شناسهٔ خبر: 13857 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد:

پهلوگیری مستقیم کشتی‌های ۹۰‌هزار تنی در بندر چابهار برای نخستین بار/ برقراری خط مسافری چابهار- مسقط در آینده نزدیک

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان از پهلوگیری مستقیم کشتی‌های ۹۰‌هزار تنی در بندر چابهار برای نخستین بار خبر داد.

سیدعلی‌اوسط هاشمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت‌ها و تلاش برای توسعه عمرانی سیستان و بلوچستان در دو سال اخیر، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جان تازه‌ای به این منطقه از کشور دمیده شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های دولت یازدهم اهمیت دادن به مردم این استان و توجه به خواسته‌های آنها برای ایجاد حس مشارکت عمومی و ارتقای فعالیت‌های مدنی است، اظهار کرد: این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای رشد و توسعه و آبادانی دارد که مهم‌ترین آن دسترسی به آب‌های آزاد به خصوص اقیانوس آرام از طریق دریای عمان است.

وی درباره میزان پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار خاطرنشان کرد: از سال ۶۲ تا ۹۲ ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بنادر در عدد ۲.۵ میلیون تن ثابت بود و هیچ ارتقایی در این ۳۰ سال رخ نداد اما در دو سال اخیر لایروبی‌های این دو بندر تکمیل شده که در نتیجه آن برای اولین بار سبک‌سازی شناورها در خارج از بندر با هدف پهلوگیری در چابهار، کاملا متوقف شده است. امروز کشتی ۹۰ هزار تنی روی یک و نیم متر آب می‌تواند پهلو بگیرد.

بالاترین مقام اجرایی سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم تمرکززدایی از دیگر بنادر و توجه بیشتر به چابهار برای افزایش میزان ترانزیت و درآمدزایی برای کشور بیان کرد: در حال حاضر کشتی‌های ۷۰ و ۹۰ هزار تنی در چابهار پهلوگیری می‌کنند؛ باید سازمان بنادر و دریانوردی خط کشتی‌رانی این بندر را فعال کرده و از تمرکز روی سایر بنادر خودداری کند.

وی با اشاره به اتمام ساخت پایانه مسافری بندر چابهار برای برقراری خط مسافری چابهار مسقط، اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد آغاز به کار این خط مسافری در چابهار خواهیم بود.

به گفته هاشمی راه نجات چابهار، ترانزیت و لازمه ترانزیت نیز تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای منطقه جنوب شرق کشور است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود دو منطقه آزاد «چابهار» در جنوب و «سیستان» در شمال این استان که دومی فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده و می‌تواند به عنوان حلقه مفقوده دو منطقه آزاد چابهار و سرخس در جنوب شرق و شمال شرق کشور برای افزایش ترانزیت مؤثر باشد، اظهار کرد: منطقه آزاد سیستان می‌تواند در برابر منطقه آزاد نیمروز در کشور همسایه شرقی‌مان، نقش دروازه تجاری ایران و افغانستان را ایفا می‌کند.

وی میزان درصد پیشرفت ریل‌گذاری خط آهن چابهار زاهدان را ۳ درصد عنوان و اظهار کرد: اگرچه این میزان قابل توجه نیست، اما آغاز خوبی برای توجه به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود./

نظر شما