شناسهٔ خبر: 14141 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده در جمع خبرنگاران:

مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی ایران و آلمان تشکیل می‌شود/ مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر متوسط در کشورهای پیشرفته

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در زمینه مسکن و شهرسازی با کشور آلمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در حاشیه برگزاری کارگاه مشترک بین ایران و آلمان که امروز یکشنبه ۱۷ آبان ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد گفت: ما امروز پذیرای معاون وزیر مسکن و محیط زیست کشور آلمان هستیم. همکاری‌هایی را از سال قبل با کشور آلمان شروع کردیم که در ماه‌های اخیر با توجه به امکانات جدید سیاسی در کشور سرعت بیشتری گرفته است، در حال حاضر تمرکز ما گسترش همکاری‌های جدید بین ایران و آلمان در زمینه ساخت ساختمان با هدف کاهش مصرف انرژی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اتلاف انرژی در ایران مسئله‌ای بحرانی است که باید بتوانیم با روش‌های علمی آن را ساماندهی کنیم در حال حاضر مصرف انرژی در ایران برای سرمایش و گرمایش بیش از ۲.۵ برابر متوسط مصرف کشورهای پیشرفته است و ایران با ادامه روند موجود تا چند سال آینده واردکننده سوخت خواهد بود که باید هرچه زودتر برای حل این مسئله به دنبال روش‌های علمی برویم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: لازم است در زمینه کاهش مصرف سوخت در ساخت ساختمان‌ها از تجربیات کشورهای موفق بهره ببریم. با توجه به اینکه کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و در ساخت ساختمان‌های انبوه به مسئله انرژی توجه نکرد با مشکلات عمده‌ای مواجه شد اما پس از آن با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساخت شهرهای جدید توانست مصرف انرژی را در ساختمان‌های جدید خود تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

شکرچی زاده با تاکبد براینکه اغلب ساختمان‌های ایران با هدف ذخیره انرژی اجرا نشده‌اند گفت: آلمان مسیر ساخت و ساز صحیح را پیش گرفته و ایران درصدد است همکاری خود را با آلمان در زمینه ساخت ساختمان‌های مفید افزایش دهد.

وی با اشاره به اجرای پروژه پایلوت با کشور آلمان در سال ۲۰۰۸ در شهر جدید هشتگرد به توقف آن در دولت قبل اشاره کرد و کارگاه‌های آموزشی در حال برگزاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را یکی از راه حل‌های جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌های قدیمی و جدید عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در کشور نزدیک به ۱۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و باید برای بهبود مصرف انرژی بیش از ۸۰ درصد همین ساختمان‌ها راهکارهایی را در نظر بگیریم و آن‌ها را اعمال کنیم. قرار است مرکز تحقیقات مشترکی با هدف حفاظت از ساختمان‌های پایدار با هدف حفظ محیط زیست ایجاد شود که هدف از ایجاد این مرکز مشترک بهبود وضعیت موجود ساختمان‌هاست.

شکرچی زاده در پایان گفت: محوریت تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و آلمان به این نحو است که از شرایط اقلیمی استفاده کنیم و بتوانیم مصرف انرژی را  در کشور بهینه کنیم./

نظر شما