شناسهٔ خبر: 13992 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری؛

استاندار آذربایجان‌غربی خواستار توجه ویژه دولت به مناطق محروم استان شد/ انتقاد از نبود امکانات مناسب زندگی در برخی شهرها

هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف استاندار آذربایجان‌غربی با بیان این‌که این استان مرزی فاقد برخی از امکانات زندگی شهری است گفت: برخی از محلات قدیمی شهرهای استان آذربایجان‌غربی شاخصه‌های اصلی تعیین بافت فرسوده را ندارند و جزو این بافت‌های هدف محسوب نمی‌شوند و از دولت تقاضا داریم توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و بافت‌های فرسوده استان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قربانعلی سعادت قره‌باغ در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری که دیروز سه‌شنبه ۱۲ آبان در وزارت راه و شهرسازی گفت: آذربایجان‌غربی استانی مرزی اما فاقد برخی از امکانات زندگی شهری است که امیدواریم در جلسات ستاد ملی بازآفرینی و توجهی که شخص آقای آخوندی به استان‌ها دارند برخی از مسایل و مشکلات این استان برطرف شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تا شهریورماه سال ۶۰ بوکان و اشنویه در اشغال کموله و حزب دموکرات عراق بود و این استان‌ها در محرومیت شدید به سر می‌بردند گفت: در اوایل انقلاب نیز مهاجرت‌های فراوانی به نزدیکترین شهرهای مرزی صورت گرفت و روند مهاجرت‌ها پس از آزادسازی شهرها به این مناطق افزایش یافت که همین مسئله موجب وجود فرهنگ‌های مختلف در این شهرها و از سوی دیگر انواع آسیب‌های اجتماعی شد.

مدیرعامل سابق منطقه آزاد ماکو با اشاره به شاخصه‌هایی که برای تعیین بافت فرسوده وجود دارد گفت: بر اساس این شاخصه‌ها محلات قدیمی برخی از شهرهای استان آذربایجان‌غربی بافت فرسوده محسوب نمی‌شود. شهرهای حاشیه‌ای استان آذربایجان‌غربی قبل از انقلاب همواره به صورت ارباب - رعیتی اداره می‌شد و شهرهای کنونی پیش‌تر روستاهایی بودند که در روند شهرنشینی و توسعه به شهرها پیوستند. در بسیاری از نقاط شهری برخی از شهرهای استان تا چند سال پیش به دلیل انواع بزه‌ها امکان تردد در برخی از خیابان‌ها که از بافت فرسوده و نامناسبی نیز برخوردار بودند وجود نداشت و همه اینها حاکی است که این استان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

سعادت با اشاره به اینکه نرخ تورم و گرانی در استان آذربایجان‌غربی بیش از نرخ سراسری است گفت: در فروردین سال ۷۰، ۵۸۰ هزار آواره عراقی به این استان مهاجرت کردند و همین مهاجرت‌ها در آن سال‌ها فعالیت دستگاه‌های اجرایی را تحت‌تاثیر قرار داد.

وی شهر درباره تاریخچه شهر تکاب گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد شهر تکاب جزو بافت فرسوده است. تکاب در سال‌های ۷۰ تا ۷۲ به شهرستان تبدیل شد اما از آن زمان تاکنون نه تنها پیشرفت نکرد بلکه عقب‌نشینی هم داشته است. رشد جمعیت در این شهر منفی است و بسیاری از مردم به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند. شغل بیشتر مردم شهر تکاب کشاورزی است و این منطقه مردم کارگرنشینی دارد که بیشتر آنها در معادن سنگ و معدن فراوانی که در این شهر وجود دارد کارگری می‌کنند.

استاندار آذربایجان غربی در پایان خواستار رسیدگی و توجه ویژه دولت به استان فوق شد.

بنا بر این گزارش، در هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیاء، بهسازی و نوسازی شهری که به ریاست دکتر عباس آخوندی برگزار شد معاونان وزیر در حوزه‌های معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، استاندار آذربایجان‌غربی، فرمانداران و شهرداران شهرهای خوی، مهاباد، میاندوآب و بوکان حضور داشتند و به ارایه نقطه نظرات خود و تصمیم گیری در مورد مسائل و مشکلات بافت های فرسوده شهرهای مختلف استان پرداختند. /

نظر شما