شناسهٔ خبر: 14149 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در کارگاه آموزشی مشترک ایران و آلمان در حوزه توسعه پایدار شهری:

۱۵ میلیارد دلار انرژی در ساختمان‌های کشور هدر می‌رود/ مهلت ۴ ساله برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی/ سند جامع انرژی ساختمان و حمل‌ونقل تدوین می‌شود

کارگاه مشترک ایران و آلمان در حوزه توسعه پایدار شهری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این‌که سند جامع مصرف انرژی ساختمان و حمل و نقل در حال تدوین است گفت: ایران بر اساس قانون مصرف موظف است از همه ساختمان‌ها ارزیابی داشته باشد و ظرف چهار سال مصرف انرژی را در ساختمان‌های دولتی بهسازی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده امروز ۱۷ آبان ماه در افتتاحیه برگزاری کارگاه آموزشی مشترک ایران و آلمان در حوزه توسعه پایدار شهری در زمینه ذخیره و کاهش مصرف انرژی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بیش از چهار دهه پیش با هدف ارتقای بهره‌وری در حوزه ساختمان و مسکن ایجاد شد گفت: با ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سابق مسئولیت مهم ایجاد زمینه‌های ارتقای بهره وری در حوزه ساختمان برعهده این مرکز قرار گرفت. نشست و کارگاهی که امروز در مرکز با همکاری کشور آلمان در حال برگزاری است عمدتا به موضوع شهرهای متناسب با محیط زیست و به طور مشخص با تکیه بر مقوله مهم مصرف انرژی اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: واقعیت تلخ امروز ایران این است که بیشتر ساختمان‌های موجود در کشور که بیش از ۱۷ میلیون واحد مسکونی هستند میلیاردها ریال انرژی را به دلیل بهینه ساخته نشدن هدر می‌دهند و علاوه بر آن در ساخت و سازهای جدید توجه قابل قبولی به بهینه‌سازی مصرف انرژی نداشتند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: آمارهای اخیر نشان داد که متجاوز از ۱۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در ساختمان‌ها وجود دارد که اگر این روند را ادامه دهیم در دهه‌های آینده ایران به واردکننده انرژی تبدیل می شود. این مسئله‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌آی شود زیرا ساماندهی آن و کاهش مصرف انرژی به رشد صنعتی و توسعه در کشور می‌انجامد.

این مقام مسئول تکلیف مهم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را پیداکردن راهکار برای کاهش مصرف انرژی عنوان کرد و با اشاره به اجرای این طرح در سال‌های ۲۰۰۴ و سپس ۲۰۰۸ که با تغییر دولت‌ها و تیره شدن روابط دو کشور مسکوت ماند افزود: در دولت یازدهم که شرایط همکاری دو کشور در زمینه‌ تبادل تجربیات مهیا شده است در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی هستیم و مسافرت آقای آدلر موجب تسریع همکاری‌‌ها در این بخش و اجرای طرح‌های باقی مانده از سال‌های قبل خواهد شد.

شکرچی زاده ادامه داد: توجه به انرژی در اقلیم‌های مختلف و لزوم صرفه‌جویی برای شرایط اقلیمی در طرح‌های محدودی پیش‌بینی شده است و امیدواریم که با گسترش این همکاری‌ها گسترش پیدا کند و پروژه‌های پایلوت در سایر شهرهای ایران به اجرا درآید.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر خود به کشور آلمان و شهری برلین به تجربه موفق شرکت‌های آلمانی در زمینه بهسازی ساختمان‌های موجود برای کاهش مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: ایران بر اساس آیین‌نامه ماده‌۱۸ اصلاح قانون مصرف موظف است از همه ساختمان‌ها ارزیابی داشته باشد و ظرف چهار سال باید بهسازی مصرف انرژی ساختمان‌های دولتی که حجم وسیعی است و زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد به پایان برسد.

شکرچی‌زاده با یادآوری پایین بودن قیمت سوخت در کشور استفاده از تجربیات کشور آلمان را در بهسازی ساختمان‌ها برای کاهش مصرف انرژی قابل توجه دانست و افزود: موضوع کلیدی پیدا کردن مدل‌های مالی و اقتصادی است تا بتوان متناسب با شرایط اقتصادی و خصوصی به بهسازی ساختمان‌ها در زمینه مصرف انرژی دست یافت. همچنین با توجه به اهمیت موضوع از پژوهشکده مالی و اقتصادی درخواست کردیم همکاری نزدیکی با بخش فنی داشته باشند تا به مدل‌های مالی مشترک و سود‌ده دست یابند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای تحقق و اجرای این مهم نیاز است تا از سیاست‌های تشویقی بهره گرفته شود و در نشستی که روز گذشته ۱۶ مهرماه در اتاق بازرگانی آلمان داشتیم یکی از راهکارهای مورد نظر را دخیل‌کردن شهرداری و ارایه تخفیف شهرداری‌ها برای عوارض ساختمانی پیش‌بینی کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام تشکیل مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی مشترک بین ایران و آلمان گفت: در حال حاضر در حال تدوین سند جامع مصرف انرژی ساختمان و حمل‌ونقل هستیم و طبق آن سند ایران باید بتواند تا سال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهد.

وی در پایان با اشاره به حضور موفق آلمان‌ها در ایران و مهندسی قابل توجه آنها در آغاز سده اخیر و ساخت راه آهن شمال به جنوب ایران گفت: امیدواریم فصل نوین همکاری با آلمان را در ساخت شهرک و شهرهای جدید با بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته باشیم. /

نظر شما