اخیر کشور را در حوزه‌های مربوط ارائه می‌کند.

۸۰ درصد شهرهای بزرگ کشور در معرض زلزله با خطر زیاد

معاون وزیر راه و شهرسازی زمین‌لرزه را پدیده‌ای مخرب دانست و ادامه داد: ۸۰ درصد شهرهای بزرگ کشور در معرض زلزله با خطر نسبی زیاد و بسیار زیاد قرار دارند. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه این موضوع مهم که یکی از بلایای تخریب کننده به ویژه در کشور ما محسوب می‌شوند نیز خدماتی را به مردم ارائه می‌کند. در این بانک مجموعه‌ای از اطلاعات درباره سابقه و شتاب زلزله در اقصی نقاط کشور را از طریق سایت «شهراه» در اختیار مردم قرار می‌دهیم که با افزایش آگاهی کاربران از مناطق زلزله‌خیز انتظار آن‌ها نیز از مسئولین بالا خواهد رفت.

شکرچی‌زاده افزود: مسئولیت تدوین مقررات ملی ساختمان در دوره دکتر آخوندی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده است که این مقررات در واقع سند مکتوبی است که در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد و مهندسان نیز موظف به اجرای آن هستند. با توجه به تأثیرگذاری و لازم الاجرا بودن این مقررات مرکز تحقیقات نیز تصمیم گرفت که مانند دستگاه‌های مربوطه در سایر کشورهای پیشرفته علاوه بر کمیته‌های مسئول تدوین مقررات از مهندسان و کاربران نیز در این موضوع بهره بگیرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات اولیه طرح جامع حمل‌ونقل گفت: این مطالعات در دولت دهم متوقف شد اما در صدد بازانتشار آن‌ها هستیم تا بتوانیم با در اختیار گذاشتن این مطالعات برای مردم، تدوین طرح جامع جدید را آغاز کنیم.

شکرچی‌زاده با اشاره به این‌که باز انتشار طرح جامع حمل‌ونقل انجام شده و شرح خدمات مربوط به آن آماده است گفت: ویرایش ابتدایی این طرح به پایان رسیده و در مرحله جدید، نهایی شدن تمامی فعالیت‌های توسعه‌ای در حوزه حمل‌ونقل باید براساس طرح جامع حمل‌ونقل باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد راه‌های جدید را نیز براساس مطالعات دقیق اعلام کرد و گفت: این امر سبب می‌شود مجریان فعالیت‌های توسعه‌ای را براساس مطالعات حمل‌ونقل انجام دهند. هماهنگی ابتدایی در فاز اولیه به پایان رسیده است و در فاز دوم طرح جامع حمل‌ونقل میزان پیشرفت کار ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

شکرچی‌زاده درباره لزوم استانداردسازی راه‌ها گفت: اصل بر این است که حداقل استانداردهای لازم برای ساخت هرگونه راه و ساختمان رعایت شود در غیر این صورت طرح مورد نظر مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نخواهد گرفت. آنچه در این امر مهم است افزایش سطح کیفی یک طرح است. به طور مثال مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارزیابی کارخانه‌های آسفالت و قیر را در طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای آغاز کرده تا کارخانه‌ها با اخذ گواهینامه فنی محصول با کیفیت‌تری را در اختیار ادارات کل راه و شهرسازی و و دستگاه‌های دیگر قرار دهند./

نظر شما