شناسهٔ خبر: 13972 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری مطرح کرد:

تعریف نظام حمل و نقل یکپارچه و محلی بر اساس اندیشه «ایران‌شهری»/ تاکید بر وجود ۵ پایانه مرزی به عنوان نقطه قوت استان / توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان‌غربی در بازآفرینی شهری/ ضرورت تغییر در نظام طرح‌های جامع و تفصیلی

جلسه ستاد استانی بازآفرینی وزیر راه و شهرسازی در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری بر یکپارچه دیدن نظام حمل و نقل در کشور، ارایه تعریفی جامع از نظام حمل و نقل، بهسازی بافت‌های ناکارآمد با تمرکز بر ارایه خدمات و توجه به محله محوری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری ایران که روز سه‌شنبه ۱۲ آبان برگزار شد با اشاره به همجواری استان آذربایجان‌غربی با کشورهای ترکیه و عراق و نقش آن در ایجاد امنیت و همچنین نقشی که این استان به دلیل حاصلخیز بودن زمین‌ها و وجود آب فراوان در آبادانی کشور دارد گفت: گزارش‌هایی که توسط شهرداران و فرمانداران شهرهای بوکان، خوی، ارومیه و مهاباد در مورد وضعیت بافت فرسوده، مسکن، راه، اسکان جمعیت و سیستم‌های حمل و نقلی استان آذربایجان غربی در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری ارایه شد حاوی نکات امیدوارکننده و هشدار دهنده فراوانی به طور توامان است. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: استان آذربایجان‌غربی ثروت ملی فراوانی دارد که این ثروت‌ها شامل ثروت‌های معنوی، فرهنگی و مادی است. همچنین موقعیت جغرافیایی و قرارگیری استان و همجواری با کشورهای ترکیه و عراق به استان موقعیت استراتژیک خوبی بخشیده است. به همین‌خاطر نیز همواره به توسعه استان و تاثیر فراوان آن در سطح بین‌المللی اندیشیده‌ام.

تاکید بر وجود ۵ پایانه مرزی به عنوان نقطه قوت استان

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: بحث تنوع قومی، دینی و ادیان به استان آذربایجان‌غربی چهره‌ای متنوع داده است که این ویژگی را نباید نقطه ضعف این استان به شمار آوریم بلکه نقطه قوتی است که باید با مدیریت صحیح در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

وزیر دولت تدبیر و امید با تاکید بر همزیستی خوب در استان و موقعیت جغرافیایی آن در زمینه ارتباط با کشورهای همسایه گفت: پنج پایانه مرزی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد و با توجه به اینکه در ایران حدود ۳۰ پایانه مرزی وجود دارد می‌توان گفت استان از این منظر دارای موقعیت خوب و ممتازی است. همچنین منابع آبی فراوان و بارش‌های گسترده به دلیل کوهستانی بودن منطقه، وجود ابنیه و تاریخ غنی از ویژگی‌های هویتی استان این است که اگر در هر کجای دنیا باشد می‌تواند به عنوان عاملی برای جذب گردشگر و بهره‌مندی از اقتصاد گردشگری و رونق اقتصادی کشور موثر افتد.

توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان‌غربی در بازآفرینی شهری

آخوندی با یادآوری تصویب طرح جامع میاندوآب که در مصوب شدن بحث رودخانه و توجه جدی به آن مدنظر قرار گرفت افزود: وجود رودخانه در شهر میاندوآب و دقیقا در وسط شهر عاملی است که می‌تواند به جذب سرمایه به داخل شهر و همچنین تعادل‌بخشی ثروت در استان بینجامد زیرا زمانیکه شهرها را مورد توجه قرار می‌دهیم توجه به میراث فرهنگی و عمق فرهنگی بیش از هر چیز به یک استان‌ اهمیت می‌بخشد.

وی استان آذربایجان غربی را یکی از استان‌های فوق‌العاده از لحاظ نقش تاریخی خواند و گفت: آذربایجان غربی یکی از استان‌های فوق‌العاده از لحاظ ظرفیت‌های بالقوه به ویژه در زمینه تاریخ غنی محسوب می‌شود. وجود صنایع‌دستی، منابع‌انسانی، دانشگاه‌های معتبر این استان را به یکی از نقاط ارزشمند ایران تبدیل کرده است. بدین‌معنا که ثروت‌های بالقوه‌ای در استان وجود دارد که با تدبیر باید بالفعل شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مهاجرت‌های کشورهای مرزی در زمان جنگ‌های مختلف سبب ایجاد ناامنی‌هایی در استان آذربایجان غربی شده بود گفت: مهاجرت‌های شدید مهاجران عراقی به استان آذربایجان غربی در طی سالیان به دلیل جنگ کردها در عراق باعث ایجاد ناامنی در استان شد. در حال حاضر باید قبول کنیم که ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها و هفت میلیون نفر نیز در بافت‌های میانی کشور زندگی می‌کنند و این مسایل است که روند شهرنشینی در ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است که البته این معضلی عمومی است و تنها شامل یک استان نمی‌شود.

