شناسهٔ خبر: 14163 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نصرآزادانی در گفتگو با پایگاه خبری تشریح کرد:

آخرین وضعیت احداث خط آهن خواف-هرات/ پایان عملیات ریل‌گذاری خواف- مرز شمتیغ تا دهه فجر/ جزئیات نشست هماهنگی شرکت ساخت٬ راه‌‌آهن٬ گمرک و مرزبانی

ایستگاه راه آهن خواف معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از پایان عملیات ریل‌گذاری خواف-مرز شمتیغ تا دهه فجر خبر داد و گفت: هم اکنون بحث برون‌مرزی و امکان بهره‌برداری ترانزیت از این خط ریلی مطرح است.

مسعود نصرآزادانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت احداث خط آهن خواف-هرات گفت: از خواف تا مرز شمتیغ حدود ۷۶ کیلومتر است عملیات زیرسازی بخش داخل کشور تمام و عملیات روسازی نیز تا مرز بالاس‌‌ریزی و تراورس‌گذاری شده است و ریل‌گذاری مسیر پیشرفت ۵۰ درصدی دارد که انشاءالله تا دهه فجر تمام می‌شود.

وی افزود: هم اکنون بحث برون‌مرزی و امکان بهره‌برداری ترانزیت از این خط ریلی مطرح است به این معنی که حرکت به خارج کشور امکان‌پذیر باشد برای نیل به این مقصود هماهنگی‌هایی نیاز بود و روز گذشته یکشنبه ۱۷ آبان اولین نشست هماهنگی میان شرکت ساخت٬ شرکت راه‌آهن٬ گمرک و مرزبانی تشکیل شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: هم اکنون در مرز شمتیغ هیچ گونه امکاناتی به لحاظ جاده٬ برق٬ آب و امکاناتی برای استقرار نیست. در نشست روز گذشته مطرح شد که اگر ممکن باشد بهره‌برداری مسیر با استفاده از ایستگاه‌هایی قبل از مرز امکان‌پذیر شود که نمایندگان گمرک و مرزبانی بنا به تمهیدات امنیتی ضرورت می‌دانستند که حتما باید در مرز ایستگاه ساخته شود که تحقق این مسئله تا انتهای امسال امکان‌پذیر نیست ولی ریل‌گذاری مسیر تمام می‌شود.

وی افزود: البته ایستگاه مرز شمتیغ پیش‌بینی و زیرسازی آن هم انجام شده ولی با توجه به اینکه هیچ امکاناتی در منطقه وجود ندارد ساخت ایستگاه زمان‌بر است هم اکنون برای ساخت فاز یک در حال برنامه‌ریزی هستیم و زمان خاصی را نمی‌توان برای تکمیلش اعلام کرد.

مسعود نصرآزادانی اظهار کرد:‌ آن طرف مرز از شمتیغ تا جنو ۴۰ کیلومتر است این مسیر را باید طرف ایرانی می‌ساخت که زیرسازی‌اش آماده و مصالح روسازی نیز فراهم شده است قرار بود به موازاتی که کار در داخل ایران انجام می‌شود آن طرف مرز هم عملیات اجرایی پیش رود بر همین اساس با تکمیل بخش داخل کشور آن مسیر از مرز تا جنو نیز آماده می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد:‌ از جنو تا هرات را باید خود افغانستان می‌ساخت که تا امروز هیچ کاری انجام نداده است./

نظر شما