شناسهٔ خبر: 14034 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره‌برداری راه‌آهن خبر داد:

افزایش همکاری‌های ریلی ایران و آسیای مرکزی / پورسیدآقایی به تاشکند می‌رود

حسین عاشوری معاون بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حمل‌ونقل و راه‌آهن کشورهای مشترک المنافع گفت: همکاری‌های ریلی ایران و کشورهای آسیای مرکزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، حسین عاشوری معاون بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست ۲ روزه شورای حمل‌ونقل راه‌آهن کشورهای مشترک المنافع در هتل «اینترنیشنال» شهر تاشکند گفت: جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در زمینه حمل‌ونقل ریلی ۲۰ سال است که دارای روابط حسنه هستند و طی چند سال اخیر این همکاری‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: از جمله همکاری‌های ریلی که در چند سال اخیر بین ۲ کشور افزایش یافته است در زمینه انتقال محصولات کشاورزی از ازبکستان به سایر کشورهای دیگر از طریق ایران بوده است.

نماینده راه‌آهن ایران اظهار داشت: هدف ما افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف ریلی است و قصد داریم این همکاری‌ها را در سال ۲۰۱۶ افزایش دهیم. 

معاون بهره برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اجلاسی که امروز برگزار شده شصت و سومین اجلاس راه‌آهن‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع است که جمهوری اسلامی ایران نیز ۳ سال است به عضویت این شورا درآمده است.

عاشوری خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این شورای که حدود ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی در سطح منطقه در زمینه جابجایی مسافر  و کالا می‌باشد.

وی تاکید کرد: موضوع اجازه تردد واگن‌های ایرانی در منطقه کشورهای مستقل مشترک المنافع از موضوعاتی است که در این شورا به آن پرداخته خواهد شد.

عاشوری ادامه داد: روابط ما با اکثر اعضای شورا روابط حسنه و خوبی و بخش قابل توجهی از واگن‌های رو که ما برای صادرات بار استفاده می‌کنیم از طریق همین کشورها خصوصا ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان تامین می‌شود.

در این اجلاس «حسین عاشوری» و «رضا لطفی» رئیس گروه ترانزیت راه آهن ایران حضور داشتند. و قرار است «پورسید آقایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز برای حضور در این اجلاس و دیدار با مقامات ازبکستان وارد تاشکند شود.

در این اجلاس علاوه بر جمهوری اسلامی ایران نمایندگان کشورهای استونی، فنلاند، بلغارستان، لتونی، لیتوانی، گرجستان، اوکراین، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند. 

شرکت کنندگان این اجلاس مسائل گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در سطح بین دولتی در زمینه ترانزیت ریلی را بررسی و اصول فعالیت در این زمینه را تدوین و همچنین اسناد مربوط حقوقی را به تصویب می‌رسانند.

نظر شما