شناسهٔ خبر: 13814 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل راه‌آهن در ديدار با رئيس راه آهن گرجستان مطرح كرد:

نقش پررنگ ايران در كريدور ريلي شرق به غرب

بازدید محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن از پایگاه خبری مديرعامل راه آهن با اشاره به نقش جدي ترانزيت در روابط بين المللي كشورها از تمايل ايران براي انجام فعاليت گسترده در حوزه ريلي به عنوان يكي از كشورهاي در مسير كريدور شرق به غرب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ محسن پور سيد آقايي مدير عامل شركت راه آهن با اشاره به برگزاري جلسات متعدد ميان متوليان ريلي ايران و گروه كشورهاي CIS گفت: توسعه روابط ايران و گرجستان از گذشته بر پايه حمل و نقل شكل گرفته است .

وي با بيان اينكه امروزه ترانزيت نقش بسيار جدي در روابط بين الملل دارد افزود: ايران به عنوان يكي از كشورهاي كريدور مسير شرق به غرب تمايل به فعاليت گسترده اي در اين زمينه دارد اما در اين بين نبايد نقش مهم دو كشور چين و هند را در حوزه ترانزيتي اين مسير ناديده گرفت چرا كه كشور چين از طريق كريدور شرق به غرب، بارهاي زيادي را به اروپا و بالعكس حمل مي كند.

مدير عامل شركت راه آهن اظهار كرد: هم اكنون در حال بررسي كريدور در مسير چين - افغانستان و ايران هستيم و طبق برنامه ريزي صورت گرفته مقررشده تا اين مسير به كشورهاي آذربايجان و گرجستان متصل شود.

پورسيدآقايي خاطرنشان كرد: كريدور جنوب به شمال به واسطه توانايي در انتقال بارهاي هند به اروپا از اهميت ويژه برخورداربوده و نقش اساسي را در اين زمينه مي تواند ايفا كند.

وي در ادامه با اشاره به پيشرفت ۸۰ درصدي عمليات زيرسازي راه آهن قزوين – رشت اظهار كرد:در حال حاضر عمليات ريل گذاري بخشي از اين مسير انجام شده واميد مي رود تا پايان سال به اتمام برسد.

پورسيدآقايي با بيان اينكه پيش بيني اتمام خط آهن قزوين – رشت تا پايان سال ۲۰۱۶ خاطرنشان كرد: پروژه رشت - آستارا - از جمله پروژه هاي اولويت دار حوزه ريلي است و در صدد هستيم با جذب منابع اعتباري و سرمايه گذاري نسبت به عملياتي شدن آن اقدام شود.

مديرعامل راه آهن از اعلام آمادگي كشور آذربايجان براي همكاري در ساخت اين محور خبر داد و گفت:تاكنون مذاكرات مفصلي با كشور آذربايجان در اين زمينه صورت گرفته و متوليان اين كشور تمايل زيادي براي اتصال خط ريلي آستارا به آذربايجان دارند و در اين راستا كار ساخت ترمينال آستار آغاز شده است.

توسعه همكاري ريلي ايران و گرجستان

در ادامه اين جلسه كاموكا واختاتزه رييس راه آهن گرجستان با اشاره به اهميت ارتباط ريلي گرجستان به ايران گفت: برخورداري ايران از پتانسيل و ظرفيت مناسب ريلي موجب شده تا درصدد توسعه همكاري هاي ريلي و ترانزيتي كه منافع هر دو كشور را در بر دارد گام برداشته و زمينه را براي ايجاد اين مشاركت ها فراهم كنيم.

وي افزود: اتصال راه آهن ايران به كشور آذربايجان از جمله مواردي است كه مي تواند سهم قابل توجهي از حمل و نقل ريلي را نصيب هر دو كشور كرده و بستر را براي توسعه ترانزيت رقم بزند.

به گفته رييس راه آهن گرجستان؛ راه آهن ايران طي دو سال گذشته در زمينه تقويت همكاري هاي بين المللي روند قابل توجهي را در پيش گرفته و اميد مي رود در سال هاي آينده شاهد ايجاد خطوط مشترك با كشورهاي اروپايي باشيم.

وي با اشاره انتقال بار از چين به گرجستان ظرف مدت زمان ۹ روز را از جمله موفقيت هاي ريلي اين كشور عنوان كرد و گفت: اين رويداد براي اولين بار انجام شده وبا توجه به مذاكرات انجام شده مقرراست بندري جديد در چين به منظور جابه جايي كالاهاي مختلف از چين به گرجستان و حمل آن از طريق درياي سياه به نقاط مختلف دنيا صورت گيرد.

به گفته وي در حال حاضر جابه جايي اجناس از كشور چين به كشورهاي اروپايي به وسيله كانتر در مدت زمان ۵۵ روز انجام مي شود كه در صورت برقراري خطوط ريلي اين جابه جايي ظرف مدت ۲ هفته انجام خواهد شد.

رييس راه آهن گرجستان دسترسي به كريدور شرق به غرب و شمال به جنوب را از اولويت هاي اصلي اين كشور برشمرد و گفت :همكاري هاي ريلي دو كشور سهم ايران در ترانزيت بين المللي را افزايش خواهد داد و با اين وجود مي توان بارهاي بيشتري را از شمال گرجستان جذب و از مسير ريلي ايران به اروپا و بالعكس جابجا كرد.

وي با اشاره به اينكه اجراي راه آهن قزوين - رشت – آستارا ا زجمله اولويت هاي ريلي پيش روي گرجستان است خاطرنشان كرد: در كنار اين موضوع درصدد هستيم تا با با ايجاد يك پل روگذر در يكي از بنادر شمال درياي خزر بتوانيم نسبت به برقراري حمل و نقل ريلي با ايران اقدام كنيم .

به گفته رييس راه آهن گرجستان از آنجايي كه ارتباطات ريلي زمينه جذب سرمايه‌گذاري را به همراه دارد اين كشور آمادگي هرگونه همكاري با ايران ن در حوزه خطوط ريلي و يا حمل و نقل تركيبي را دارد./

نظر شما