تحلیل آخوندی از مشکلات نظام برنامه‌ریزی شهری در چهار دهه اخیر

عضو کابینه تدبیر و امید درباره سایر دلایلی که شهرنشینی در ایران را با مشکل مواجه کرده است به مشکلات و ضعف‌های نظام برنامه‌ریزی شهری پرداخت و افزود: مشکل نظام برنامه‌ریزی شهری مختص یک دولت خاص نیست بلکه این مشکل از جمله مشکلات ساختاری است که در تمامی دولت‌ها وجود داشته است. بدین‌معنا که ما هیچگاه اسکان هماهنگ افقی در سطح محلی و نهادهای محلی نداشتیم. به عنوان نمونه در استان آذربایجان‌غربی با صرف هزاران میلیارد تومان می‌بینیم که شهرنشینی هنوز در سطحی منطقی قرار ندارد و این نکته نشان می‌دهد که باید خدمات عمومی را در استان‌ها از طریق هماهنگی همه سازمان‌ها ایجاد و مستقر کنیم زیرا اقدامات بخشی نتوانستند موجب ارتقای رفاه عمومی مردم در سطح شهرها شوند و تشکیل محلات اولین گام برای رسیدن به این هدف است.

آخوندی تاکید کرد: گزارش‌هایی که از ستادهای ملی بازآفرینی در استان‌ها می‌رسد نشان‌دهنده لزوم تغییر در نظام طرح‌ریزی طرح‌های جامع و تفصیلی است و اینکه باید مسئله‌محور عمل کنیم. همچنین نظام حمل و نقل نیز باید ارتقا یابد و به صورت مجموعه‌ای پیوسته و یکپارچه مورد توجه قرار گیرد بدین‌معنا که حمل و نقل را تنها حمل و نقل کالا و بار نبینیم بلکه در نظام حمل و نقل به شهرها و پیرامون آن توجه داشته باشیم و شبکه، ناوگان و تمامی بخش‌های مختلف حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و زمینی و دریایی را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای مباحث میراث فرهنگی، مدیریت شهری، ورزشی، بهداشتی و درمانی نیز باید نظامی یکپارچه تعریف کنیم و آن را به مرحله اجرا درآوریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در نظرگرفتن نظام یکپارچه حمل و نقل بدین‌معناست که به عنوان نمونه باید حمل و نقل استان آذربایجان‌غربی را در منطقه به صورت کریدوری فراملی درنظر بگیریم زیرا در کریدور شمال – جنوب عبور از این استان نزدیک‌ترین مسیری است که بازرگان را از میاندوآب- خرم آباد به بندر امام در جنوب کشور وصل می‌کند.

آخوندی افزود: پیشنهاد فراملی دیدن کریدور شمال- جنوب کشور را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه داده‌ام بدین‌معنا که این کریدور را نه فقط معبر بلکه کریدور توسعه در غرب ایران ببینیم و در این کریدور تمامی سکونتگاه‌های کنار کریدور را در طرح توسعه وارد کنیم و توسعه را در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، نیروی انسانی و منابع دانشگاهی داشته باشیم.

به زودی؛ تعریف شبکه حمل و نقل محلی در تمام استان‌ها 

وی تاکید کرد: به زودی از سوی وزارت راه و شهرسازی شبکه حمل و نقل محلی برای اجرای در تمامی استان‌های کشور تعریف می‌شود. معتقد هستم که باید برای همه شهرها تعریفی درست داشته باشیم و بر اساس اندیشه ایران‌شهری نظام حمل و نقل یکپارچه و محلی را تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: یکپارچه دیدن نظام حمل و نقل در کشور، ارایه تعریفی جامع از نظام حمل و نقل از سوی وزارت راه و شهرسازی، بهسازی بافت های ناکارآمد با تمرکز بر روی ارائه خدمات و توجه به محله محوری از جمله اقداماتی است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و سازمان‌هایی که در استان‌ها تشکیل شدهاند دستیابی و اجرای کامل آن را در استانها پیگیری و اجرایی خواهند کرد. 

این نشست با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سیدمحمد پژمان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان، استاندار آذربایجان غربی، فرمانداران و شهرداران شهرهای بوکان، ارومیه، خوی، مهاباد و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی از جمله ریاست‌جمهوری، وزارت کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

نظر شما