شناسهٔ خبر: 13791 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک کنترلر مرکز کنترل ترافیک هوایی خبر داد:

عبور۴۶ ایرلاین خارجی از آسمان ایران/ ۵ ایرلاین آمریکایی هستند/ بازگشت مجدد پروازهای عبوری به آسمان ایران

هواپیما یکی از کنترلر‌های مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور با بیان اینکه روزانه به طور ثابت حدود ۴۶ ایرلاین خارجی از فضای آسمان ایران عبور می کند گفت: در شبانه روز حدود ۱۸۰۰ پرواز داخلی، خارجی و بین المللی در آسمان ایران توسط مرکز کنترل ترافیک هوایی مدیریت می‌شوند.

محمد مهدی یونسیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شبانه روز حدود ۱۸۰۰ پرواز اعم از پروازهای داخلی، بین‌المللی و عبوری در فضای آسمان ایران مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: سهم پروازهای داخلی حدود ۵۰۰ پرواز، سهم پروازهای خارجی از مبدا ایران حدود ۳۰۰ پرواز، سهم پروازهای آموزشی و نظامی حدود ۱۰۰ پرواز و سهم پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز حدود ۱۰۰۰ پرواز در شبانه روز است.

وی با بیان اینکه اوج ترافیک پروازهای عبوری از آسمان ایران بین ساعات ۳ تا ۶ صبح است افزود: از خردادماه سال گذشته به دلیل اتفاقات رخ داده در منطقه عراق و اوکراین بخش قابل توجهی از پروازهای عبوری به آسمان ایران منتقل شد به طوریکه میزان این پروازها از حدود ۵۰۰ پرواز در شبانه روز به حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوری افزایش یافت.

این کنترلر مرکز ترافیک هوایی کشور با بیان اینکه در شبانه روز ۴۶ ایرلاین خارجی در مسیرهای رفت و برگشت به مقاصد اروپا، آمریکای شمالی، آسیای جنوبی، آسیای شرقی،  کشورهای CIS و آفریقا از فضای آسمان ایران عبور می کنند، گفت: فلای دبی، امارات، قطرایروز، ترکیش، العراقی، کویتی، لوفت هانزا آلمان، کی. ال. ام فرانسه، ایرفلوت روسیه، مالزیا، بریتیش ایرویز انگلیس، آلیتالیا ایتالیا، آزال آذربایجان، ایرایندیا، آریانا افغانستان، ایرآستانا قزاقستان، گلف ایر، ایرلاین جزیره کویت، عمان ایر، پگاسوس ترکیه، سعودی، شاهین ایر پاکستان، ایرلاین سوریه، تاجیک ایر تاجیکستان، اوکراین ایر، جرمنیا آلمان، اتریشی، بلاویا بلاروس و چاینا چین از ایرلاین‌هایی هستند که تقریبا به طور ثابت از فضای ایران عبور می کنند؛ البته برخی ایرلای‌های دیگر هستند که به صورت غیرمعمول تقاضای عبور از آسمان ایران را دارند.

وی سهم ایرلاین‌های آمریکایی که از آسمان ایران عبور می کنند را ۵ ایرلاین عنوان کرد و یادآور شد: ۲ شرکت پروازهای مسافری و ۳ شرکت پروازهای باری را انجام می‌دهند.

این کنترلر مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور با بیان اینکه امن ترین و کوتاه ترین مسیر پروازی به اروپا در منطقه فضای آسمان ایران است درباره اینکه گفته می‌شود پروازهای عبوری از آسمان ایران تا حدی کاهش یافته است گفت: حدود دو الی سه هفته گذشته در یک مقطع کوتاهی پروازهای عبوری از آسمان ایران، از فضای کویت و عربستان به سمت اروپا انجام می شد اما به دلیل اینکه حدود یکساعت مسیر پروازی آنها طولانی می‌شد مجدد این پروازها به آسمان ایران برگشتند./

نظر شما